Καζαντζάκης

1

Ο Σμαραγδής βιογραφεί με καθαρά χρώματα και άπλετο φως ακόμη έναν επιφανή Έλληνα, μένοντας πιστός στην αγιογραφική και πλήρως περιγραφική προσέγγιση την οποία έχει (πιο επιτυχημένα) υιοθετήσει από τον «Ελ Γκρέκο».

Καζαντζάκης

Ο Σμαραγδής βιογραφεί με καθαρά χρώματα και άπλετο φως ακόμη έναν επιφανή Έλληνα, μένοντας πιστός στην αγιογραφική και πλήρως περιγραφική προσέγγιση την οποία έχει (πιο επιτυχημένα) υιοθετήσει από τον «Ελ Γκρέκο».

Καζαντζάκης - εικόνα 1

Κρητικός και θαυμαστής του Ελ Γκρέκο, ο Νίκος Καζαντζάκης είναι ο αγαπημένος λογοτέχνης του συμπατριώτη του Γιάννη Σμαραγδή, ο οποίος μετά τον Κωνσταντίνο Καβάφη, τον Δομήνικο Θεοτοκόπουλο και τον Ιωάννη Βαρβάκη βιογραφεί τώρα τον Έλληνα σπουδαιότερο πεζογράφο, βασισμένος στην «Αναφορά στον Γκρέκο». Η μυθιστορηματική αυτοβιογραφία του Καζαντζάκη εκδόθηκε το 1961, μετά το θάνατό του, και οδηγεί την πιστή στα γεγονότα πλοκή της ταινίας, η οποία δηλώνει εξαρχής πως την κρατά σταθερά ως οδηγό: το 1956 και στην Αντίμπ της Νότιας Γαλλίας, ενώ ο ήρωάς μας διαβάζει κεφάλαια του ημιτελούς έργου στη σύζυγό του Ελένη, επιστρέφει στα γεγονότα που σημάδεψαν τη ζωή του ξεκινώντας από την επανάσταση του 1897 και την απελευθέρωση της Κρήτης από τους Οθωμανούς.

Ο Νίκος Καζαντζάκης έζησε σχεδόν όλα του τα χρόνια κάτω από τα φώτα της δημοσιότητας, καθώς ήδη από το 1907, σε ηλικία μόλις 24 ετών, έγινε διάσημος στους αθηναϊκούς λογοτεχνικούς κύκλους με το δράμα του «Ξημερώνει». Φίλοι και συγγενείς έγραψαν όσα πέρασαν μαζί του, η ογκώδης αλληλογραφία του (ειδικά με τον Παντελή Πρεβελάκη) είναι δημοσιευμένη κι έτσι, πέρα από την «Αναφορά στον Γκρέκο», ο Γιάννης Σμαραγδής έχει στα χέρια του υπεράφθονο υλικό για να πλησιάσει κινηματογραφικά έναν συναισθηματικά τρικυμιώδη και ιδεολογικά παθιασμένο καλλιτέχνη, ο οποίος χάραξε μια ανήσυχη πορεία «ανάμεσα στους ανθρώπους, στα πάθη και στις ιδέες».

Καζαντζάκης - εικόνα 2

Όπως και στις προηγούμενες δύο ταινίες του («Ελ Γκρέκο», «Ο Θεός Αγαπάει το Χαβιάρι»), ο σκηνοθέτης επιλέγει μια καθαρά περιγραφική προσέγγιση μέσα από αποσπασματικά επεισόδια-σκηνές που παραπέμπουν στη λογική της ακαδημαϊκής, παλιομοδίτικης πλέον τηλεταινίας. Πολλά από αυτά έχουν προσαρμοστεί μυθοπλαστικά, και μάλιστα προς μια έντονη θρησκευτική κατεύθυνση, δεν διατηρούν όμως ένα ενιαίο ύφος, καθώς ο καρικατουρίστικος στόμφος του Σικελιανού, η παρουσία της γειτόνισσας/«καλής μάγισσας» που επιμένει (χωρίς να μάθουμε ποτέ το γιατί) να μην πραγματοποιήσει το ζευγάρι το ταξίδι στην Κίνα, υλικό από τα Επίκαιρα, όνειρα κι ένα κατά περίσταση έντονο στιλιζάρισμα (το ταξίδι του τρένου, η κρουαζιέρα στο Αιγαίο) δημιουργούν σαφή διηγηματική σύγχυση.

Σύγχυση που επιτείνεται από επιλογές όπως αυτή που θέλει τον ετοιμοθάνατο 74χρονο Καζαντζάκη να τον ερμηνεύει άλλος ηθοποιός (Στέφανος Ληναίος) από τον φιλότιμο Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο, ο οποίος τον ενσαρκώνει από τα 15 μέχρι τα 73 (!) του, υπονομεύοντας έτσι την αληθοφάνεια της ταινίας και αδυνατίζοντας το δραματικό πυρήνα της. Αυτόν που θέλει να αναδείξει την κοπιώδη πορεία ενός ανθρώπου από το σκοτάδι προς το φως, μόνιμη θεματική του σκηνοθέτη, χωρίς όμως τούτη να υποστηρίζεται από κάποιο σοβαρό εξωτερικό εμπόδιο ή ουσιαστικό εσωτερικό δίλημμα. Έτσι όλα αρχίζουν, προχωρούν και τελειώνουν σαν μια άσπιλη, μονοδιάστατη αγιογραφία.

Ελλάδα. 2017. Διάρκεια: 122΄. Διανομή: AUDIOVISUAL/ODEON.

Περισσότερες πληροφορίες

Καζαντζάκης

1
  • Δραματική
  • 2017
  • Διάρκεια: 122 '
  • Γιάννης Σμαραγδής

Διαβάζοντας στη σύζυγό του Ελένη την αυτοβιογραφική «Αναφορά στον Γκρέκο» που έχει σχεδόν ολοκληρώσει, ο Νίκος Καζαντζάκης αναπολεί την πολυτάραχη ζωή του.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Οι ανησυχίες της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου για τον ενιαίο φορέα

Βρεθήκαμε στη συνέντευξη τύπου της ΕΑΚ όπου ακούστηκαν οι βάσιμες επιφυλάξεις των μελών για το νομοσχέδια που αλλάζει το εγχώριο κινηματογραφικό τοπίο.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
23/04/2024

Ελληνικό box office: Το "Panda" συνεχίζει να... δέρνει

Ενώ ούτε εμφύλιοι πόλεμοι ούτε τρομακτικά βαμπίρ μπορούν να τα βάλουν με τον ανίκητο Πο, τα animation είναι το μοναδικό είδος ταινιών που συνεχίζει να κινητοποιεί το αδρανές εδώ κι ένα μήνα κινηματογραφικό κοινό.

History Projected "Ιστορία και αρχείο": Κινηματογραφικοί διάλογοι ανάμεσα σε Ελλάδα και Γερμανία στο Ινστιτούτο Γκαίτε

Δείτε το 2ο επεισόδιο που περιλαμβάνει δυο ταινίες για το πολυφωνικό, αναγκαίο παρόν κάθε αρχειακής κατασκευής.

Horrorant Film Festival 2024: Φόβος και τρόμος στο Ελιζέ

Με 58 ταινίες από ολόκληρο τον κόσμο και ξεχωριστούς καλεσμένες η horror διοργάνωση επιστρέφει ξανά στο παραδοσιακό σπίτι της.

Οι ταινίες που έρχονται στις αίθουσες την Πέμπτη 25/4

Η Ζεντάγια, οι Unboxholics κι η Αγγελική Παπούλια προσεχώς στις μαρκίζες των κινηματογράφων.

Όλες οι ταινίες που θα δούμε στα σινεμά το καλοκαίρι του 2024

Ανακαλύψτε τους τίτλους που πρόκειται να βρεθούν στις μαρκίζες των θερινών κινηματογράφων τους επόμενους μήνες.

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (18-24/4)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.