Στην τελευταία ανταπόκριση από το Βερολίνο γράφαμε πως οι απονομές της φετινής διεθνούς επιτροπής της Μπερλινάλε με πρόεδρο τη Ζιλιέτ Μπινός «είτε θα ακολουθήσουν την περσινή λογική της κινηματογραφικής καινοτομίας, με ή χωρίς εισαγωγικά, είτε θα επιλέξουν ταινίες με πρόδηλο ή όχι πολιτικό πρόσημο». Τελικά κορυφαία ταινία του διαγωνιστικού τμήματος αναδείχθηκε μια ταινία που συνδυάζει χαρακτηριστικά και των δύο κατευθύνσεων.
Ο λόγος για το «Synonymes» του Ισραηλινού Ναντάβ Λαπίντ που απέσπασε τη Χρυσή Άρκτο. Η ταινία είχε κερδίσει τις εντυπώσεις μεταξύ των κριτικών του εξωτερικού, χάρη στη μεταμοντέρνα της αφήγηση και την τολμηρή υπόθεση, η οποία αφορά έναν Εβραίο νεαρό άντρα που δραπετεύει στη Γαλλία και αποκηρύσσει την καταγωγή του. Κατά την παραλαβή του βραβείου ο Λαπίντ ευχαρίστησε «την ψυχή και το σώμα της ταινίας», τον ηθοποιό Τομ Μερσιέ, αλλά και τη μητέρα του η οποία είχε αναλάβει το μοντάζ όμως έχασε τη ζωή της προτού ολοκληρωθεί η ταινία.
Η Αργυρή Άρκτος - Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής πήγε στο καίριο κοινωνικό δράμα «Grâce à Dieu» του Φρανσουά Οζόν, ενώ η επιτροπή επιβράβευσε τις εστέτ ακροβασίες της Άνγκελα Σάνελεκ στο «I Was at Home, But» απονέμοντάς της την Αργυρή Άρκτο Σκηνοθεσίας. Το αντίστοιχο βραβείο για την κινηματογραφική πρωτοπορία κέρδισε το «System Crasher» της Νόρα Φίνγκσαϊντ, ένα κυριολεκτικά εκκωφαντικό δράμα με επίκεντρο την τραγική ιστορία ενός κοριτσιού, το οποίο παράγει ελάχιστη καινοτομία και περισσότερο αχρείαστο θόρυβο.
Η τρυφερή χημεία των πρωταγωνιστών Γονγκ Μέι και Γουανγκ Ζινγκτσούν στο «So Long, My Son» οδήγησε στην αγκαλιά των ηθοποιών τα αντίστοιχα βραβεία ερμηνειών, ενώ καλύτερο σενάριο αναδείχθηκε εκείνο των Μαουρίτσιο Μπαρούτσι, Ρομπέρτο Σαβιάνο και Κλαούντιο Τζοβανέζι για το γκανγκστερικό «Piranhas», που βασίζεται στο βιβλίο του Σαβιάνο (συγγραφέας και του «Γόμορρα») και σκηνοθετεί ο Τζοβανέζι. Τέλος, το βραβείο καλλιτεχνικού επιτεύγματος απέσπασε ο διευθυντής φωτογραφίας Ράσμους Βίντεμπεκ για τη δουλειά του στο «Out Stealing Horses» του Χανς Πέτερ Μόλαντ («Με Σειρά Εξαφάνισης»).
Έκπληξη της βραδιάς αποτέλεσε η πλήρης απουσία από τα βραβεία της διεθνούς επιτροπής δύο εκ των αξιότερων ταινιών του διαγωνιστικού τμήματος, το απολαυστικό και πολιτικά αιχμηρό «God Exists, Her Name is Petrunija» (Τεόνα Στρούγκαρ Μιτέφσκα), και το βραδυφλεγώς αισθησιακό «Öndög» (Γουανγκ Κουαν'αν).
Δείτε τους νικητές του 69ου Φεστιβάλ Βερολίνου:
Διαγωνιστικό τμήμα
Χρυσή Άρκτος
«Synonymes» του Ναντάβ Λαπίντ
Βραβείο της Επιτροπής
«Grâce à Dieu» του Φρανσουά Οζόν
Αργυρή Άρκτος κινηματογραφικής πρωτοπορίας
«System Crasher» της Νόρα Φίνγκσαϊντ
Σκηνοθεσία
Άνγκελα Σάνελεκ («I Was at Home, But»)
Καλύτερη Ηθοποιός
Γονγκ Μέι («So Long, My Son»)
Καλύτερος Ηθοποιός
Γουανγκ Ζινγκτσούν («So Long, My Son»)
Σενάριο
Μαουρίτσιο Μπαρούτσι, Ρομπέρτο Σαβιάνο & Κλαούντιο Τζοβανέζι («Piranhas»)
Βραβείο Καλλιτεχνικού Επιτεύγματος – Διεύθυνση φωτογραφίας
Ράσμους Βίντεμπεκ («Out Stealing Horses»)
Μικρού μήκους
Χρυσή Άρκτος
«Umbra» του Φλόριαν Φίσερ & Γιοχάνες Κρελ
Αργυρή Αρκτος
«Blue Boy» του Μανουέλ Αμπράμοβιτς
Διεθνής Ένωση Κριτικών Κιν/φου (Fipresci)
Διαγωνιστικό τμήμα
«Synonymes» του Ναντάβ Λαπίντ
Πανόραμα
«Dafne» του Φεντερίκο Μπόντι
Φόρουμ
«Die Kinder der Toten» των Κέλι Κόπερ & Πάβολ Λίσκα
Οικουμενική Επιτροπή
Διαγωνιστικό
«God Exists, Her Name is Petrunija» (Τεόνα Στρούγκαρ Μιτέφσκα)
Πανόραμα
«Buoyancy» του Ροντ Ράτχεν
Φόρουμ
«Erde» του Νικόλαους Γκεϊράλτερ
Teddy Award
«Brief Story from the Green Planet» του Σαντιάγκο Λόζα
Ευχαριστούμε την Aegean Airlines, η οποία πετάει απευθείας για Βερολίνο, για την πραγματοποίηση του ταξιδιού.