Κριτική

2046

Από -

Τέσσερα χρόνια μετά τη μεγάλη επιτυχία της «Ερωτικής Επιθυμίας» ο Γουόνγκ Καρ-Βάι επιστρέφει στο δωμάτιο 2046, εκεί όπου ο Τσόου και η Σου συναντιόντουσαν κρυφά. Μόνο που τώρα το 2046 είναι ένας τόπος και ταυτόχρονα μια χρονολογία (τότε εξελίσσεται το μυθιστόρημα επιστημονικής φαντασίας που γράφει ο Τσόου), όπου οι άνθρωποι μπορούν να συναντηθούν με τις χαμένες αναμνήσεις τους, οι οποίες δεν είναι παρά «ίχνη από δάκρυα».

Προχωρώντας την απλή, σχεδόν μονοδιάστατη πλοκή της προηγούμενης ταινίας του, ο Καρ-Βάι παρασύρει τον ήρωά του σ’ ένα λαβύρινθο από συναισθηματικές περιπέτειες, επικεντρωμένες στο Χονγκ Κονγκ του δεύτερου μισού της δεκαετίας του ’60. Ο Τσόου έχει νοικιάσει το δωμάτιο 2047 στο ξενοδοχείο Oriental, ακριβώς απέναντι απ’ αυτό που σημάδεψε τον μεγάλο έρωτά του, στον οποίο είναι ακόμα προσκολλημένος. Παρακολουθούμε τις σχέσεις του με διάφορες γυναίκες, που καμιά τους δεν μπορεί να τον κάνει να ξεχάσει την Σου Λι Ζεν, αλλά και εικονογραφημένα κεφάλαια από το μυθιστόρημά του σε μια μελλοντική εποχή, όπου οι ερωτικοί σύντροφοι έχουν αντικατασταθεί από ανδροειδή.

Οι μορφές της επιθυμίας, οι ερωτικές αναμνήσεις, η νοσταλγία μιας εποχής και μιας χώρας που χάνεται (το Χονγκ Κονγκ έχει μόλις «επιστραφεί» στην Κίνα). Το παρελθόν σαν τραύμα για τους ήρωες, αλλά σαν νοσταλγικό και παρηγορητικό παραμύθι για το θεατή, εκστατικό ανάμεσα σ’ ένα ψηφιδωτό γοητευτικών μα ρηχών εικόνων χωρίς αφηγηματικό κέντρο βάρους – το σημείο όπου η «Ερωτική Επιθυμία» αποδεικνύεται κινηματογραφικά σαφώς πιο αποτελεσματική. Ψυχρό κι απόμακρο (κι ας μιλάει για επώδυνα πάθη), το «2046» μιμείται το υπνωτιστικά μεθυστικό ύφος της κι επαναλαμβάνει τις ίδιες ιδέες, χαμένες μέσα σ’ ένα χαοτικό σενάριο.

Σκηνοθεσία: Γουόνγκ Καρ-Βάι. Πρωταγωνιστούν: Τόνι Λενγκ, Γκονγκ Λι, Φέι Γουόνγκ, Ζανγκ Ζιγί, Τακούγια Κιμούρα, Καρίνα Λάου. Χονγκ Κονγκ, Κίνα, Γαλλία. 2004. Διάρκεια: 129΄. Διανομή: CINOBO.

banner