Ο Κύριος Όβε

2,5

Μια γλυκόπικρη κομεντί πάνω στη θλίψη, την απώλεια και τη βορειοευρωπαϊκή νοοτροπία, η οποία ολοκληρώνεται μ’ ένα βιαστικό, εύκολο φινάλε.

Ο Κύριος Όβε

Ο κύριος Όβε είναι ένας εσωστρεφής και στριμμένος μισάνθρωπος ο οποίος έχει χάσει πριν λίγο καιρό τη γυναίκα του. Σκοπός του είναι «να πάει να τη συναντήσει» άμεσα, αλλά η μετακόμιση μιας φασαριόζικης οικογένειας δίπλα του θα του αλλάξει με απρόοπτο τρόπο τα σχέδια σε μια γλυκόπικρη κομεντί πάνω στη θλίψη, την απώλεια και τη βορειοευρωπαϊκή νοοτροπία, η οποία ολοκληρώνεται μ’ ένα βιαστικό, εύκολο φινάλε.

Ο Κύριος Όβε - εικόνα 1

Ο κύριος Όβε είναι μια απόλυτα γραφική φιγούρα που, αν δεν ήταν Σουηδός, θα μπορούσε πολύ εύκολα να είχε τη μορφή του Τζακ Νίκολσον (στο «Καλύτερα δεν Γίνεται») ή του Γουόλτερ Ματάου (στις περισσότερες από τις ταινίες του). Στα 60 του χρόνια, είναι ο κλασικός γεροστριμμένος που κάνει διαρκώς παρατηρήσεις στους άλλους και θέλει τα πράγματα να γίνονται αποκλειστικά με το δικό του τρόπο.

Το ότι έχει χάσει λίγο καιρό πριν τη γυναίκα του από καρκίνο κάνει τα πράγματα χειρότερα, καθώς ο Όβε, όταν δεν προσπαθεί ανεπιτυχώς να αυτοκτονήσει για να συναντήσει την αγαπημένη του Σόνια μια ώρα αρχύτερα, περνά τη μέρα του παρακολουθώντας τους γείτονές του και –ως παλιός διαχειριστής του γραφικού οικισμού όπου διαμένει– τους κάνει ασταμάτητες και αγενείς υποδείξεις. Μέχρι τη στιγμή που μετακομίζει απέναντί του η φασαριόζικη και έξω καρδιά οικογένεια του αδέξιου Πάτρικ, της γλυκιάς Ιρανής Παρβανέχ και των δυο μικρών παιδιών τους.

Ο Κύριος Όβε - εικόνα 2

Ο κύριος Όβε αντιπροσωπεύει γλαφυρά μια φιλοσοφία ζωής η οποία είναι άμεσα συνδεδεμένη με τις έννοιες της τάξης, της ακρίβειας, της αυτάρκειας και της οργάνωσης. Τη συντηρητική και ευνομούμενη κοινωνία του ευρωπαϊκού Βορρά δηλαδή, η οποία προσομοιάζει σε εκείνη τη μικρή που μέσα της ζει καθημερινά ο Όβε: ομοιόμορφα σπίτια, τακτοποιημένες αυλές, ανάμεσά τους καθαροί δρόμοι στους οποίους απαγορεύονται αυστηρά τα αυτοκίνητα και γύρω γύρω μια αμπαρωμένη περίφραξη.

Ακόμα και το προσωπικό γούστο είναι άμεσα συνδεδεμένο μ’ αυτήν τη λογική: δυο καλοί φίλοι μπορεί να τσακωθούν και να μην ξαναμιλήσουν γιατί ο ένας οδηγεί αυτοκίνητο Volvo και μόνο Volvo και ο άλλος Saab και μόνο Saab. Βασισμένη σε ένα μπεστ σέλερ μυθιστόρημα του Φρέντρικ Μπάκμαν, η δραμεντί του τηλεοπτικού Χάνες Χολμ (και της σειράς σινε-περιπετειών της οικογένειας Άντερσον) εκμεταλλεύεται το διακριτικό χιούμορ του πρώτου υλικού και με οδηγό έναν ιδιαίτερο χαρακτήρα, που αγαπάς πολύ να μισείς, μας ξεναγεί σε δυο παράλληλες διαδρομές.

Πρώτα σε μια γλυκόπικρη προσωπική ιστορία, η οποία αποκαλύπτεται σταδιακά μέσα από διαρκή φλας μπακ, και κατόπιν σε μια κοινωνική πραγματικότητα η οποία κρύβει ανθρωπιά και συμπόνια κάτω από την ψυχρή, αποστασιοποιημένη εικόνα της. Αποτελούμενη από μικρές σεναριακές βινιέτες, το φιλμ έχει συναίσθημα, αίσθηση της ισορροπίας κωμικού και δραματικού, σωστό διηγηματικό τέμπο και έναν απολαυστικό Ρολφ Λάσγκαρντ (ο πρώτος τηλεοπτικός αστυνομικός Κουρτ Βαλάντερ) ως γρουσούζη Όβε. Με μετρημένες, συνετές ανατροπές οδηγείται προς ένα προβλέψιμο φινάλε, βιάζεται όμως να τυλίξει όλες τις εκκρεμότητές του σε ένα γυαλιστερό, λείο περιτύλιγμα και να τις πακετάρει άχαρα, επιλέγοντας αδικαιολόγητα τη φοβισμένη λύση του χοντροκομμένου, εκβιαστικού χάπι εντ.

Σουηδία. 2015. Διάρκεια: 116΄. Διανομή: WEIRD WAVE.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο Κύριος Όβε

A Man Called Ove
2,5
  • Δραματική κομεντί
  • 2015
  • Διάρκεια: 116 '
  • Χάνες Χολμ

Ο κύριος Όβε είναι ένας εσωστρεφής και στριμμένος μισάνθρωπος ο οποίος έχει χάσει πριν από λίγο καιρό τη γυναίκα του. Σκοπός του είναι «να πάει να τη συναντήσει» άμεσα, αλλά η μετακόμιση μιας φασαριόζικης οικογένειας δίπλα του θα του αλλάξει με απρόοπτο τρόπο τα σχέδια.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Επαγγελματίας Υπνοβάτης

Ενδιαφέρουσα ιδέα που μένει απλά υποσχόμενη, μιας και υλοποιείται με σεναριακή χοντροκοπιά, ερμηνευτική ανεπάρκεια και αφηγηματική προχειρότητα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
25/04/2024

Μην Ανοίγεις την Πόρτα

Η πρώτη ταινία των Unboxholics είναι ένα ψυχολογικό θρίλερ με υποβλητική ατμόσφαιρα, αλλά ελάχιστο ψαχνό. Δραματικά ισχνό και σκηνοθετημένο μονότονα, κορυφώνεται χωρίς την παραμικρή έκπληξη.

Οι Αντίπαλοι

Σεναριακό υπόδειγμα αθλητικού (μελο)δράματος πάνω στις απρόβλεπτες διαδρομές των ανθρώπινων επιθυμιών. "Χορογραφημένο" με ερωτική ένταση και σκηνοθετημένο με φλασάτη, βιντεοκλιπίστικη αυταρέσκεια.

Ζωντανό Πνεύμα

Δύο κόσμοι και τρεις γενιές συγκρούονται σε ένα δράμα ενηλικίωσης με στοιχεία μαγικού ρεαλισμού, κωμωδίας και θρίλερ, το οποίο, όμως, ασθμαίνει για να βρει την ιδανική ισορροπία.

Ο Τελευταίος Ήρωας

Κουστουριτσική, ξέφρενη και βιτριολική σάτιρα, η οποία βγαίνει απ’ τα νερά της όταν προσπαθεί, αδίκως, να σοβαρευτεί και να περάσει "μηνύματα".

Σούπερ Μάγκι

Σίκουελ ενός διεκπεραιωτικά στημένου αυστραλέζικου animation, το οποίο καταγγέλλει απλοϊκά τους κινδύνους της υπνωτιστικά γοητευτικής νέας εικονικής πραγματικότητας.

Ο Μύλος και ο Σταυρός

Με κάδρα που παραπέμπουν σε πίνακες της φλαμανδικής και της ολλανδικής σχολής, ο Μαγιέφσκι στήνει μια οπτικά μεγαλοπρεπή αλληγορία πάνω στην τέχνη, την αληθινή ζωή και την ανθρώπινη μισαλλοδοξία.