Το «Μόνο Αγόρι στη Νέα Υόρκη» και ο «Έρωτας Μετ’ Εμποδίων» είναι δυο ανεξάρτητες αμερικανικές ταινίες που κάνουν σήμερα Πέμπτη 27/7 πρεμιέρα στις ελληνικές αίθουσες. Πίσω τους, όμως, βρίσκεται ως παραγωγή ή διανομή η Amazon Studios κι ακόμα πιο πίσω πολλά καυτά ερωτήματα για το μέλλον του σινεμά.
TV goes web
Όταν μια μέρα ο Ριντ Χάστινγκς αναγκάστηκε να πληρώσει 40 δολάρια για καθυστερημένη επιστροφή της βιντεοκασέτας του «Απόλλων 13», αποφάσισε να κάνει κάτι γι’ αυτό. Κάτι το οποίο θα άλλαζε αρχικά την ιστορία της τηλεόρασης και πιθανότατα κι εκείνη του κινηματογράφου. Μαζί με τον Μαρκ Ράντολφ και έδρα το Λος Γκάτος της Καλιφόρνιας ίδρυσε το 1997 το Netflix, μια πλατφόρμα η οποία προσέφερε με σταθερό μηνιαίο ενοίκιο, μέσω e-mail, μια τεράστια βιβλιοθήκη ταινιών σε DVD στους συνδρομητές εντός ΗΠΑ.
Ακολούθησε η διαδικτυακή τηλεόραση με streaming παρακολούθηση, το video-on-demand online και η παραγωγή σειρών που έκαναν αίσθηση και κέρδισαν βραβεία, όπως τα «House of cards», «Orange is the new black» και «Narcos». Η πρωτοτυπία, η επιθετική πολιτική, οι υψηλοί προϋπολογισμοί, η επένδυση σε κινηματογραφικά ταλέντα –ο Ντέιβιντ Φίντσερ σκηνοθέτησε τον πιλότο του «House of cards» και οι αδελφοί Γουατσόφσκι το sci-fi σίριαλ «Sense8»– και η δυνατότητα του καταναλωτή να δει με μιας όλον τον κύκλο μιας σειράς, κι όχι να περιμένει από βδομάδα σε βδομάδα, εκτόξευσαν τους συνδρομητές του Netflix σε 100 εκατομμύρια παγκοσμίως και τον ετήσιο κύκλο εργασιών του στα 9 δισ. δολάρια.
Λίγο νωρίτερα από τους Χάστινγκς και Ράντολφ και αρκετά βορειότερα από το Λος Γκάτος, ο Τζεφ Μπέζος ίδρυσε το 1994 στο Σιάτλ την Amazon.com, Inc., μια εταιρεία για πωλήσεις αγαθών μέσω διαδικτύου. Ακολούθησε ένα ακόμα success story της ηλεκτρονικής εποχής, το οποίο έσπρωξε την Amazon σε ετήσιο κύκλο εργασιών της τάξης των 135 δισ. δολαρίων! Σ’ αυτά συνυπολογίζεται ο τζίρος της θυγατρικής Amazon Studios, η οποία από το 2010 άρχισε να διανέμει και να παράγει σειρές για την τηλεόραση, πολλές με σενάρια τα οποία υποβάλλουν «δημοσίως» οι συνδρομητές, κάνοντας επιτυχία με τίτλους όπως τα «Transparent», «Mozart in the jungle», «The man in the high castle» και «Bosch». Έτσι, τον προηγούμενο Μάρτιο η Amazon Prime, η πλατφόρμα που παρέχει τις streaming υπηρεσίες, ανακοίνωσε ότι ξεπέρασε τους 80 εκατομμύρια συνδρομητές.
Web goes to the movies
Όλα αυτά στην επονομαζόμενη «χρυσή εποχή της τηλεόρασης», μια περίοδο κατά την οποία η τεχνογνωσία του χολιγουντιανού σινεμά έχει μετακομίσει στη μικρή οθόνη με θαυματουργά αποτελέσματα. Τώρα και μέσω του διαδικτύου, η μικρή αντεπιτίθεται ευθέως στη μεγάλη οθόνη, αμφισβητώντας την προνομιακή σχέση ταινίας - σκοτεινής αίθουσας. Αν και η πρώτη απόπειρα για ταυτόχρονη διανομή ταινίας («Crouching Tiger, Hidden Dragon: Sword of Destiny») στις αίθουσες και προβολή της από το Netflix απέτυχε το καλοκαίρι του 2015, τον Οκτώβριο η πλατφόρμα λάνσαρε τελικά στα σινεμά τη δραματική περιπέτεια «Beasts of no Nation», ενώ στις 4/12 η Amazon διένειμε το δικό της «Chi-Raq» του Σπάικ Λι, το οποίο προσέφερε σε video-on-demand στις 29 του ίδιου μήνα.
Ήταν οι πρώτες μάχες ενός πολέμου που συνεχίστηκε όλη την προηγούμενη χρονιά, με το Netflix να προβάλλει ταινίες αποκλειστικά online ή ταυτόχρονα σε σινεμά και streaming και την Amazon να πειραματίζεται πετυχημένα με τη διανομή («Café Society», «Η Υπηρέτρια», «Paterson»), φτάνοντας ακόμα και μέχρι τα Όσκαρ («Μια Πόλη Δίπλα στη Θάλασσα», «Ο Εμποράκος»). Το μεγάλο διακύβευμα είναι φυσικά το χρονικό «παράθυρο» προστασίας που ζητούν οι κινηματογράφοι, το οποίο τα χολιγουντιανά στούντιο έχουν προσδιορίσει στο ένα τρίμηνο, μετά το οποίο το φιλμ θα προσφέρεται σε DVD ή σε video-on-demand.
Όταν, λοιπόν, το φετινό Φεστιβάλ Κανών υποδέχτηκε στο διαγωνιστικό πρόγραμμά του δυο παραγωγές του Netflix, το «Okja» του Κορεάτη Μπονγκ Τζουν Χο και το «The Meyerowitz Stories» του Νόα Μπάουμπαχ, οι Γάλλοι αιθουσάρχες ξεσηκώθηκαν και η δημόσια αντιπαράθεση ήταν έντονη, αναγκάζοντας τη διεύθυνση του φεστιβάλ να υποσχεθεί πως από του χρόνου τα διαγωνιζόμενα φιλμ θα υποχρεούνται να προστατεύουν την κινηματογραφική τους διανομή.
Την ίδια στιγμή, οι Κρίστοφερ Νόλαν και Σοφία Κόπολα, ανάμεσα σ’ άλλους, δηλώνουν την υποστήριξή τους στην «παραδοσιακή» πρακτική και ο Μάρτιν Σκορσέζε ετοιμάζεται για τα γυρίσματα του κόστους 100 εκατομμυρίων «The Irishman» με τους Ρόμπερτ ντε Νίρο και Αλ Πατσίνο, σε παραγωγή Netflix! «Όπως αλλάξαμε το τηλεοπτικό τοπίο, έτσι φιλοδοξούμε να επανεφεύρουμε την κινηματογραφική βιομηχανία», δηλώνει απτόητος ο Ριντ Χάστινγκς. «Γιατί για εμάς σημασία έχουν οι ταινίες και όχι οι αίθουσες».
Περισσότερες πληροφορίες
Το Μόνο Αγόρι στη Νέα Υόρκη
Έχοντας μόλις αποφοιτήσει από το κολέγιο κι αναζητώντας πυξίδα στη ζωή του, ο Τόμας ανακαλύπτει πως ο πατέρας του έχει κρυφή σχέση με μια όμορφη, μυστηριώδη γυναίκα. Φοβούμενος την ασταθή ψυχολογική κατάσταση της μητέρας του, τη συναντά και της ζητά να διακόψει το δεσμό, αρχίζει όμως να την ερωτεύεται κι εκείνος.
Έρωτας Μετ’ Εμποδίων
Ο Κουμέλ είναι ένας Πακιστανός stand up κωμικός και η Έμιλι μια Αμερικάνα με την οποία θα κάνει σχέση, αν και οι γονείς του του προξενεύουν διαρκώς κοπέλες από τη χώρα του. Εκείνος διστάζει να τους πει την αλήθεια, την οποία δεν μπορεί όμως να κρύψει για πάντα.