Θέμα

4+1 μούσες του Αλμοδόβαρ

Από -

Ο Ισπανός δεξιοτέχνης επιστρέφει την Πέμπτη 20/10 στις ελληνικές αίθουσες με τη «Julieta», την ιστορία μιας τραυματισμένης γυναίκας με ένοχα μυστικά, δίνοντάς μας την αφορμή να κάνουμε ένα απολαυστικό ζουμ στις μοναδικές αλμοδοβαρικές μούσες.

Κάρμεν Μάουρα

Πιθανότατα, η γυναίκα που επηρέασε όσο καμία άλλη το έργο του σπουδαίου Ισπανού σκηνοθέτη. Η συνεργασία τους ξεκίνησε από την πρώτη κιόλας ταινία του Αλμοδόβαρ «Η Πέπη, η Λούσι, η Μπομ και τ`Αλλα Κορίτσια...» που σόκαρε το ισπανικό κοινό το 1980. Κουβαλώντας και οι δυο την ασυμβίβαστη τρέλα του πρωτοπόρου ρεύματος της Movida, θα συνθέσουν κομμάτι-κομμάτι το αλλόκοτο κινηματογραφικό σύμπαν της πρώτης αλμοδοβαρικής περιόδου. Η Μάουρα πρωταγωνιστεί σε πέντε ακόμη ταινίες του ασυμβίβαστου auteur τη δεκαετία του ’80, με τις σουρεαλιστικές και σαγηνευτικά βλάστημες «Αμαρτωλές Καλόγριες» (1983) και το γκέι μπαρόκ «Matador» (1986) να ξεχωρίζουν. Βέβαια, η ταινία που εκτίναξε την καριέρα και των δύο ήταν οι έξαλλα κωμικές «Γυναίκες στα Πρόθυρα Νευρικής Κρίσης» που αποτελεί ακόμη και σήμερα την απόλυτη αλμοδοβαρική εξτραβαγκάντζα. Η παρουσία της Κάρμεν Μάουρα στο «Γύρνα Πίσω» του 2006, δίπλα στην Πενέλοπε Κρουζ, ήταν η τρανή απόδειξη ότι οι μεγάλες κινηματογραφικές αγάπες πάνε μονάχα στον παράδεισο…

Βικτόρια Αμπρίλ

Η πανέμορφη Μαδριλένα παίρνει τα σκήπτρα της αλμοδοβαρικής μούσας από την Κάρμεν Μάουρα, πρωταγωνιστώντας σε μια περίοδο ακμής του ασυμβίβαστου δημιουργού. Όλα ξεκινούν το 1989 με την μαύρη κωμωδία «Δέσε Με», όπου η Αμπρίλ ερμηνεύει μια πορνοστάρ που απαγάγει ο ψυχάκιας Αντόνιο Μπαντέρας. Το αθώο προσωπάκι της νεαρής ηθοποιού αποκτά μια ανεπιτήδευτη διαστροφή στα πλάνα του Ισπανού δεξιοτέχνη… Και κάπως έτσι, ο Αλμοδόβαρ βρίσκει τη νέα του θηλυκή εμμονή. Τα παραληρηματικά «Ψηλά Τακούνια» κερδίζουν υποψήφια για Χρυσή Σφαίρα Ξενόγλωσσης Ταινίας με το πρωταγωνιστικό δίδυμο Βικτόρια Αμπρίλ-Μαρίσα Παρέδες να δίνει το καλύτερό του εαυτό. Οι επιτυχίες τριτώνουν με την «Κίκα», μια ξεκαρδιστική σάτιρα πάνω στην κοινωνία του θεάματος. Στη συνέχεια η Βικτόρια Αμπρίλ ανακοινώνει τον καλλιτεχνικό χωρισμό της με τον Αλμοδόβαρ, μιλώντας ανοιχτά για τις καταπιεστικές σκηνοθετικές πρακτικές του. Μια από τις κλασσικές περιπτώσεις, όπου τα μεγάλα πάθη καταλήγουν σε μεγάλα μίση.

banner

Ρόσι ντε Πάλμα

Έγινε ένα από τα φετίχ (και κολλητή) του Αλμοδόβαρ όταν την είδε να τραγουδά με το συγκρότημά της Peores Imposibles στη Μαδρίτη. Το γεμάτο γωνίες πρόσωπό της, που θα ορκιζόσουν ότι ξεπήδησε μέσα από πίνακα του Πικάσο, έφερε την επανάσταση τόσο στο ισπανικό σινεμά όσο και στο χώρο της μόδας, επηρεάζοντας τα πρότυπα ομορφιάς. Από την παρουσία της στις «Γυναίκες στα Πρόθυρα Νευρικής Κρίσης» (1988) και μετά η καριέρα της Ρόσι ντε Πάλμα εκτοξεύεται. Όμως, ποτέ δεν ξεχνά την αγάπη της για τον Πέδρο Αλμοδόβαρ, τον άνθρωπο που την τοποθέτησε στην ερμηνευτική ελίτ της χώρας της. Η καλλιτεχνική τους σχέση δεν λέει να σβήσει με την συνεργασία τους στην «Julieta» να είναι η έβδομη σε σχεδόν τρεις δεκαετίες! Στη νέα ταινία του Αλμοδόβαρ η 52χρονη ηθοποιός γίνεται αγνώριστη με την βοήθεια των make-up artists, ερμηνεύοντας την μυστηριώδη οικιακή βοηθό Μαριάν.

Πενέλοπε Κρουζ

Όπως έχει δηλώσει η ίδια, η αγάπη της για το σινεμά ξεκίνησε μόλις είδε το «Δέσε Με» στο σινεμά το 1990. Από εκείνη την στιγμή και μετά η Ισπανίδα σταρ δεν είπε ποτέ όχι σε πρόταση συνεργασίας του Αλμοδόβαρ. Το 1997 κάνει ένα σύντομο, αλλά εντυπωσιακό πέρασμα από την σούπερ ερωτική «Καυτή Σάρκα», ενώ δυο χρόνια αργότερα θα συμμετάσχει στο magnum opus του «Όλα για την Μητέρα μου». Βέβαια, το αποκορύφωμα της συνεργασίας τους ήταν το «Γύρνα Πίσω» του 2006, όπου η απαράμιλλα σέξι ηθοποιός ερμηνεύει την Ραϊμούνδα, μια δυναμική γυναίκα που διευθύνει το εστιατόριο που εγκατέλειψε ένας γείτονάς της, έχοντας στο ψυγείο το πτώμα του άνδρα της... Το ρεσιτάλ της Κρουζ θα χαρίσει την πρώτη οσκαρική υποψηφιότητα στην πανέμορφη σταρ, η οποία θα κατακτήσει το αγαλματίδιο δυο χρόνια αργότερα με το «Vicky, Cristina, Barcelona». Η εξαιρετική συνεργασία τους συνεχίστηκε στο «πειραγμένο» μελόδραμα «Ραγισμένες Αγκαλιές» (2009), αλλά και την κωμική εξτραβαγκάντζα του «Δεν Κρατιέμαι» (2013). Πενέλοπε - Πέδρο, μια σχέση κινηματογραφικού πάθους που δεν λέει να σβήσει.

Έμα Σουάρες

Για μια ακόμη φορά ο Πέδρο Αλμοδόβαρ δεν ψαρεύει την πρωταγωνίστρια ενός μελοδράματός του από τις ερμηνευτικές φίρμες της χώρας του. Αντίθετα, ψάχνει και βρίσκει στο αγαπημένο του underground την καινούργια του μούσα. Η πρωταγωνίστρια της ολοκαίνουργια «Julieta» του είχε δουλέψει παλιότερα με τον Χούλιο Μέντεμ, αλλά δεν είχε καταφέρει ποτέ να φτάσει στα ρετιρέ του ισπανικού σινεμά. Ο Αλμοδόβαρ, όχι μόνο εμπιστεύεται την 52χρονη ηθοποιό, αλλά την οδηγεί σε μια ανεπανάληπτη ερμηνεία που αποθεώθηκε στις Κάνες. Η Έμα Σουάρες μπαίνει δυναμικά στο πάνθεον των αλμοδοβαρικών μουσών, αφήνοντας υποσχέσεις μια λαμπρή ώριμη καριέρα.

Σχετικά Θέματα