Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων

2,5

Δύο οσκαρικές υποψηφιότητες (σκηνικά, κοστούμια) και ξενόγλωσση Χρυσή Σφαίρα για τον πρώτο έγχρωμο Φελίνι, ο οποίος έχει αφήσει οριστικά πίσω του το νεορεαλισμό.

Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων

Μετά το αριστουργηματικό «8 1/2», με το οποίο ο Φεντερίκο Φελίνι έκλεισε οριστικά τους λογαριασμούς του με το νεορεαλισμό και υιοθέτησε ένα ελεύθερο, πρωτοπόρο αφηγηματικό ύφος και μια αυτοαναφορική-(αυτο)ψυχαναλυτική θεματική, ο Ιταλός δημιουργός άνοιξε έναν καινούργιο δημιουργικό κύκλο στην καριέρα του. Ο αληθινός ήρωας των ταινιών του στο εξής δεν θα ήταν παρά αυτός ο ίδιος (οι αυστηρά προσωπικές αναμνήσεις, ιδέες, επιθυμίες και ανησυχίες του), ενώ το ονοματεπώνυμό του θα εξελισσόταν σε καλλιτεχνικό trademark κι εμπορικό ατού τόσο ισχυρό που γινόταν συχνά κομμάτι του τίτλου («Fellini - Satyricon», «Il Casanova di Federico Fellini», «Fellini’s Roma»).

Η βραβευμένη με ξενόγλωσση Χρυσή Σφαίρα «Ιουλιέτα των Πνευμάτων» είναι το πρώτο φιλμ της δεύτερης περιόδου του και το πρώτο έγχρωμο της φιλμογραφίας του (σε φωτογραφία του «μάγου» Τζιάνι Ντι Βενάνζο), εμπνέεται δε από την –προσωρινή– κρίση της σχέσης του με τη σύζυγο και μούσα του Τζουλιέτα Μασίνα (θα ξανασυνεργαστούν 21 χρόνια αργότερα στο «Τζίντζερ και Φρεντ»). Εκείνη ερμηνεύει εδώ μια συνονόματή της κυρία του καλού ιταλικού κόσμου την οποία ο σύζυγός της απατά, η ίδια όμως αρνείται να το αποδεχτεί. Όταν αρχίζει να το συνειδητοποιεί, ξεκινά μια μάχη με τα φαντάσματα των νεανικών της αναμνήσεων, αλλά και με αληθινά πνεύματα που την έχουν στοιχειώσει οδηγώντας την σε κρίση ταυτότητας.

Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων - εικόνα 1

Η πορεία της προς τη σχιζοφρένεια ή την απελευθέρωσή της από ένα σύμπλεγμα αυταπατών περνά μέσα από ένα πάτσγουερκ σκηνών με ονειρική ατμόσφαιρα και ψυχαναλυτικούς συνειρμούς, συχνά βαρυφορτωμένους κι όμως απλοϊκούς. Ο μπαρόκ παροξυσμός και η σουρεαλιστική ελαφρότητα σαρκάζουν θεαματικά (οσκαρικές υποψηφιότητες για σκηνικά και κοστούμια) αλλά επιφανειακά την αστική υποκρισία, τη μυστικιστική ασυναρτησία και τον κομφορμισμό της καθολικής θρησκείας, ιδέες οι οποίες επανέρχονται διαρκώς στο φελινικό σύμπαν, το οποίο αποκαλύπτει εδώ τα όριά του: αυτά ενός ονειρικού, αυτοβιογραφικού και άκρως «καλλιγραφικού» σινεμά, με φαντασμαγορικά, οπτικά ευρηματικά και παιχνιδιάρικα, αλλά συνήθως ρηχά κινηματογραφικά αποτελέσματα.

Ιταλία, Γαλλία. 1965. Διάρκεια: 137΄. Διανομή: NEO FILMS.

Περισσότερες πληροφορίες

Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων

Giulietta Degli Spiriti
2,5
  • Σινεφίλ
  • 1965
  • Διάρκεια: 137 '
  • Φεντερίκο Φελίνι

Η Ιουλιέτα, μια μεσόκοπη κυρία του καλού ιταλικού κόσμου την οποία απατά ο σύζυγός της, μάχεται με τα φαντάσματα των νεανικών της αναμνήσεων, αλλά και με αληθινά πνεύματα που την έχουν στοιχειώσει, οδηγώντας την σε κρίση ταυτότητας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Αγγελική Παπούλια πώς βρέθηκες στη Σλοβενία για τον "Τελευταίο Ήρωα";

Η καταξιωμένη Ελληνίδα ηθοποιός μιλά στο "α" για τη συμμετοχή της στη σπιρτόζικη δραμεντί όπου υποδύεται μια εκπρόσωπο πολυεθνικής που αναστατώνει μια μικρή φτωχή κοινωνία.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
25/04/2024

Επαγγελματίας Υπνοβάτης

Ενδιαφέρουσα ιδέα που μένει απλά υποσχόμενη, μιας και υλοποιείται με σεναριακή χοντροκοπιά, ερμηνευτική ανεπάρκεια και αφηγηματική προχειρότητα.

Μην Ανοίγεις την Πόρτα

Η πρώτη ταινία των Unboxholics είναι ένα ψυχολογικό θρίλερ με υποβλητική ατμόσφαιρα, αλλά ελάχιστο ψαχνό. Δραματικά ισχνό και σκηνοθετημένο μονότονα, κορυφώνεται χωρίς την παραμικρή έκπληξη.

Οι Αντίπαλοι

Σεναριακό υπόδειγμα αθλητικού (μελο)δράματος πάνω στις απρόβλεπτες διαδρομές των ανθρώπινων επιθυμιών. "Χορογραφημένο" με ερωτική ένταση και σκηνοθετημένο με φλασάτη, βιντεοκλιπίστικη αυταρέσκεια.

Ζωντανό Πνεύμα

Δύο κόσμοι και τρεις γενιές συγκρούονται σε ένα δράμα ενηλικίωσης με στοιχεία μαγικού ρεαλισμού, κωμωδίας και θρίλερ, το οποίο, όμως, ασθμαίνει για να βρει την ιδανική ισορροπία.

Ο Τελευταίος Ήρωας

Κουστουριτσική, ξέφρενη και βιτριολική σάτιρα, η οποία βγαίνει απ’ τα νερά της όταν προσπαθεί, αδίκως, να σοβαρευτεί και να περάσει "μηνύματα".

Σούπερ Μάγκι

Σίκουελ ενός διεκπεραιωτικά στημένου αυστραλέζικου animation, το οποίο καταγγέλλει απλοϊκά τους κινδύνους της υπνωτιστικά γοητευτικής νέας εικονικής πραγματικότητας.