Όταν ο Βάγκνερ Συνάντησε τις Ντομάτες

3

Βραβείο της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών στη Θεσσαλονίκη για την ανθρωποκεντρική, συγκινητική όσο και διασκεδαστική κινηματογραφική «σύνδεση» του Χριστόφορου Κολόμβου με τον Ρίχαρντ Βάγκνερ και την νεοελληνική πραγματικότητα.

Όταν ο Βάγκνερ Συνάντησε τις Ντομάτες

Τι σχέση μπορεί να έχουν ο Χριστόφορος Κολόμβος, ο Ρίχαρντ Βάγκνερ και οι ελληνικές ντομάτες; Η πεπειραμένη ντοκιμαντερίστρια Μαριάννα Οικονόμου («Food for Love», «Ο πιο Μακρύς Δρόμος») ταξιδεύει ως τον θεσσαλικό κάμπο και την Ηλιάδα Καρδίτσας για να μας την αποκαλύψει, μέσα από ένα απολαυστικό ντοκιμαντέρ το οποίο συμμετείχε στο φεστιβάλ Βερολίνου και απέσπασε το βραβείο της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών (Fipresci) στην Θεσσαλονίκη.

Η ιστορία του ξεκινά όταν ο Αλέξανδρος Γκουσιάρης, ο ξάδελφός του και πέντε γυναίκες του χωριού Ηλιάς αποφασίζουν να καλλιεργήσουν βιολογικές ντομάτες. Χρησιμοποιώντας παλιό σπόρο και όχι κάποια από τις μεταλλαγμένες ποικιλίες, φυτεύουν τα χωράφια τους με τον νόστιμο καρπό τον οποίο πρωτοέφερε από την άλλη άκρη του Ατλαντικού στην Ευρώπη ο Κολόμβος πριν μισή χιλιετία, συνοδεύοντας την ωρίμανσή του με κλασική μουσική, αλλά και δημοτικά τραγούδια! Η συγκομιδή δεν διατίθεται ως φρέσκο προϊόν στην εγχώρια αγορά, αλλά συσκευάζεται πρωτότυπα, ως σάλτσα ή ως γεμιστή ντομάτα, και εξάγεται ανά τον κόσμο – από την Γερμανία και τις ΗΠΑ ως το Χονγκ Κονγκ. Το κόστος παρασκευής, όμως, είναι υψηλό και το παιχνίδι της διεθνούς αγοράς έχει τους δικούς του κανόνες.

Όταν ο Βάγκνερ Συνάντησε τις Ντομάτες - εικόνα 1

Εστιάζοντας στα πρόσωπα, τα οποία καθοδηγούν με τις πράξεις, τις απόψεις και τις φιλοδοξίες τους την εύρυθμη αφήγηση, η ανθρωποκεντρική ματιά της Οικονόμου περιγράφει καλειδοσκοπικά μια συγκινητική νεοελληνική πραγματικότητα. Αυτή της ερημωμένης επαρχίας η οποία απογοητεύεται, αλλά συνεχίζει να ελπίζει, να κάνει όνειρα και να κατεβάζει ιδέες. Δεμένη με την παράδοση (από τον «αρχαίο» σπόρο ως τη δημοτική μουσική), την οποία οι μοντέρνοι καιροί ζητούν να αφήσει πίσω της, αναζητά τη θέση της σ’ έναν θαυμαστό όσο και ανταγωνιστικό, αντιφατικό –οι αληθινές ντομάτες επιστρέφουν στην «πατρίδα» τους μέσω ενός ελληνικού χωριού– καινούργιο κόσμο. Μπροστά στις… παράλογα ορθολογικές αξίες του (η καταλυτική σημασία αναγραφής της ταυτότητας του προϊόντος), ο παλιός κόσμος αντιπαραθέτει τα ρομαντικά πιστεύω του, τα οποία το υποδειγματικό αυτό ντοκιμαντέρ αναδεικνύει με τον πιο διακριτικό, τρυφερό και ψύχραιμο τρόπο.

Ελλάδα. 2019. Διάρκεια: 72΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Όταν ο Βάγκνερ Συνάντησε τις Ντομάτες

3
  • Ντοκιμαντέρ
  • 2019
  • Διάρκεια: 72 '
  • Μαριάννα Οικονόμου

Σε ένα χωριό της Καρδίτσας δυο ξαδέλφια και πέντε γυναίκες αποφασίζουν να καλλιεργήσουν βιολογικές ντομάτες. Συσκευάζοντάς τις πρωτότυπα, φιλοδοξούν να εξάγουν τα προϊόντα τους σ’ όλο τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Αγγελική Παπούλια πώς βρέθηκες στη Σλοβενία για τον "Τελευταίο Ήρωα";

Η καταξιωμένη Ελληνίδα ηθοποιός μιλά στο "α" για τη συμμετοχή της στη σπιρτόζικη δραμεντί όπου υποδύεται μια εκπρόσωπο πολυεθνικής που αναστατώνει μια μικρή φτωχή κοινωνία.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
25/04/2024

Επαγγελματίας Υπνοβάτης

Ενδιαφέρουσα ιδέα που μένει απλά υποσχόμενη, μιας και υλοποιείται με σεναριακή χοντροκοπιά, ερμηνευτική ανεπάρκεια και αφηγηματική προχειρότητα.

Μην Ανοίγεις την Πόρτα

Η πρώτη ταινία των Unboxholics είναι ένα ψυχολογικό θρίλερ με υποβλητική ατμόσφαιρα, αλλά ελάχιστο ψαχνό. Δραματικά ισχνό και σκηνοθετημένο μονότονα, κορυφώνεται χωρίς την παραμικρή έκπληξη.

Οι Αντίπαλοι

Σεναριακό υπόδειγμα αθλητικού (μελο)δράματος πάνω στις απρόβλεπτες διαδρομές των ανθρώπινων επιθυμιών. "Χορογραφημένο" με ερωτική ένταση και σκηνοθετημένο με φλασάτη, βιντεοκλιπίστικη αυταρέσκεια.

Ζωντανό Πνεύμα

Δύο κόσμοι και τρεις γενιές συγκρούονται σε ένα δράμα ενηλικίωσης με στοιχεία μαγικού ρεαλισμού, κωμωδίας και θρίλερ, το οποίο, όμως, ασθμαίνει για να βρει την ιδανική ισορροπία.

Ο Τελευταίος Ήρωας

Κουστουριτσική, ξέφρενη και βιτριολική σάτιρα, η οποία βγαίνει απ’ τα νερά της όταν προσπαθεί, αδίκως, να σοβαρευτεί και να περάσει "μηνύματα".

Σούπερ Μάγκι

Σίκουελ ενός διεκπεραιωτικά στημένου αυστραλέζικου animation, το οποίο καταγγέλλει απλοϊκά τους κινδύνους της υπνωτιστικά γοητευτικής νέας εικονικής πραγματικότητας.