Τέλειοι Ξένοι

2,5

Πιστή, επιτυχημένη μεταφορά μιας καλογραμμένης ιταλικής σάτιρας των (μικρο)αστικών ηθών. Αν και θεατρικής δομής, διαθέτει κινηματογραφικό ρυθμό, έμπειρο καστ, διάθεση πικρής κοινωνικής κριτικής και μια σειρά από εύστοχα σεναριακά ευρήματα.

Τέλειοι Ξένοι

Όταν ένα βράδυ με έκλειψη Σελήνης μια παρέα επτά φίλων συγκεντρώνεται για δείπνο, ένα παράξενο παιχνίδι ξεκινά: όλοι συμφωνούν να αφήσουν τα κινητά τους στο τραπέζι και να μοιράζονται με τους υπολοίπους ό,τι φτάνει σε αυτά. Πιστή, επιτυχημένη μεταφορά μιας καλογραμμένης ιταλικής σάτιρας των (μικρο)αστικών ηθών. Αν και θεατρικής δομής, διαθέτει κινηματογραφικό ρυθμό, έμπειρο καστ, διάθεση πικρής κοινωνικής κριτικής και μια σειρά από εύστοχα σεναριακά ευρήματα.

Τέλειοι Ξένοι - εικόνα 1

Αν η βασικότερη αδυναμία τού (μη φεστιβαλικής στόχευσης) ελληνικού σινεμά είναι να γράψει ένα σενάριο της προκοπής, κάποιοι δοκίμασαν να την ξεπεράσουν στρεφόμενοι στα έτοιμα, σε επιτυχημένα σύγχρονα θεατρικά έργα («Μια Μέλισσα τον Αύγουστο», «Μόλις Χώρισα», «Το Γάλα», «Απόψε Τρώμε στης Ιοκάστης») ή σε ριμέικ παλιών ελληνικών ταινιών («Ο Ηλίας του 16ου», «Ζητείται Ψεύτης», «Οι Γαμπροί της Ευτυχίας»), με μεικτά, κυρίως απογοητευτικά αποτελέσματα. Οι «Τέλειοι Ξένοι» προτείνουν τώρα μιαν άλλη λύση, δίνοντας το επιτυχημένο παράδειγμα: προσαρμογή στα ελληνικά μιας σύγχρονης ξενόγλωσσης επιτυχίας.

Το «Perfetti Sconosciuti» είναι όχι μόνον η καλύτερη ταινία του Πάολο Τζενοβέζε, ενός άγνωστου στη χώρα μας Ιταλού σεναριογράφου και σκηνοθέτη εμπορικών κωμωδιών, αλλά και μια έξυπνη σάτιρα της σύγχρονης (μικρο)αστικής ηθικής και συμπεριφοράς, που μέσα στο 2016 ξεπέρασε τα 2,5 εκατ. θεατές στη χώρα της και απέσπασε τα βραβεία Ντονατέλο (τα ιταλικά Όσκαρ) καλύτερης ταινίας και σεναρίου. Έχοντας στα χέρια του θέμα, χαρακτήρες και πλαίσιο αναφοράς απόλυτα ταιριαστά στα καθ’ ημάς, ο δοκιμασμένος ως θεατρικός και κινηματογραφικός δημιουργός Θοδωρής Αθερίδης («Μια Μέλισσα τον Αύγουστο», «Από Έρωτα») ανέλαβε την ελληνική διασκευή και άλλαξε μονάχα τα απολύτως απαραίτητα.

Έτσι ένα βράδυ με ολική έκλειψη Σελήνης τέσσερις παιδικοί φίλοι και οι γυναίκες τους μαζεύονται σε ένα σπίτι για να δειπνήσουν. Επτά τελικά, οι συνδαιτυμόνες θα αρχίσουν να μιλάνε για τα μυστικά που κρύβει ο καθένας και θα καταλήξουν σε ένα διασκεδαστικά ριψοκίνδυνο παιχνίδι. Όλοι αφήνουν τα κινητά τους στο τραπέζι, συμφωνώντας να μοιράζονται εφεξής με τους υπολοίπους οτιδήποτε φτάνει σε αυτά. Αναπόφευκτα τα πράγματα θα πάρουν γρήγορα ανεξέλεγκτη τροπή, καθώς το «μαύρο κουτί της ζωής μας» βγάζει σε κοινή θέα τις ψυχολογικές ανασφάλειες, τις κοινωνικές ανομίες και τα ηθικά εγκλήματα που τελούνται –από όλους!– εν κρυπτώ.

Τέλειοι Ξένοι - εικόνα 2

Με τη βοήθεια του Τζενοβέζε, ο Αθερίδης φτιάχνει έναν θεατρικής κοπής μικρόκοσμο που δεν μπορεί να ξεφύγει εντελώς από τη σχηματοποίηση. Κατορθώνει όμως να τονίσει λεπτομέρειες και να προσθέσει πινελιές που τον γεμίζουν ζωντάνια, εκμεταλλευόμενος σκηνοθετικά τον περιορισμένο χώρο, διασταυρώνοντας βλέμματα, μεταστρέφοντας μεθοδικά σε αγωνιώδη την αρχικά χαλαρή ατμόσφαιρα, κυρίως όμως διευθύνοντας κινηματογραφικά ένα φερέγγυο καστ, που δεν αφήνει τους ρόλους να γλιστρήσουν στην καρικατούρα.

Όλα αυτά πάνω σε ένα πανέξυπνο σενάριο, το οποίο επιδέξια δανείζεται κλισέ τόσο από την αστική φάρσα όσο και από το δράμα χαρακτήρων, εμπλουτίζοντάς τα με δημιουργικές –από χιουμοριστικές μέχρι δραματουργικές– ιδέες (η έκλειψη, το σαρκαστικό φινάλε). Το αποτέλεσμα στάζει φαρμάκι για τη βαθιά, απάνθρωπη υποκρισία των σύγχρονων σχέσεων και θα εκπλήξει πολλαπλά όλους όσοι παραμένουν τέλειοι ξένοι με την ταινία του Τζενοβέζε.

Ελλάδα. 2016. Διάρκεια: 92΄. Διανομή: ODEON.

Περισσότερες πληροφορίες

Τέλειοι Ξένοι

3
  • Κομεντί
  • 2016
  • Διάρκεια: 92 '
  • Θοδωρής Αθερίδης

Όταν ένα βράδυ με έκλειψη Σελήνης μια παρέα επτά φίλων συγκεντρώνεται για δείπνο, ένα παράξενο παιχνίδι ξεκινά: όλοι συμφωνούν να αφήσουν τα κινητά τους στο τραπέζι και να μοιράζονται με τους υπολοίπους ό,τι φτάνει σε αυτά. Κανείς, άλλωστε, δεν έχει μυστικά για να φοβάται…

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Αγγελική Παπούλια πώς βρέθηκες στη Σλοβενία για τον "Τελευταίο Ήρωα";

Η καταξιωμένη Ελληνίδα ηθοποιός μιλά στο "α" για τη συμμετοχή της στη σπιρτόζικη δραμεντί όπου υποδύεται μια εκπρόσωπο πολυεθνικής που αναστατώνει μια μικρή φτωχή κοινωνία.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
25/04/2024

Επαγγελματίας Υπνοβάτης

Ενδιαφέρουσα ιδέα που μένει απλά υποσχόμενη, μιας και υλοποιείται με σεναριακή χοντροκοπιά, ερμηνευτική ανεπάρκεια και αφηγηματική προχειρότητα.

Μην Ανοίγεις την Πόρτα

Η πρώτη ταινία των Unboxholics είναι ένα ψυχολογικό θρίλερ με υποβλητική ατμόσφαιρα, αλλά ελάχιστο ψαχνό. Δραματικά ισχνό και σκηνοθετημένο μονότονα, κορυφώνεται χωρίς την παραμικρή έκπληξη.

Οι Αντίπαλοι

Σεναριακό υπόδειγμα αθλητικού (μελο)δράματος πάνω στις απρόβλεπτες διαδρομές των ανθρώπινων επιθυμιών. "Χορογραφημένο" με ερωτική ένταση και σκηνοθετημένο με φλασάτη, βιντεοκλιπίστικη αυταρέσκεια.

Ζωντανό Πνεύμα

Δύο κόσμοι και τρεις γενιές συγκρούονται σε ένα δράμα ενηλικίωσης με στοιχεία μαγικού ρεαλισμού, κωμωδίας και θρίλερ, το οποίο, όμως, ασθμαίνει για να βρει την ιδανική ισορροπία.

Ο Τελευταίος Ήρωας

Κουστουριτσική, ξέφρενη και βιτριολική σάτιρα, η οποία βγαίνει απ’ τα νερά της όταν προσπαθεί, αδίκως, να σοβαρευτεί και να περάσει "μηνύματα".

Σούπερ Μάγκι

Σίκουελ ενός διεκπεραιωτικά στημένου αυστραλέζικου animation, το οποίο καταγγέλλει απλοϊκά τους κινδύνους της υπνωτιστικά γοητευτικής νέας εικονικής πραγματικότητας.