Η Ελπίδα του Κόσμου

3

Τρυφερός, πολιτικά οξύς αλλά και μελοδραματικά απλοϊκός, ο Γκεντιγκιάν μένει πιστός σ’ ένα κοινωνικά στρατευμένο σινεμά που σε κερδίζει με την ανθρωπιά και τις συγκινητικές κινηματογραφικές λεπτομέρειές του.

Η Ελπίδα του Κόσμου

Sic transit gloria mundi. Για περισσότερους από πέντε αιώνες η φράση αυτή, που σημαίνει «Έτσι παρέρχεται η δόξα του κόσμου», συνόδευε την τελετή ενθρόνισης του νέου Πάπα, θυμίζοντάς του πως τα μεγαλεία και τα πλούτη είναι για όλους περαστικά. Για τους ήρωες του Ρομπέρ Γκεντιγκιάν, πάντως, η πικρή αλήθεια του λατινικού ρητού ελάχιστα τους αγγίζει, καθώς ο δικός τους αγώνας δεν έχει να κάνει με πολυτέλειες και δόξες, αλλά με τα απολύτως απαραίτητα για την (αξιοπρεπή) καθημερινή διαβίωση. Αυτά που αναζητούν απελπισμένα η Σιλβί, υπάλληλος σε ένα κατάστημα ρούχων, και ο Νικολά, οδηγός Uber, οι οποίοι υποδέχονται χαρούμενοι τη γέννηση της κόρης τους Γκλόρια. Στο μαιευτήριο θα βρεθούν εξίσου ενθουσιασμένοι η μητέρα της Σιλβί και ο δεύτερος άντρας της, καθαρίστρια και οδηγός λεωφορείου αντίστοιχα, η κόρη τους με τον δικό της σύζυγο, ιδιοκτήτες ενός ενεχυροδανειστηρίου, ενώ στη Μασσαλία καταφθάνει και ο πατέρας της Σιλβί, άρτι αποφυλακισθείς, για να δει την εγγονή του.

Η επιστροφή στην καθημερινότητα θα είναι για όλους σκληρή, με την παρουσία της Γκλόρια να αυξάνει τις ενδοοικογενειακές εντάσεις, φορτισμένες κι από μια σειρά επαγγελματικών πιέσεων. Εστιασμένος πάντα στο πώς αυτές ξεκινούν από το καπιταλιστικό κυνήγι του κέρδους και επιδρούν καταλυτικά στις ανθρώπινες σχέσεις, ο σκηνοθέτης των «Χιονιών του Κιλιμάντζαρο» υπογράφει ακόμα ένα κοινωνικό δράμα που δικαιώνει πανηγυρικά το χαρακτηρισμό του ως ο «Γάλλος Κεν Λόουτς». Θυμίζοντας έντονα τόσο ως πλοκή όσο και ως δραματουργία ένα συνδυασμό των «Εγώ, ο Ντάνιελ Μπλέικ» και «Δυστυχώς Απουσιάζατε», η «Ελπίδα του Κόσμου» προσπαθεί να περιγράψει διαλεκτικά την αδυναμία των μελών της εργατικής και μικροαστικής τάξης να επικοινωνήσουν μεταξύ τους κοιτώντας λίγο μακρύτερα από τα άμεσα, εγωιστικά συμφέροντά τους.

Η Ελπίδα του Κόσμου - εικόνα 1

Το νόημα των απεργιακών κινητοποιήσεων, η κόντρα ταξιτζήδων και οδηγών Uber, η αυστηρότητα των αστυνομικών, των γιατρών και των (μικρο)αφεντικών δίνουν δραματική τροφή σε μια πολιτική μελέτη χαρακτήρων η οποία αποδεικνύεται οξεία μα απλοϊκή στο πρώτο της σκέλος (το πολιτικό), και ειλικρινά συγκινητική όταν η κάμερα πλησιάζει τα πρόσωπα και τα τετριμμένα μα πάντα ξεχωριστά αδιέξοδά τους.

Έτσι, ενώ από τη μια σεναριακή μεριά κάθε ήρωας φαντάζει δείγμα των διαφορετικών όψεων της σύγχρονης κοινωνικής, ηθικής και ψυχολογικής γαλλικής πραγματικότητας, από την άλλη οι φευγαλέες, τρυφερές ανθρώπινες στιγμές είναι ένας μικρός κινηματογραφικός θησαυρός. Όπως τα σιωπηλά βλέμματα της Αριάν Ασκαρίντ (βραβείο ερμηνείας στο Φεστιβάλ Βενετίας), η βραδινή συζήτησή της με τον άντρα της στη σκοτεινή κουζίνα του σπιτιού, το αφοπλιστικό «Δεν είχα τέτοια πρόθεση» της τραυματισμένης γιατρού και φυσικά τα χαϊκού του παππού Ντανιέλ, πραγματικού πρωταγωνιστή αυτής της χαμηλότονης ανθρώπινης τραγωδίας.

Γαλλία. 2019. Διάρκεια: 106΄. Διανομή: WEIRD WAVE.

Περισσότερες πληροφορίες

Η Ελπίδα του Κόσμου

Gloria Mundi
3
  • Δραματική
  • 2019
  • Διάρκεια: 106 '
  • Ρομπέρ Γκεντιγκιάν

Η Σιλβί και ο Νικολά είναι ένα νεαρό ζευγάρι που αγωνίζεται να τα βγάλει πέρα στη σύγχρονη Μασσαλία. Η γέννηση της κόρης τους Γκλόρια θα τους χαροποιήσει, αλλά θα επιδεινώσει τις οικογενειακές εντάσεις, την ώρα που ο παππούς της μικρής αποφυλακίζεται και έρχεται να τους επισκεφτεί.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Πανηγυρικό queer φινάλε στο "Σινεμά στο Κέντρο"

Οι προβολές που διοργανώνει η Ένωση Ελλήνων Σκηνοθετών - Παραγωγών Ελλάδος ετοιμάζονται να ρίξουν πανηγυρικά αυλαία.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
24/04/2024

Fundamentals of Cinema: Η "Αποκάλυψη Τώρα Redux" του Φράνσις Φόρντ Κόπολα στον Δαναό

Ο Φράνσις Φορντ Κόπολα μάς μεταφέρει στην καρδιά της κόλασης του Βιετνάμ και του αμερικανικού συλλογικού τραύματος.

Ο μικρομηκάς Νίκος Κολιούκος στο Φεστιβάλ των Καννών

Ο σκηνοθέτης με την ταινία "Το Χάος που Άφησε Πίσω της" συμμετέχει στο τμήμα La Cinef.

Το Ταινιόραμα στο Άστυ επιστρέφει "φορτωμένο" αριστουργήματα

Ο ετήσιος σινεφίλ μαραθώνιος στο υπόγειο της πλατείας Κοραή πλησιάζει.

Μια σπουδαία τιμή στην Αντουανέττα Αγγελίδη από τα Anthology Film Archives

Η κορυφαία δημιουργός τιμάται με ένα από τα σημαντικότερα βραβεία στο χώρο του πειραματικού σινεμά.

Την ίδρυση Κρατικής Σχολής Τεχνικών Κινηματογράφου και Οπτικοακουστικών Μέσων ανακοίνωσε το Υπουργείο Πολιτισμού

Το ΑΠΘ αναλαμβάνει την ανάπτυξη προγραμμάτων σπουδών για το σχεδιασμό του νέου πανεπιστημιακού ιδρύματος.

Οι ανησυχίες της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου για τον ενιαίο φορέα

Βρεθήκαμε στη συνέντευξη τύπου της ΕΑΚ όπου ακούστηκαν οι βάσιμες επιφυλάξεις των μελών για το νομοσχέδια που αλλάζει το εγχώριο κινηματογραφικό τοπίο.