Κορίτσι

3

Χρυσή Κάμερα στις Κάνες για ένα τρυφερό δράμα πάνω στην διαφορετικότητα και την επιμονή, σκηνοθετημένο κι ερμηνευμένο από δύο εξαιρετικά ταλαντούχους πρωτοεμφανιζόμενους.

Κορίτσι

Στο διάσημο μπαλέτο «Η λίμνη των κύκνων» η πριγκίπισσα Οντέτ είναι καταδικασμένη να ζει στο σώμα ενός λευκού κύκνου, περιμένοντας την ημέρα που ο έρωτας θα τη μεταμορφώσει ξανά σε αληθινή γυναίκα. Η 15χρονη Λάρα, που μόλις έχει μετακομίσει σε καινούργια πόλη μαζί με τον ταξιτζή πατέρα και τον μικρότερο αδερφό της, είναι αποφασισμένη να γίνει επαγγελματίας μπαλαρίνα και προσπαθεί με κάθε τρόπο να υπερπηδήσει τα εμπόδια που ορθώνονται μπροστά της: ο ανταγωνιστικός κόσμος του χορού, η ανασφάλεια της εφηβείας και το γεγονός πως γεννήθηκε αγόρι. Προπονείται λοιπόν σκληρά ως χορεύτρια και ταυτόχρονα προετοιμάζεται, με την βοήθεια της οικογένειάς της αλλά και γιατρών, για την επέμβαση αλλαγής φύλου.

Κορίτσι - εικόνα 1

Ο 27χρονος πρωτοεμφανιζόμενος Λούκας Ντοντ εμπνέεται από μια αληθινή ιστορία θάρρους κι επιμονής και τη μεταπλάθει σε μια λιτή μα κινηματογραφικά εστιασμένη περιπέτεια δραματικής ενηλικίωσης. Σαν μια άλλη Οντέτ, η Λάρα ζητά να επιστρέψει στην «αληθινή» της ταυτότητα και, προχωρώντας ένα βήμα μακρύτερα, θέλει να δει αυτήν την ταυτότητα να ολοκληρώνεται. Να καταξιωθεί ως μπαλαρίνα, ως η πιο κομψή και θηλυκή έκφραση του γυναικείου σώματος. Ο Ντοντ επιμένει στη σωματική διάσταση του δράματος, όχι μόνο δείχνοντάς μας τις προσπάθειες της Λάρα να μετατρέψει την εικόνα της από αντρική σε γυναικεία (δεν κάνει ντους με τα άλλα κορίτσια, τυλίγει με ταινία τα γεννητικά της όργανα), αλλά περιορίζοντας ταυτόχρονα στο ελάχιστο τους εξωτερικούς παράγοντες πίεσης.

Ο πατέρας της στέκεται δίπλα της αποφασιστικά, το σχολείο τής παρέχει αμέριστη βοήθεια και μόνο μία σκηνή (αυτή του πάρτι) αφήνει να διαφανεί η μισαλλοδοξία του περιβάλλοντος. Μπορεί ο ­ειδυλλιακός περίγυρος της Λάρα να μοιάζει λιγάκι αφελής, είναι όμως μια συνειδητή σεναριακή επιλογή, η οποία μεταφέρει τη μάχη της ηρωίδας στο ψυχολογικό πεδίο. Ανάμεσα σε εκείνη και στο όνειρό της δεν στέκονται οικονομικοί, κοινωνικοί ή ηθικοί φραγμοί, αλλά το ίδιο το σώμα της, το οποίο θα είναι και το «αντικείμενο» του τελικού δραματικού ξεσπάσματος.

Κορίτσι - εικόνα 2

Φέρνοντας στο νου το «Ένα Αγόρι στα Ροζ» του συμπατριώτη του Αλέν Μπερλινέρ, σκηνοθετημένο όμως με τη ρεαλιστική ευθύτητα των –επίσης Βέλγων– αδερφών Νταρντέν, το «Κορίτσι» του Λούκας Ντοντ διαθέτει συγκινητική ειλικρίνεια κι έναν παθιασμένο πρωταγωνιστικό χαρακτήρα (αφοπλιστικά πειστική η ερμηνεία του πρωτοεμφανιζόμενου στην οθόνη χορευτή Βίκτορ Πόλστερ), που αφαιρεί από την ιστορία ενηλικίωσης μιας διεμφυλικής έφηβης κάθε ακτιβίστικο διδακτισμό. ­Γίνεται μια γλυκόπικρη κινηματογραφική ωδή στο δικαίωμα στο όνειρο και στην διαφορετικότητα, που κέρδισε τη Χρυσή Κάμερα και το βραβείο κριτικών στο τμήμα Ένα Κάποιο Βλέμμα του Φεστιβάλ Κανών αλλά και υποψηφιότητες για καλύτερη ταινία και αντρική ερμηνεία στα Ευρωπαϊκά Βραβεία Κινηματογράφου.

Βέλγιο, Ολλανδία. 2018. Διάρκεια: 109΄. Διανομή: SEVEN FILMS.

Περισσότερες πληροφορίες

Κορίτσι

Girl
3
  • Δραματική
  • 2018
  • Διάρκεια: 109 '
  • Λούκας Ντοντ

Η 15χρονη Λάρα είναι αποφασισμένη να γίνει μπαλαρίνα και προσπαθεί με κάθε τρόπο να υπερπηδήσει τα εμπόδια που ορθώνονται μπροστά της: τον ανταγωνιστικό κόσμο του χορού, την ανασφάλεια της εφηβείας και το γεγονός πως γεννήθηκε αγόρι.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Οι Αντίπαλοι

Σεναριακό υπόδειγμα αθλητικού (μελο)δράματος πάνω στις απρόβλεπτες διαδρομές των ανθρώπινων επιθυμιών. "Χορογραφημένο" με ερωτική ένταση και σκηνοθετημένο με φλασάτη, βιντεοκλιπίστικη αυταρέσκεια.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
25/04/2024

Ζωντανό Πνεύμα

Δύο κόσμοι και τρεις γενιές συγκρούονται σε ένα δράμα ενηλικίωσης με στοιχεία μαγικού ρεαλισμού, κωμωδίας και θρίλερ, το οποίο, όμως, ασθμαίνει για να βρει την ιδανική ισορροπία.

Ο Τελευταίος Ήρωας

Κουστουριτσική, ξέφρενη και βιτριολική σάτιρα, η οποία βγαίνει απ’ τα νερά της όταν προσπαθεί, αδίκως, να σοβαρευτεί και να περάσει "μηνύματα".

Σούπερ Μάγκι

Σίκουελ ενός διεκπεραιωτικά στημένου αυστραλέζικου animation, το οποίο καταγγέλλει απλοϊκά τους κινδύνους της υπνωτιστικά γοητευτικής νέας εικονικής πραγματικότητας.

Ο Μύλος και ο Σταυρός

Με κάδρα που παραπέμπουν σε πίνακες της φλαμανδικής και της ολλανδικής σχολής, ο Μαγιέφσκι στήνει μια οπτικά μεγαλοπρεπή αλληγορία πάνω στην τέχνη, την αληθινή ζωή και την ανθρώπινη μισαλλοδοξία.