Ο Χιονάνθρωπος

2,5

Υποβλητικά σκηνοθετημένη μεταφορά ενός μπεστ σέλερ του Γιου Νέσμπε, διασκευασμένη σεναριακά με μονοδιάστατη, βεβιασμένη εμμονή στην αγωνιώδη δράση.

Ο Χιονάνθρωπος

Υποβλητικά σκηνοθετημένη μεταφορά ενός μπεστ σέλερ του Γιου Νέσμπε, διασκευασμένη σεναριακά με μονοδιάστατη, βεβιασμένη εμμονή στην αγωνιώδη δράση.

Ο Χιονάνθρωπος - εικόνα 1

Αυτός που έκανε την αρχή το 1992 ήταν ο Δανός Πέτερ Χόε με το «Η δεσποινίς Σμίλα διαβάζει το χιόνι». Ταυτόχρονα ο Σουηδός Χένινγκ Μανκέλ μας σύστηνε τον αστυνομικό Κουρτ Βαλάντερ, βάζοντας τα θεμέλια του λογοτεχνικού κινήματος που θα κατακτούσε τον κόσμο ύστερα από μία δεκαετία με το πρωτοφανές σουξέ της «Τριλογίας του Μιλένιουμ» του Σουηδού Στιγκ Λάρσον. Οι περιπέτειες των Μίκαελ Μπλόμκβιστ και Λίσμπεθ Σαλάντερ άνοιξαν τις πόρτες της επιτυχίας σε μια σειρά συγγραφείς όπως ο Ισλανδός Άρναλντουρ Ιντρίδασον, οι Σουηδοί Άρνε Νταλ και Καμίλα Λέκμπεργκ ή ο Νορβηγός σούπερ σταρ Γιου Νέσ­μπε, καθιερώνοντας το Nordic noir ως την πιο αναγνωρίσιμη εικόνα της σκανδιναβικής πραγματικότητας διεθνώς.

Ο Νέσμπε, διάσημος για τη σειρά των 11 μυθιστορημάτων του με ήρωα τον αλκοολικό και αντισυμβατικό στις μεθόδους του αστυνομικό επιθεωρητή Χάρι Χόλε, ευτύχησε στο παρελθόν με τη μεταφορά του «Κυνηγοί κεφαλών» στη μεγάλη οθόνη από τον Μόρτεν Τίλντουμ. Τώρα, σε ένα πολύ πιο φιλόδοξο κινηματογραφικό εγχείρημα το οποίο προοριζόταν αρχικά για τον Μάρτιν Σκορσέζε (αποτραβηγμένος στο ρόλο του εκτελεστή παραγωγού πλέον), ο Χόλε αναλαμβάνει μαζί με μια νεότερη συνάδελφό του να διερευνήσει την εξαφάνιση μιας μητέρας που το μαντίλι της βρέθηκε τυλιγμένο γύρω από ένα χιονάνθρωπο στην αυλή της. Το μοτίβο επαναλαμβάνεται, ο serial killer αφήνει μηνύματα στον επιθεωρητή μας και παλιές υποθέσεις εξαφάνισης, μαζί με το παρελθόν της συναδέλφου του και μερικά διαπλεκόμενα συμφέροντα, συνθέτουν ένα θανάσιμα μυστηριώδες παζλ που μόνον ο Χόλε μπορεί να συνθέσει με (επώδυνη) επιτυχία.

Ο Χιονάνθρωπος - εικόνα 2

Εκτός από μια συναρπαστική ίντριγκα, τα ογκώδη μυθιστορήματα του Νέσμπε (εδώ πρόκειται για το έβδομο της σειράς με πρωταγωνιστή τον Χάρι Χόλε) προσφέρουν άφθονο υλικό τόσο για ψυχολογική ανάλυση των χαρακτήρων τους όσο και για κοινωνική κριτική μιας ευνομούμενης πραγματικότητας, η οποία έχει απωθήσει συστηματικά αμαρτωλά μυστικά, ιστορικά εγκλήματα και προσωπικές ενοχές. Αλλά η σεναριακή διασκευή των πρωτοκλασάτων Χοσεΐν Αμίνι («Drive», «Τα Δύο Πρόσωπα του Ιανουαρίου»), Πίτερ Στρον («Και ο Κλήρος Έπεσε στον Σμάιλι») και Σέρεν Σβέιστρουπ (δημιουργός της τηλεοπτικής σειράς «The killing») εστιάζει σχεδόν αποκλειστικά στην αστυνομική πλευρά της πλοκής, η οποία, για να διατηρήσει υψηλή αφηγηματική ταχύτητα, «συμπιέζει» τα γεγονότα, διογκώνει τις συμπτώσεις και αφήνει στον σπουδαίο Τόμας Άλφρεντσον («Άσε το Κακό να Μπει», «Και ο Κλήρος Έπεσε στον Σμάιλι») όλη τη βρόμικη δουλειά.

Η υποβλητική σκηνοθεσία –με τα γεωμετρικά πλάνα, το κοφτερό μοντάζ (έχει βάλει και η Θέλμα Σουνμέικερ το χεράκι της) και την υποβλητική ατμόσφαιρα– εκμεταλλεύεται το παγωμένο τοπίο, νεκρώνει τις διόδους επικοινωνίας των ανθρώπων κι επιβάλλει μια αποστασιοποιημένα απειλητική αίσθηση, πολύτιμα σημάδια κινηματογραφικής έμπνευσης σε ένα μονοδιάστατο αστυνομικό θρίλερ με αδικαιολόγητα βεβιασμένη εμμονή στην αγωνιώδη δράση.

Μ. Βρετανία, Σουηδία, ΗΠΑ. 2017. Διάρκεια: 119΄. Διανομή: UIP.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο Χιονάνθρωπος

The Snowman
2,5
  • Θρίλερ
  • 2017
  • Διάρκεια: 119 '
  • Τόμας Άλφρεντσον

Ο αλκοολικός και αντισυμβατικός στις μεθόδους του αστυνομικός Χάρι Χόλε αναλαμβάνει να διερευνήσει την εξαφάνιση μιας μητέρας, που το μαντίλι της βρέθηκε τυλιγμένο γύρω από ένα χιονάνθρωπο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Αγγελική Παπούλια πώς βρέθηκες στη Σλοβενία για τον "Τελευταίο Ήρωα";

Η καταξιωμένη Ελληνίδα ηθοποιός μιλά στο "α" για τη συμμετοχή της στη σπιρτόζικη δραμεντί όπου υποδύεται μια εκπρόσωπο πολυεθνικής που αναστατώνει μια μικρή φτωχή κοινωνία.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
25/04/2024

Επαγγελματίας Υπνοβάτης

Ενδιαφέρουσα ιδέα που μένει απλά υποσχόμενη, μιας και υλοποιείται με σεναριακή χοντροκοπιά, ερμηνευτική ανεπάρκεια και αφηγηματική προχειρότητα.

Μην Ανοίγεις την Πόρτα

Η πρώτη ταινία των Unboxholics είναι ένα ψυχολογικό θρίλερ με υποβλητική ατμόσφαιρα, αλλά ελάχιστο ψαχνό. Δραματικά ισχνό και σκηνοθετημένο μονότονα, κορυφώνεται χωρίς την παραμικρή έκπληξη.

Οι Αντίπαλοι

Σεναριακό υπόδειγμα αθλητικού (μελο)δράματος πάνω στις απρόβλεπτες διαδρομές των ανθρώπινων επιθυμιών. "Χορογραφημένο" με ερωτική ένταση και σκηνοθετημένο με φλασάτη, βιντεοκλιπίστικη αυταρέσκεια.

Ζωντανό Πνεύμα

Δύο κόσμοι και τρεις γενιές συγκρούονται σε ένα δράμα ενηλικίωσης με στοιχεία μαγικού ρεαλισμού, κωμωδίας και θρίλερ, το οποίο, όμως, ασθμαίνει για να βρει την ιδανική ισορροπία.

Ο Τελευταίος Ήρωας

Κουστουριτσική, ξέφρενη και βιτριολική σάτιρα, η οποία βγαίνει απ’ τα νερά της όταν προσπαθεί, αδίκως, να σοβαρευτεί και να περάσει "μηνύματα".

Σούπερ Μάγκι

Σίκουελ ενός διεκπεραιωτικά στημένου αυστραλέζικου animation, το οποίο καταγγέλλει απλοϊκά τους κινδύνους της υπνωτιστικά γοητευτικής νέας εικονικής πραγματικότητας.