4α Βραβεία Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου – Μοιρασμένες διακρίσεις σε κεφάτη ατμόσφαιρα

Από -

And the Oscar goes to… Μάκη Παπαδημητρίου. Ο παρουσιαστής της φετινής απονομής των Βραβείων Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου έκανε εμφάνιση πολλών Όσκαρ, δίνοντας στην τελετή ζωηρό ρυθμό και την απαραίτητη κωμική χαλαρότητα. Από την είσοδο του με κράνος μέχρι την έξοδό του από την σκηνή με γυαλιά κολύμβησης (!) ο Έλληνας ηθοποιός δεν σταμάτησε να ανεβάζει το κέφι, έχοντας δαιμονισμένη stand-up ρέντα: Τραγούδησε το λαϊκό άσμα του Καζαντζίδη «έφυγε, έφυγε την έχω χάσει», μίλησε… άπταιστα greeklish με τους ξενόγλωσσους παρουσιαστές και έκανε συλλογή από τα σκουπίδια που άφηναν πίσω τους οι βραβευμένοι. Μαζί με την Βάσω Καβαλιεράτου έφτιαξαν ένα αχτύπητο ντουέτο που απέτρεψε την εμφάνιση του γνώριμου ληθαργικού συνδρόμου που εμφανίζεται στις περισσότερες επίσημες τελετές.

Σε αυτό βοήθησε βέβαια και η φετινή μοιρασιά των βραβείων της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, η οποία έκρυβε πολλές και μεγάλες συγκινήσεις. Στην αρχή της βραδιάς το οπερατικό δράμα «J.A.C.E.» παρουσιάστηκε ως φαβορί στην απονομή, σαρώνοντας τα τεχνικά και ερμηνευτικά βραβεία. Τελικά όμως το φιλμ του Μενέλαου Καραμαγγιώλη σταμάτησε τελικά στα έξι βραβεία (Β’ Αντρικού, Β’ Γυναικείου, Μοντάζ, Σκηνογραφίας, Ενδυματολογίας, Μακιγιάζ). Στην συνέχεια της βραδιάς πήρε κεφάλι το λιτό ρεαλιστικό δράμα «Η Κόρη» του Θάνου Αναστόπουλου κερδίζοντας βραβεία-κλειδιά (Φωτογραφίας, Σεναρίου και Σκηνοθεσίας)…
Ένα «Αγόρι» όμως δεν είχε πει ακόμη την τελευταία του κουβέντα. Το άνοιγμα του φακέλου για το Βραβείο της Καλύτερης Ταινίας της φετινής σεζόν ήταν αυτό που έφερε την ολική ανατροπή. «Το Αγόρι Τρώει Το Φαγητό Του Πουλιού» του Έκτορα Λυγίζου, η τολμηρή καταγραφή της προσπάθειας ενός νεαρού να επιβιώσει στην Αθήνα της κρίσης, ήταν αυτό που ανακηρύχτηκε σε κορυφαίο φιλμ της χρονιάς συγκεντρώνοντας συνολικά τρία βραβεία (Καλύτερης Ταινίας, Καλύτερου Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη, Α’ Ανδρικού Ρόλου) -και την άτυπη διάκριση… της ταινίας με τον μακρύτερο τίτλο στην ιστορία του ελληνικού σινεμά. Επίσης, η ταινία του Έκτορα Λυγίζου αποτελεί την πρόταση της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου προς την ειδική επιτροπή του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού, για να εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην κατηγορία Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας των Βραβείων Όσκαρ.

Το ζοφερό οικονομικό σκηνικό των καιρών μας εκτός από… τροφή για σενάρια βραβευμένων ελληνικών ταινιών έδωσε την ευκαιρία σε παρουσιαστές και καλεσμένους να σχολιάσουν ποικιλοτρόπως την τραγική κατάσταση που βρίσκεται το ελληνικό σινεμά σήμερα. Στην όλο νόημα εναρκτήρια ομιλία της, η προέδρου της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου Κατερίνας Ευαγγελάκου, είπε ότι «η περιφρόνηση του πολιτισμού είναι η πραγματική κρίση», ασκώντας δριμεία κριτική για την υποβάθμιση του Υπουργείου Πολιτισμού και την μη εφαρμογή του πρόσφατου νόμου για τον ελληνικό κινηματογράφο.

Από εκεί και πέρα και στη φετινή απονομή των βραβείων της Ακαδημίας μια σειρά από αναπάντεχους παρουσιαστές προσέφεραν φρεσκάδα στη βραδιά: Στην σκηνή της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών βρέθηκαν ο νεαρός καραγκιοζοπαίχτης Κωνσταντίνος Βαμβακάρης –ο οποίος έκανε ένα σύντομο σκετς με τον… σινεφίλ Μπαρμπά Γιώργο-, ο νεοϋορκέζος Κρεγκ Γουόλτσερ ιδιοκτήτης του βιβλιοπωλείου «Ατλαντίς» στην Οία της Σαντορίνης, η συγγραφέας του μυθιστορήματος «Το Νησί» Βικτόρια Χίσλοπ και η παγκόσμια πρωταθλήτρια εθνική ομάδα πόλο γυναικών...
Τα δυο τιμητικά βραβεία της βραδιάς έφεραν δυο γνωστές κινηματογραφικές προσωπικότητες στην γιορτή της Ακαδημίας. Το βραβείο της Nova που απονέμεται σε Έλληνες της διασποράς δόθηκε φέτος στον Γιώργο Χωραφά.
Ο διάσημος ηθοποιός χαιρέτησε το κοινό λέγοντας «Γεια σου οικογένειά μου. Μπορεί να έχω συνηθίσει να είμαι μακριά σας, αλλά σας έχω μέσα στην καρδιά μου». Στη συνέχεια η Ζωή Λάσκαρη ανέβηκε στην σκηνή για να παραλάβει το βραβείο της Ακαδημίας για την προσφορά της στο κινηματογράφο. Η Ελληνίδα ηθοποιός δεν παρέλειψε να επισημάνει την προσφορά του Φίνου στο εγχώριο σινεμά: «Χωρίς αυτόν δεν θα ήμουν εδώ σήμερα» είπε στο κλείσιμο της ευχαριστήριας ομιλίας της.

Βραβεία Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου 2013


Ταινία Μυθοπλασίας Μεγάλου Μήκους
Το Αγόρι Τρώει το Φαγητό του Πουλιού (Γιώργος Καρναβάς, Έκτορας Λυγίζος, Αργύρης Παπαδημητρόπουλος και Ελίνα Ψύκου)
Ταινία Τεκμηρίωσης Μεγάλου Μήκους

Ημερολόγια Αμνησίας (Στέλλα Θεοδωράκη)

Σκηνοθεσία

Θάνος Αναστόπουλος («Η Κόρη»)

Σενάριο

Θάνος Αναστόπουλος και Βασίλης Γιάτσης («Η Κόρη»)

Πρωτοεμφανιζόμενος Σκηνοθέτης
Έκτορας Λυγίζος («Το Αγόρι Τρώει το Φαγητό του Πουλιού»)

Ταινία Μικρού Μήκους
«Χαμομήλι» (Νεριτάν Ζιντζιρία)

Α’ Ανδρικός Ρόλος

Γιάννης Παπαδόπουλος («Το Αγόρι Τρώει το Φαγητό του Πουλιού»)

Α’ Γυναικείος Ρόλος
Αμαλία Μουτούση («Χαρά»)

Β’ Ανδρικός Ρόλος

Ιερώνυμος Καλετσάνος («J.A.C.E.»)

Β’ Γυναικείος Ρόλος
Κόρα Καρβούνη («J.A.C.E.»)

Φωτογραφία

Ηλίας Αδάμης («Η Κόρη»)

Μοντάζ
Εξ ημισείας στην Στέλλα Φιλιπποπούλου («Αν...»)
και στους Τάκη Γιαννόπουλο, Λάμπη Χαραλαμπίδη και Πάνο Δαουλτζή («J.A.C.E.»)
Πρωτότυπη Μουσική
Σταύρος Γασπαράτος («Αίμα»)
Σκηνογραφία
Ηλίας Λεδάκης («J.A.C.E.»)

Ενδυματολογία

Δέσποινα Χειμώνα («J.A.C.E.»)
Ήχος
Μαρίνος Αθανασόπουλος, Κώστας Βαρυμποπιώτης, Άρης Λουζιώτης και Αλέξανδρος Σιδηρόπουλος («Αν...»)

Μακιγιάζ
Γιάννης Παμούκης («J.A.C.E.»)
Ειδικά Εφέ και Κινηματογραφικής Καινοτομίας

Βασίλης Ανδριόπουλος, Γιάννης Βαμβακάς, Γιώργος Αλαχούζος, Αργύρης Αλαχούζος και Δημήτρης Γκερπινής («Δεμένη, Κόκκινη Κλωστή»)

Βραβείο Λουκία Ρικάκη

«Ημερολόγια Αμνησίας» (Στέλλα Θεοδωράκη)