Η 37χρονη Ισπανίδα σκηνοθέτιδα, που μεταφέρει στον κινηματογράφο τον «Ματωμένο Γάμο» με μια τολμηρή πρόταση, μιλά για το έργο του σπουδαίου Ισπανού συγγραφέα, τις επιρροές της και τις ανοιχτές πληγές της ισπανικής Ιστορίας.
Δεν φοβήθηκες να ακουμπήσεις ένα τόσο γνωστό και αγαπημένο κείμενο;
Τα κείμενα του Λόρκα είναι κατά κάποιον τρόπο ιερά. Νομίζω ότι η νέα γενιά Ισπανών δημιουργών οφείλει να ξανασχοληθεί με αυτά, «πειράζοντάς» τα και ξαναζωντανεύοντάς τα. Άλλωστε, διανύουμε μια ιστορική, κοινωνική, πολιτιστική συγκυρία που έχει αρκετές ομοιότητες με την εποχή που έζησε ο Λόρκα.
O Λόρκα έπλασε μοναδικούς γυναικείους χαρακτήρες, σαν αυτόν της Νύφης, της πρωταγωνίστριας του «Ματωμένου Γάμου»...
Ο Λόρκα μεγάλωσε σε μια οικογένεια με ισχυρή γυναικεία παρουσία, αφού ουσιαστικά ανατράφηκε από τη μητέρα και τη θεία του. Είχε βαθιά γνώση του γυναικείου ψυχισμού και ήταν ομοφυλόφιλος, γι’ αυτό μπόρεσε να χτίσει θηλυκούς χαρακτήρες με βαθιές φιλοσοφικές, ψυχολογικές και ποιητικές διαστάσεις.
Γιατί επέλεξες την Ίνμα Κουέστα για πρωταγωνίστρια;
Εκτός του ότι είναι μια καταπληκτική ηθοποιός, είναι μια λορκική γυναίκα. Δεν μιλάω μόνον για την εξωτερική της εμφάνιση, η οποία είναι τυπικά ανδαλουσιανή. Η Ίνμα έχει έναν βαθιά ποιητικό τρόπο να εκφράζει τα συναισθήματά της στην οθόνη.
Το φιλμ σου διαθέτει υψηλή αισθητική ποιότητα. Ποιες είναι οι επιρροές σου;
Πιστεύω ότι το σινεμά πρέπει να συνοδεύεται από δυνατές αισθητικές εμπειρίες για τους θεατές. Θα μπορούσα να πω ότι οι κυριότερες επιρροές μου είναι από στιλίστες σκηνοθέτες όπως ο Τέρενς Μάλικ, αλλά και από φωτογράφους και ζωγράφους του 19ου και 20ου αιώνα, όπως ο Έντουαρτ Χόπερ, ο Πάμπλο Πικάσο και ο Σαλβαντόρ Νταλί.
Θα ορκιζόμουν πάντως ότι έχεις και ασιατικές αισθητικές αναφορές…
Οι Ασιάτες σκηνοθέτες αφήνουν το τοπίο να μιλήσει και να αναπνεύσει, και αυτό μου αρέσει πολύ. Γι’ αυτό λατρεύω τις ταινίες των Ζαν Γιμού και Γουόνγκ Καρ Βάι.
Γιατί επέλεξες να γυρίσεις την ταινία σου στην Καππαδοκία, χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά από την πατρίδα σου;
Αναζητούσαμε ένα όμορφο μέρος στη λεκάνη της Μεσογείου για να γυρίσουμε την ταινία. Το έργο κινείται στα όρια μεταξύ ρεαλισμού και ποιητικής αδείας, ήθελα λοιπόν να συμβαίνει το ίδιο και με το τοπίο. Γι’ αυτό επιλέξαμε την Καππαδοκία, που είναι ένα σεληνιακό τοπίο, το οποίο ξεπερνά από μόνο του την πραγματικότητα..
Η δολοφονία του Λόρκα καθόρισε το σύγχρονο πολιτισμό της χώρας σου;
Για μένα ο Λόρκα είναι ακόμη ζωντανός μέσα από το έργο του. Η δολοφονία του παραμένει ένα από τα πλέον αμφιλεγόμενα ιστορικά γεγονότα της πατρίδας μου. Γιατί ο Λόρκα είναι ένα σύμβολο και υπάρχουν αρκετές πολιτικές δυνάμεις που δεν θέλουν να διαλευκανθεί η υπόθεση της δολοφονίας του. Δεν θέλουν να παραδεχτούν ότι οι φασίστες τον σκότωσαν εν ψυχρώ. Υπάρχουν ισχυρές πολιτικές δυνάμεις στην ισπανική Δεξιά που νιώθουν συνδεδεμένες με τη φρανκική δικτατορία.
Περισσότερες πληροφορίες
Ματωμένος Γάμος
Όσο η μέρα του γάμου της με τον Γαμπρό πλησιάζει, τόσο η Νύφη νιώθει το πάθος της για τον Λεονάρδο, με τον οποίο είναι ερωτευμένη από παιδί, να μεγαλώνει. Κι όταν, παντρεμένη πια, ο Λεονάρδο τής ορκίζεται πως δεν θα την ξαναδεί, εκείνη αρνείται να συμβιβαστεί με αυτό.