Στο κύκνειο άσμα του, μια ψυχρά στιλιζαρισμένη και διηγηματικά στεγνή αστυνομική περιπέτεια, ο Ζαν-Πιέρ Μελβίλ δανείζεται για ακόμα μία φορά τη φόρμα του νεο-νουάρ για να παραλλάξει τη μόνιμη θεματική του· αυτή του μοναχικού ήρωα-σύγχρονου σαμουράι ο οποίος, καταδικασμένος να ακολουθεί τον δικό του ηθικό κώδικα, διασχίζει θαρραλέα έναν αδιάφορο, μάταιο και παράλογο κόσμο, ερχόμενος αναπόφευκτα αντιμέτωπος με την –τραγική πάντα– μοίρα του. Μόνο που, σε αντίθεση με το παραδοσιακό, χολιγουντιανό crime thriller, ο Μελβίλ δεν ηθικολογεί στο ελάχιστο, τοποθετώντας τους νιτσεϊκούς ήρωές του πέρα από το καλό και το κακό. Εδώ, έναν ληστή τραπεζών που ετοιμάζει μια κλοπή ναρκωτικών από ένα εν κινήσει τρένο και τον αστυνόμο ο οποίος τον έχει βάλει στο στόχαστρο.
Οι δύο άντρες είναι ερωτευμένοι με την ίδια γυναίκα, δύο όψεις του ίδιου μελβιλικού νομίσματος, το οποίο θα αποδειχτεί στην τελική σκηνή ιλαροτραγικά κάλπικο. Θεόπικρη φιλοσοφική διαπίστωση που ξεπηδά μέσα από έναν κομψό φορμαλισμό ζεν λιτότητας, απογυμνωμένο από κάθε καλλιγραφική επιτήδευση και εστιασμένο στην απόλυτη κινηματογραφική ουσία.
Γαλλία, Ιταλία. 1972. Διάρκεια: 98΄. Διανομή: BIBLIOTHEQUE.
Περισσότερες πληροφορίες
Ο Αστυνόμος
Ένας ληστής τραπεζών που ετοιμάζει μια κλοπή ναρκωτικών από ένα εν κινήσει τρένο και ο αστυνόμος ο οποίος τον έχει βάλει στο στόχαστρο είναι ερωτευμένοι με την ίδια γυναίκα.