Πέτυχε άραγε η κινηματογραφική επανάσταση του «Hunger Games»;

Η νεανική δυστοπική σειρά ταινιών φτάνει στο τέλος της με το «The Hunger Games: Επανάσταση - Μέρος 2ο». Χωρίς να ήταν απαραίτητα στα σχέδιά της, η σκοτεινή εφηβική ιστορία με την τεράστια εισπρακτική επιτυχία έφερε τα πάνω κάτω στο Χόλιγουντ.

Πέτυχε άραγε η κινηματογραφική επανάσταση του «Hunger Games»;

Η νεανική δυστοπική σειρά ταινιών φτάνει στο τέλος της με το «The Hunger Games: Επανάσταση - Μέρος 2ο». Χωρίς να ήταν απαραίτητα στα σχέδιά της, η σκοτεινή εφηβική ιστορία με την τεράστια εισπρακτική επιτυχία έφερε τα πάνω κάτω στο Χόλιγουντ.

Πέτυχε άραγε η κινηματογραφική επανάσταση του «Hunger Games»; - εικόνα 1

Ελάχιστοι θα περίμεναν ότι μια εφηβική ιστορία που θα παρέπεμπε άμεσα στις παθογένειες του σύγχρονου παγκόσμιου κοινωνικοπολιτικού οικοδομήματος θα έβρισκε τόσο μεγάλη απήχηση στο κοινό. Οι τρεις πρώτες ταινίες έφεραν στα ταμεία της Lionsgate 2,3 δισ. δολάρια, με την τέταρτη και τελευταία ταινία της σειράς «The Hunger Games: Επανάσταση - Μέρος 2ο» (που κυκλοφορεί στην Ελλάδα στις 26/11) να έχει φτάσει τα 250 εκατ. δολάρια τις πρώτες τέσσερις μέρες προβολής της. Ο ερχομός του «Hunger Games» έφερε και πάλι τη νεανική φαντασία στο προσκήνιο, αλλά με έναν πολύ διαφορετικό τρόπο από τη μαγική εποποιία του «Χάρι Πότερ» και το άχρωμο «Λυκόφως».

Πέτυχε άραγε η κινηματογραφική επανάσταση του «Hunger Games»; - εικόνα 2

Women’s power
Από τις καινοτομίες του «Hunger Games» είναι ότι πρωταγωνιστεί μια κοπέλα, που, άθελά της, γίνεται αρχηγός της αντίστασης σε έναν βίαιο, ανδροκρατούμενο κόσμο. Η Κάτνις Έβερντιν είναι μια από τις ελάχιστες φεμινιστικές φιγούρες που έχουμε δει στο εμπορικό σινεμά, μια έφηβη που παίρνει την τύχη στα χέρια της για να προστατέψει την οικογένειά της, τους αγαπημένους της και εντέλει την ίδια την ελευθερία. Η λογοτεχνική ηρωίδα που δημιούργησε η Αμερικανίδα Σούζαν Κόλινς είναι μια επαναστάτρια που βρίσκεται στην πρώτη γραμμή πυρός, αρνούμενη να υπακούσει ακόμη και στις επιταγές των συντρόφων της, που την ήθελαν απλώς σύμβολο της αντίστασης στο «Επανάσταση - Μέρος 1».

Και ποια θα μπορούσε να αποδώσει καλύτερα την ηλεκτρισμένη ενέργεια, το θηλυκό τσαμπουκά και την ευαισθησία της Κάτνις στην οθόνη εκτός από την Τζένιφερ Λόρενς; Η 25άχρονη Αμερικανίδα αποτελεί ένα σπάνιο ερμηνευτικό φαινόμενο, που κατάφερε να κουβαλήσει στους ώμους της με άνεση το βάρος μιας φιλόδοξης σειράς ταινιών, δίνοντας σάρκα και οστά στην Κάτνις, που εύκολα θα μπορούσε να υποφέρει από τις συνήθεις χολιγουντιανές ασθένειες της σχηματικότητας και της γραφικότητας. Η Τζένιφερ Λόρενς μπορεί να μπήκε για πρώτη φορά στο στόχαστρο των παραγωγών το 2010 με τη σεμιναριακή ερμηνεία της στην «Καρδιά του Χειμώνα» και να γνώρισε την οσκαρική διάκριση με τις γλυκόπικρες κομεντί του Ντέιβιντ Ο. Ράσελ («Οδηγός Αισιοδοξίας» κ.λπ.), αλλά κέρδισε την παγκόσμια αναγνώριση με την εκρηκτική εμφάνισή της στο «Hunger Games». Το ίδιο, βέβαια, ισχύει και αντίστροφα, καθώς η σειρά οφείλει το μεγαλύτερο ποσοστό επιτυχία της σ’ εκείνη.

Πέτυχε άραγε η κινηματογραφική επανάσταση του «Hunger Games»; - εικόνα 3

Ζουμ στην πολιτική
Υπήρχε μια εποχή που όταν οι χολιγουντιανοί παραγωγοί άκουγαν τις λέξεις «ανισότητα», «αντιμιλιταρισμός» και «επανάσταση» πάθαιναν αλλεργία. Όμως το εισπρακτικό ρεκόρ των 2,6 δισ. δολ. –μέχρι στιγμής– που έκανε το «Hunger Games» ήταν η καλύτερη γιατρειά. Μπορεί η λογοτεχνική νεανική φαντασία, που περιγράφει με συμβολικό τρόπο τη σκληρή διαδικασία της ενηλικίωσης, να έχει ζωντανέψει με διάφορους τρόπους στην οθόνη την τελευταία δεκαετία (από τον Χάρι Πότερ μέχρι τον περσινό μετριότατο «Φύλακα της Μνήμης»), όμως το «Hunger Games», παρά τις εμπορικές του συμβάσεις, διαθέτει και ρηξικέλευθες καινοτομίες. Η απεικόνιση της Πάνεμ (όπως λέμε Ηνωμένες Πολιτείες;) ως μιας πανίσχυρης ολοκληρωτικής αυτοκρατορίας που στηρίζεται στην κοινωνική ανισότητα και στη φτώχεια προς όφελος μιας μικρής προνομιούχας ελίτ δεν είναι κάτι που συνηθίζουμε να βλέπουμε σε μπλοκμπάστερ.

Επίσης, οι ευθείες αναφορές της Σούζαν Κόλινς στην «Κοινωνία του θεάματος» του Γκι Ντεμπόρ (ακόμη και η αντίσταση αντιμετωπίζεται με όρους θεάματος), ο έντονος αντιμιλιταρισμός που κορυφώνεται στις δύο τελευταίες ταινίες της σειράς, αλλά και η αμερικανική προτεσταντική ηθική που ξεγυμνώνεται στην αρένα των Αγώνων Πείνας, όπου ο θάνατος του ενός διαγωνιζόμενου είναι προϋπόθεση για την επιβίωση του άλλου (σας θυμίζει τίποτα;), συνθέτουν μια από τις πλέον αυστηρές κριτικές που έχει δεχτεί η Αμερική από το αγαπημένο της Χόλιγουντ.

Πέτυχε άραγε η κινηματογραφική επανάσταση του «Hunger Games»; - εικόνα 4

Ήρθε το οριστικό φινάλε;
Το «Επανάσταση - Μέρος 2» ολοκληρώνει τον κύκλο των τεσσάρων «Hunger Games», που ξεπήδησε από την ομότιτλη λογοτεχνική τριλογία της Σούζαν Κόλινς. Στο κινηματογραφικό φινάλε της σειράς, η αντίσταση της Περιοχής 13 στον τυραννικό πρόεδρο Σνόου κορυφώνεται, με την Πάνεμ να βυθίζεται ολοένα και περισσότερο στον πόλεμο. Παρ’ ότι η ηγεσία θέλει την Κάτνις να παραμένει μια προστατευμένη εικόνα-σύμβολο της Επανάστασης, η ίδια δεν μπορεί να κρατηθεί μακριά από τη δράση. Μαζί με τον Γκέιλ, τον αναξιόπιστο πλέον Πίτα, τον Φίνικ και την Ομάδα 451 παίρνουν το δρόμο προς την Κάπιτολ για να δώσουν την τελική μάχη.

Εκεί τελειώνουν άραγε όλα; Η Σούζαν Κόλινς, που, εκτός από τη συγγραφή των βιβλίων, είχε ενεργή συμμετοχή στην παραγωγή και στο σενάριο των ταινιών, φαίνεται να θέλει να τερματίσει τους «Αγώνες Πείνας» εδώ, ενώ κάποιοι δεν αποκλείουν να ξαναδούμε τον κόσμο της Πάνεμ στην οθόνη σε κάποιο πιθανό spin-off. Πάντως, η «Τριλογία της Απόκλισης», ο «Λαβύρινθος», το φετινό «5ο Κύμα» και πολλά ακόμη νεανικά δυστοπικά φιλμ που βρίσκονται στη διαδικασία της παραγωγής θα προσπαθήσουν να καλύψουν –εισπρακτικά κυρίως– το κενό που άφησε πίσω της η σειρά-φαινόμενο.

Περισσότερες πληροφορίες

The Hunger Games: Η Επανάσταση - Μέρος 2ο

The Hunger Games: Mockingjay - Part 2
2
  • Περιπέτεια
  • 2015
  • Διάρκεια: 137 '
  • Φράνσις Λόρενς

Η νεαρή ηρωίδα με το τόξο, Κάτνις, συνεχίζει να αποτελεί σύμβολο προπαγάνδας για τους αντάρτες της Περιοχής 13 και στο δεύτερο μέρος της «Επανάστασης». Πόσο μάλλον τώρα, που η Αντίσταση πραγματοποιεί την τελική της αντεπίθεση, βρισκόμενη μια ανάσα μακριά από την πρωτεύουσα της Πάνεμ, Κάπιτολ. Η Κάτνις, μαζί με τον Γκέιλ, τον Πίτα και τον Φίνικ, ενσωματώνονται στην «Ομάδα 451», που αποτελεί μια celebrity εφεδρεία για τις δυνάμεις της Περιοχής 13. Παρ’ όλ’ αυτά, η θαρραλέα τοξοβόλος βρίσκει τον τρόπο να βρεθεί στη ζώνη πυρός.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Εμφύλιος Πόλεμος

Πολιτική περιπέτεια γυρισμένη με ρεαλισμό, προβλέψιμα απλοϊκή στην εξέλιξή της και μονοδιάστατη στην παραβολή της για τη σύγχρονη αμερικανική πραγματικότητα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
18/04/2024

Η Αρπαγή

Δομημένη σαν ψυχολογικό θρίλερ, μια ιστορία εμμονής αποκαλύπτει τη συντριπτική δύναμη των κοινωνικών ρόλων σ’ έναν κόσμο ψυχολογικής ανασφάλειας κι έλλειψης επικοινωνίας.

Το Περασμένο Καλοκαίρι

Αρκετά πιστό ριμέικ της δανέζικης "Βασίλισσας της Καρδιάς". Ενός τολμηρότερου ερωτικού δράματος, το οποίο διέθετε ένα διαφορετικό, αιχμηρό φινάλε.

Αμπιγκέιλ

Το μυστήριο συναντά το horror και το απενοχοποιημένο φαν, σε ένα διασκεδαστικό μιξ αναφορών και χαβαλέ, μέχρις ότου χαθεί ο έλεγχος και κυριαρχήσει η σαχλαμάρα.

Σπίθα στη Θάλασσα

Συγκινητικό δράμα επώδυνης ενηλικίωσης, το οποίο δεν ανοίγεται στα βαθιά σεναριακά, αντλώντας συναισθηματική δύναμη από τους τρισδιάστατους χαρακτήρες του.

Μη μου Λες Ψέματα

Συναισθηματική, στέρεα, όσο και εύπεπτη δραμεντί πάνω στα αληθινά ψέματα, τα οποία ξεκινούν από τη ζωή και γίνονται συναρπαστικές λογοτεχνικές και κινηματογραφικές ιστορίες.

Ένα Φλιτζάνι Καφέ και Καινούργια Παπούτσια

Υπαρξιακά αδιέξοδα πασχίζουν να αναδειχθούν μέσα από μια μελοδραματική συνθήκη, ο μινιμαλιστικός χειρισμός της οποίας καταντά φτωχός και μονοδιάστατος.