Κριτική

70 Πεντακοσάρικα

Από -

Binladens: Τα χαρτονομίσματα των 500 ευρώ στην ισπανική αργκό. Από τον Μπιν Λάντεν, για τον οποίο όλοι μιλούσαν, αλλά κανείς δεν είχε δει από κοντά. Ήδη από τον (πρωτότυπο) τίτλο της, η ταινία του τηλεοπτικού Κόλντο Σέρα μάς βάζει –με μια γερή δόση ειρωνείας– στο κλίμα: σε μια Ισπανία βυθισμένη στην οικονομική κρίση, τα πάντα έχουν να κάνουν με τα λεφτά. Όλα λοιπόν ξεκινούν από μια τράπεζα του Μπιλμπάο, όπου η απελπισμένη Ρακέλ ζητά ένα επείγον δάνειο 35.000 ευρώ. Πρέπει να τα παραδώσει εντός 24 ωρών στους διεφθαρμένους κοινωνικούς λειτουργούς που κρατούν την κόρη της και απειλούν να τη δώσουν για μόνιμη υιοθεσία. Κι ενώ οι ικεσίες της μοιάζουν να πείθουν το διευθυντή της τράπεζας, δυο ένοπλοι κουκουλοφόροι εισβάλλουν στο υποκατάστημα. Η απόπειρα ληστείας δεν εξελίσσεται όμως σύμφωνα με το σχέδιο και σε λίγο η αστυνομία τους περικυκλώνει, μαζί με τους εφτά συνολικά υπαλλήλους και πελάτες τους οποίους κρατούν ομήρους.

Μέσα από την προσπάθεια της Ράκελ να εξασφαλίσει τα 35.000 ευρώ στον απαιτούμενο χρόνο, ξεγελώντας τόσο τους ληστές όσο και την αστυνομία, η ταινία του Σέρα περιγράφει έναν αμοραλιστικό κόσμο όπου επιβιώνει μόνον ο δυνατότερος· ή ο εξυπνότερος· ή ο πιο αδίστακτος. Μια πολιτικά συζητήσιμη «αντισυστημική» λογική, πακεταρισμένη σ’ ένα θρίλερ διαδοχικών ανατροπών σκηνοθετημένο με ρυθμό και ένταση, γραμμένο όμως με φανερή διάθεση να εντυπωσιάσει. Οι 167 βαθμοί IQ της Ρακέλ δύσκολα εξηγούν όλα όσα σκαρφίζεται για να ξεγελάσει τους πάντες και τα πάντα, οι υπερβολικές συμπτώσεις βγάζουν μάτι, παρ’ όλα αυτά, αλλά αν και ελάχιστα αληθοφανή, τελικά τα «70 Πεντακοσάρικα» υπηρετούν αξιοπρεπώς τα κλισέ του είδους και παρακολουθούνται με ένα στοιχειώδες ενδιαφέρον.

Ισπανία. 2018. Διάρκεια: 100΄. Διανομή: WEIRD WAVE.