Μπορν, δεν θα ήταν καλύτερα να είχες έρθει εδώ;

Η κυκλοφορία του «Τζέισον Μπορν» στις αίθουσες σηματοδοτεί την πανηγυρική επιστροφή του Ματ Ντέιμον και του Πολ Γκρίνγκρας στη σειρά, επαναφέροντας το εδώ και δεκαετίες αναπάντητο ερώτημα για το πώς θα γίνει η χώρα μας πιο ελκυστική στις ξένες κινηματογραφικές παραγωγές.

Μπορν, δεν θα ήταν καλύτερα να είχες έρθει εδώ;

Η κυκλοφορία του «Τζέισον Μπορν» στις αίθουσες σηματοδοτεί την πανηγυρική επιστροφή του Ματ Ντέιμον και του Πολ Γκρίνγκρας στη σειρά, επαναφέροντας το εδώ και δεκαετίες αναπάντητο ερώτημα για το πώς θα γίνει η χώρα μας πιο ελκυστική στις ξένες κινηματογραφικές παραγωγές.

Μπορν, δεν θα ήταν καλύτερα να είχες έρθει εδώ; - εικόνα 1

Όταν βλέπεις στην οθόνη τη φωτεινή πινακίδα «Πιρεάς» πάνω στο ολοκαίνουργιο βαγόνι του ΗΣΑΠ, φοίνικες στην Πλατεία Συντάγματος και υπόγειο πάρκινγκ στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» σε πιάνει λίγο το γαμώτο. Δεν θα ήταν καλύτερα αν είχε έρθει ο νέος Μπορν στην Ελλάδα για να κάνει γυρίσματα στα φυσικά τοπία; Εντάξει, αν η παραγωγή της φαντασμαγορικής περιπέτειας δεν είχε φύγει από την αμερικανική ήπειρο, δεν θα είχαμε τόσο μεγάλο παράπονο. Αλλά στη συγκεκριμένη περίπτωση οι συντελεστές ταξίδεψαν μέχρι τη Σάντα Κρουζ της Τενερίφης...

Γιατί, λοιπόν, δεν κάθισαν άλλες τρεις ωρίτσες στο αεροπλάνο για να έρθουν στην ελληνική πρωτεύουσα; Μπορεί η δουλειά που έκαναν οι σκηνογράφοι του «Τζέισον Μπορν» να είναι εντυπωσιακή, έχοντας ουσιαστικά μεταφέρει το φλεγόμενο κέντρο της Αθήνας στις Κανάριους Νήσους, όμως έστω και ανεπαίσθητα λείπει το μητροπολιτικό στοιχείο από τη συγκεκριμένη εντυπωσιακή σεκάνς. Παρόλα αυτά, εμείς είμαστε αυτοί που χάνουμε για άλλη μία φορά τα περισσότερα, αφού τα εκατομμύρια των γυρισμάτων πήγαν στα ισπανικά ταμεία (εκτιμάται από 13 μέχρι 15 εκατ.), η ευκαιρία της έμμεσης διαφήμισης χάθηκε, το ίδιο και η άφιξη πρωτοκλασάτων σταρ στην πρωτεύουσα.

Μπορν, δεν θα ήταν καλύτερα να είχες έρθει εδώ; - εικόνα 2

Ανθρωποκυνηγητό στην Αθήνα
Ήδη από την πρώτη σεκάνς της καινούργιας περιπέτειας ο αμνησιακός πρώην πράκτορας τοποθετείται στη χώρα μας. Ο Τζέισον Μπορν βρίσκεται στα ελληνοαλβανικά σύνορα για να δώσει έναν υπαίθριο παράνομο αγώνα μποξ. μάλλον τον πιο σύντομο στην ιστορία του αθλήματος, αφού ο Ματ Ντέιμον ξαπλώνει τον αντίπαλό του στο έδαφος μόνο με μία μπουνιά. Από εκεί μεταφερόμαστε στην Αθήνα, όπου η παλιά του γνώριμη Νίκι Πάρσονς θέλει να του παραδώσει ένα στικάκι με όλες τις βρομοδουλειές της CIA. Οι δυο τους εντοπίζονται από τις αμερικανικές υπηρεσίες κι ένα εντυπωσιακό ανθρωποκυνηγητό ξεκινάει στην ελληνική πρωτεύουσα, εν μέσω μιας βίαιης αντιμνημονιακής συγκέντρωσης. Μην τρελαθούμε βέβαια… Εδώ δεν έχουμε να κάνουμε ούτε με καρτποσταλική απεικόνιση της Ελλάδας όπως έκανε το «Mamma Mia!» ούτε με το ονειρεμένο πελοποννησιακό φόντο που είχε το «Πριν τα Μεσάνυχτα». Μιλάμε για μια φλεγόμενη πρωτεύουσα, με τις μολότοφ και τα δακρυγόνα να πέφτουν βροχή.

Γιατί όμως να μην εκμεταλλευτούμε κινηματογραφικά τη σκοτεινή πλευρά της πόλης, αυξάνοντας ταυτόχρονα τα δημόσια έσοδα; Σύμφωνα με πληροφορίες, η παραγωγή του «Τζέισον Μπορν» δεν κατέθεσε ποτέ αίτημα γυρισμάτων στις ελληνικές αρχές, έστω κι αν είχε υπάρξει αυτή η προοπτική τους μήνες που προηγήθηκαν. Από την άλλη πλευρά, γιατί να καταθέσει; Είμαστε μια χώρα εχθρική στις ξένες κινηματογραφικές επενδύσεις, αφού δεν παρέχουμε φοροαπαλλαγές (σε αντίθεση με τις γειτονικές μας χώρες), τα γραφειοκρατικά κολλήματα σκάνε γάιδαρο (δοκιμάστε να πάρετε άδεια για γύρισμα σε αρχαιολογικό χώρο και θα καταλάβετε), ενώ η εργασιακή νομοθεσία είναι παρωχημένη όσον αφορά τόσο ιδιαίτερες κι εντατικές συνθήκες. Ασφαλείς πηγές, πάντως, μιλούν για θέληση του υπουργείου να αλλάξουν τα πράγματα στο συγκεκριμένο τομέα, με κινήσεις που θα γίνουν στο άμεσο μέλλον.

Πιο συγκεκριμένα, μιλούν για τρία βήματα: πρώτα από όλα για εκσυγχρονισμό των δομών και τη σύσταση του ανενεργού Film Commission (γραφείο εξυπηρέτησης ξένων παραγωγών), στο πλαίσιο του Ν. 3905/2010 για την ενίσχυση της κινηματογραφικής τέχνης. Στη συνέχεια, υπάρχει το καυτό ζήτημα των φοροαπαλλαγών, που δείχνει να ξεκολλάει από τις δαγκάνες του υπουργείου Οικονομικών και της τρόικας ή θεσμών (διαλέγετε και παίρνετε), όπως και του εκσυγχρονισμού των εργασιακών, ειδικότερα στο ζήτημα των υπερωριών και των αδειών. Να δούμε αν αυτήν τη φορά θα γίνει κάτι στην πράξη ή θα μείνουμε πάλι στις εξαγγελίες.

Μπορν, δεν θα ήταν καλύτερα να είχες έρθει εδώ; - εικόνα 3

Επιστροφή ενός αξεπέραστου ντουέτου
Πέρα από το δικό μας καημό για τη μη έλευση του υπερπράκτορα στην Ελλάδα, πάντως, υπάρχει και το ζήτημα ενός πολυαναμενόμενου comeback... Η πέμπτη ταινία του franchise αποκτά πανηγυρικό χαρακτήρα, αφού σε αυτήν επιστρέφει το δίδυμο Ματ Ντέιμον - Πολ Γκρίνγκρας, που απογείωσε τη φήμη του Τζέισον­ Μπορν στα τέσσερα σημεία του πλανήτη με τη «Σκιά των Κατασκόπων» (2004) και το «Τελεσίγραφο του Μπορν» (2007). Η αποχώρησή τους από την «Κληρονομιά του Μπορν» (2012) είχε γίνει πρώτη είδηση τότε, με εκατέρωθεν δηλώσεις να ρίχνουν λάδι στη μιντιακή φωτιά. Οι δυο τους είχαν δηλώσει ότι δεν πρόκειται να επιστρέψουν στη μυθολογία του Μπορν. Κάτι σαν «bye-bye» δηλαδή…

Όμως, ευτυχώς, τα πράγματα πήραν διαφορετική τροπή. Από τη μία τα χιλιάδες μηνύματα των φαν που απαιτούσαν τη μεγάλη επιστροφή και από την άλλη η προσεκτική επαναπροσέγγιση της Universal, η οποία έδωσε παραπάνω δημιουργικό χώρο (ο Πολ Γκρίνγκρας υπογράφει για πρώτη φορά σενάριο στο franchise) και, φυσικά, χρήμα στο ντουέτο. Τώρα, σε συνέντευξή τους στον «Guardian», οι Ματ Ντέιμον και Πολ Γκρίνγκρας ορκίζονται ότι «ποτέ δεν θα ξαναπούμε ποτέ» και δίνουν ηχηρό «παρών» στο νέο «Τζέισον Μπορν».

Περισσότερες πληροφορίες

Τζέισον Μπορν

Jason Bourne
2,5
  • Περιπέτεια
  • 2016
  • Διάρκεια: 123 '
  • Πολ Γκρίνγκρας

Η Νίκι Πάρσονς εμφανίζεται ξαφνικά στη ζωή του Τζέισον Μπορν, έχοντας στα χέρια της ένα στικάκι με πληροφορίες σχετικά με σκοτεινές επιχειρήσεις της CIA. Η συνάντησή τους στη φλεγόμενη από αντιμνημονιακές κινητοποιήσεις Αθήνα θα πάρει απροσδόκητη τροπή, με τον πρώην πράκτορα να ταξιδεύει σε Βερολίνο, Λονδίνο και, τέλος, στην πατρίδα του για να αναμετρηθεί με το παρελθόν αλλά και να σταματήσει το μυστικό πρόγραμμα της CIA που θέλει να ελέγξει τον κυβερνοχώρο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Άνοιξαν οι συμμετοχές για το 14ο International Micro μ Festival

Ανοιχτό κάλεσμα σε Έλληνες και ξένους κινηματογραφιστές με στόχο την ανάδειξη της ταινίας μικρού μήκους.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
12/04/2024

Το παιδικό και εφηβικό φεστιβάλ "Psaroloco" επιστρέφει

Το φεστιβάλ ετοιμάζει μια σειρά ταινιών - εργαστηρίων - διαδραστικών εμπειριών και συζητήσεων ειδικά προσαρμοσμένων για μικρούς σινεφίλ.

Το Φεστιβάλ Δράμας ταξιδεύει στον κινηματογράφο Ίριδα

Οι σπουδαστικές ταινίες και ένα αφιέρωμα σε επιλεγμένες γερμανικές ταινίες μικρού μήκους από τη δεκαετία του ’80 έως και σήμερα, έχουν την τιμητική τους στον πιο νεανικό κινηματογράφο της Αθήνας.

Επίσημο πρόγραμμα Φεστιβάλ Καννών 2025: Ο Λάνθιμος και οι άλλοι

Οι "Ιστορίες Καλοσύνης" του Έλληνα σκηνοθέτη διεκδικούν τον Χρυσό Φοίνικα μαζί με πολυαναμενόμενες ταινίες κορυφαίων δημιουργών όπως ο Φράνσις Κόπολα, ο Πάολο Σορεντίνο και ο Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ.

Πότε κυκλοφορούν οι "Ιστορίες Καλοσύνης" του Γιώργου Λάνθιμου

Έγινε γνωστή η ημερομηνία κυκλοφορίας της νέας ταινίας του Έλληνα σκηνοθέτη στις εγχώριες αίθουσες.

Το Athens Fashion Film Festival παρουσιάζει το πρώτο Masterclass για την δημιουργία ενός fashion film

Το Masterclass του AFFF με τον οπτικοακουστικό καλλιτέχνη Ραφαήλ Σαμαρά, παρουσιάζεται με αφορμή Fashion Panorama, the Italian New Wave, που διοργανώνει η Ιταλική Πρεσβεία στην Αθήνα.

Fundamentals of Cinema: Η "Ρώμη, Ανοχύρωτη Πόλη" του Ρομπέρτο Ροσελίνι στον Δαναό

Ο Ρομπέρτο Ροσελίνι αφηγείται τρεις μέρες του Μαρτίου του 1944 στη Ρώμη, η οποία υπό γερμανική πλέον κατοχή βιώνει τη βάναυση συμπεριφορά των κατακτητών