Έιμπελ Φεράρα: Ο δικός μου «Παζολίνι»

Σταθερά ασυμβίβαστος και προκλητικός, ο σκηνοθέτης­ του «Bad Lieutenant» μιλάει για την αντισυμβατική βιογραφική προσέγγισή του στο μυστήριο «Πιέρ Πάολο Παζολίνι» και στο μύθο ενός απόλυτα επίκαιρου καλλιτέχνη.

Έιμπελ Φεράρα: Ο δικός μου «Παζολίνι»

Σταθερά ασυμβίβαστος και προκλητικός, ο σκηνοθέτης­ του «Bad Lieutenant» μιλάει για την αντισυμβατική βιογραφική προσέγγισή του στο μυστήριο «Πιέρ Πάολο Παζολίνι» και στο μύθο ενός απόλυτα επίκαιρου καλλιτέχνη.

Έιμπελ Φεράρα: Ο δικός μου «Παζολίνι» - εικόνα 1

Πότε ανακαλύψατε για πρώτη φορά τον Παζολίνι;
Ήμουν νεαρός φοιτητής όταν είδα το «Δεκαήμερο», κάτι που με έσπρωξε να αναζητήσω­ τις υπόλοιπες ταινίες του αλλά και το λογοτεχνικό έργο του. Μαζί με τις μαχητικές πολιτικές απόψεις του, όλα έδεσαν σε ένα πολύ ενδια­φέρον σύνολο. Ήταν το ζωντανό παράδειγμα –ζούσε ακόμη– ενός καλλιτέχνη με κοινωνική ευαισθησία και θαρραλέα γνώμη για τα κοινά. Ο θάνατός του και κατόπιν το «Σαλό» τού έδωσαν στα μάτια μου άλλη διάσταση, αυτήν ενός ήρωα, αλλά με τον καιρό τα συναισθήματα από τη μία και η ευθεία κρίση από την άλλη ισορρόπησαν και μπόρεσα να επανέλθω στο έργο του με πιο καθαρή οπτική. Εξακολουθώ, πάντως, να τον θεωρώ σπουδαίο όχι μόνο ως κινηματογραφικό δημιουργό αλλά και ως ποιητή και, φυσικά, ως πολιτικό ον.
Η γλώσσα του φιλμ παρουσιάζει μια ενδιαφέρουσα ιδιαιτερότητα. Γιατί κάποιοι χαρακτήρες μιλούν ιταλικά και άλλοι, όπως ο πρωταγωνιστής, αγγλικά;
Γυρίσαμε την ταινία και στις δύο γλώσσες, με τους Ιταλούς ηθοποιούς να κάνουν ό,τι καλύτερο μπορούν στα αγγλικά και τον Νταφόε να μιλά τα αρκετά ικανοποιητικά του ιταλικά. Αλλά τόσο εγώ όσο κι εκείνος γνωρίσαμε τον Παζολίνι στην αγγλική γλώσσα, οπότε μπορούσαμε να λειτουργήσουμε καλύτερα σε αυτήν. Όσο για τους Ιταλούς, κυρίως τους νεαρούς κι ερασιτέχνες, ήταν καλλιτεχνική μου επιλογή να μιλάνε τη γλώσσα τους.

Βλέπουμε ένα απόσπασμα της διάσημης συνέντευξης του Παζολίνι «Κινδυνεύουμε όλοι μας». Συμφωνείτε πως όσα λέει ο ήρωάς σας είναι απόλυτα επίκαιρα;
Στην ταινία προσεγγίζω τα όσα λέει ο Παζολίνι με μια διαχρονική διά­σταση. Στη συγκεκριμένη περίπτωση απολύτως ξεκάθαρα, καθώς και ο ίδιος ήταν σαφής για τον κίνδυνο να πιστεύεις πως λόγω της κοινωνικής θέσης, της μόρφωσης ή της απομόνωσής σου σε έναν πολυτελή πύργο μπορείς να αποφύγεις το υψηλό κοινωνικό, αν όχι πολιτισμικό τίμημα. Ο εφιάλτης που απελευθέρωσε ο καταναλωτισμός στον κόσμο ήταν για εκείνον «μια πανούκλα χειρότερη από το φασισμό και το ναζισμό».

Ο Παζολίνι λέει στην ταινία: «Δεν είμαι ηθικολόγος». Εσείς είστε;
Ο ορισμός στο λεξικό περιγράφει κάποιον με ακλόνητη άποψη για το καλό και το κακό, ο οποίος προσπαθεί να την επιβάλει σε όλους τους υπόλοιπους. Με αυτήν την έννοια συμφωνώ με τον Παζολίνι, ως συνήθως. Πώς καταλήξατε στη συγκεκριμένη εκδοχή που βλέπουμε για τη δολοφονία του Παζολίνι; Αυτό που παρακολουθούμε είναι το τέλος μιας δραματικής αφήγησης και όχι ένα ντοκιμαντέρ για το θάνατο του μεγάλου ποιητή. Είναι όμως βασισμένο σε εκτενή έρευνα και αμέτρητες συνεντεύξεις που κάναμε με τον Μαουρίτσιο Μπράουτσι, τον σεναριογράφο, οπότε η πιθανότητα να είμαστε πιστοί στα αληθινά γεγονότα είναι πολύ υψηλή.

Περισσότερες πληροφορίες

Παζολίνι

Pasolini
2,5
  • Βιογραφική
  • 2014
  • Διάρκεια: 84 '
  • Έιμπελ Φεράρα

Νοέμβριος του 1975. Το τελευταίο 24ωρο της ζωής του βρίσκει τον Πιερ Πάολο Παζολίνι να προετοιμάζει την πρεμιέρα του «Σαλό» και να συνεχίζει τη συγγραφή του μυθιστορήματός του «Πετρέλαιο».

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Την ίδρυση Κρατικής Σχολής Τεχνικών Κινηματογράφου και Οπτικοακουστικών Μέσων ανακοίνωσε το Υπουργείο Πολιτισμού

Το ΑΠΘ αναλαμβάνει την ανάπτυξη προγραμμάτων σπουδών για το σχεδιασμό του νέου πανεπιστημιακού ιδρύματος.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
23/04/2024

Οι ανησυχίες της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου για τον ενιαίο φορέα

Βρεθήκαμε στη συνέντευξη τύπου της ΕΑΚ όπου ακούστηκαν οι βάσιμες επιφυλάξεις των μελών για το νομοσχέδια που αλλάζει το εγχώριο κινηματογραφικό τοπίο.

Ελληνικό box office: Το "Panda" συνεχίζει να... δέρνει

Ενώ ούτε εμφύλιοι πόλεμοι ούτε τρομακτικά βαμπίρ μπορούν να τα βάλουν με τον ανίκητο Πο, τα animation είναι το μοναδικό είδος ταινιών που συνεχίζει να κινητοποιεί το αδρανές εδώ κι ένα μήνα κινηματογραφικό κοινό.

History Projected "Ιστορία και αρχείο": Κινηματογραφικοί διάλογοι ανάμεσα σε Ελλάδα και Γερμανία στο Ινστιτούτο Γκαίτε

Δείτε το 2ο επεισόδιο που περιλαμβάνει δυο ταινίες για το πολυφωνικό, αναγκαίο παρόν κάθε αρχειακής κατασκευής.

Horrorant Film Festival 2024: Φόβος και τρόμος στο Ελιζέ

Με 58 ταινίες από ολόκληρο τον κόσμο και ξεχωριστούς καλεσμένες η horror διοργάνωση επιστρέφει ξανά στο παραδοσιακό σπίτι της.

Οι ταινίες που έρχονται στις αίθουσες την Πέμπτη 25/4

Η Ζεντάγια, οι Unboxholics κι η Αγγελική Παπούλια προσεχώς στις μαρκίζες των κινηματογράφων.

Όλες οι ταινίες που θα δούμε στα σινεμά το καλοκαίρι του 2024

Ανακαλύψτε τους τίτλους που πρόκειται να βρεθούν στις μαρκίζες των θερινών κινηματογράφων τους επόμενους μήνες.