Σουρεαλιστική, αναρχική και κινηματογραφικά προκλητική ματιά του πολυσχιδούς δημιουργού Αλεχάντρο Γιοντορόφσκι («El Topo», «Santa Sangre») στα χρόνια της παιδικής του ηλικίας στη χιλιανή Τοκοπίγια της δεκαετίας του ’30.
Μία από τις πλέον μυθιστορηματικές, συναρπαστικές και απόλυτα sui generis μορφές του παγκόσμιου σινεμά, ο σκηνοθέτης, συγγραφέας, μουσικός, δημιουργός κόμικς («Οι Μεταβαρώνοι») και μυστικιστής φιλόσοφος Αλεχάντρο Γιοντορόφσκι γιόρτασε φέτος τα 86 του χρόνια αλλά και τα 58 πίσω από την κάμερα. Σε τόσες δεκαετίες όμως δεν υπέγραψε παρά μόνον επτά μεγάλου μήκους ταινίες, με το ντεμπούτο του «Fando and Lis» (1968) να ξεκινά ταραχές στην παγκόσμια πρεμιέρα του στο Μεξικό, όπου και απαγορεύτηκε, το παραισθητικό γουέστερν «El Topo» (1970) να γίνεται ένα από τα πρώτα μεταμεσονύχτια hits παγκοσμίως και όλα τα υπόλοιπα φιλμ του, από το «The Holy Mountain» (1973) μέχρι το «Santa Sangre» (1989) και το «The Rainbow Thief» (1990), να αποκτούν αδιαμφισβήτητο cult status.
Ολόκληρο το έργο του, έντονα επηρεασμένο από τους σουρεαλιστές (ήταν στο ίδιο κίνημα με τους Φρανσίσκο Αραμπάλ και Ρολάντ Τοπόρ), το ζεν και το μυστικισμό, χαρακτηρίζεται από βίαιες, γκροτέσκο εικόνες, έντονα ονειρικά στοιχεία και πολυδιάστατες θρησκευτικές παραβολές. Χαρακτηριστικά που επιστρέφουν δυναμικά στον αυτοβιογραφικό «Χορό της Πραγματικότητας», ο οποίος μας μεταφέρει στη δεκαετία του ’30 και στη γενέτειρα του δημιουργού Τοκοπίγια, ένα λιμάνι στις βόρειες ακτές της Χιλής, όπου ο μικρός Αλεχάντρο μεγαλώνει σε μια έντονα πολιτικοποιημένη ουκρανο-εβραϊκή οικογένεια.
Ο μαγαζάτορας πατέρας του (τον ερμηνεύει ο γιος του σκηνοθέτη Μπρόντις) είναι ένας αυταρχικός, παλαιών αρχών άντρας, φανατικός σταλινικός και ορκισμένος εχθρός του δικτάτορα στρατηγού Κάρλος Ιμπάνες ντελ Κάμπο, ενώ η μητέρα του μια συναισθηματική γυναίκα η οποία μιλάει... τραγουδώντας όπερα και υφίσταται την καθημερινή κακομεταχείριση του συζύγου της. Αν κι εν πολλοίς βασισμένη σε αληθινά περιστατικά (με την εξαίρεση της σχέσης του Αλεχάντρο με τη μητέρα του η οποία δεν ήταν ποτέ τρυφερή), η ταινία απέχει πολύ από το να χαρακτηριστεί πιστή σε... οτιδήποτε. Κοιτάζοντας πίσω στη ζωή και στο έργο του, ο πάντα ανήσυχος Γιοντορόφσκι στήνει από τα υλικά της αστείρευτης φαντασίας του έναν ξέφρενο «χορό της πραγματικότητας», ο οποίος δεν είναι παρά ένα διασκεδαστικά ανεξέλεγκτο παραμύθι όπου χρόνος, χώρος και άνθρωποι περνούν μέσα από το υποκειμενικό φίλτρο των αναμνήσεων και σχηματίζουν ένα μαγικό κόσμο όπου τα πάντα είναι πιθανά.
Ακόμη και η αλήθεια. Μια αλήθεια απόλυτα κινηματογραφική, η οποία χτίζεται πάνω σε μια απολαυστική αφηγηματική αυθαιρεσία που περιλαμβάνει συνομιλίες του πραγματικού Αλεχάντρο Γιοντορόφσκι με το επί της οθόνης alter ego του, έντονη κοινωνική κριτική, σουρεαλιστικά ιντερμέδια, φιλοσοφικά τσιτάτα, πολιτικά ανορθόδοξο χιούμορ, ψυχαναλυτικά και μεταφυσικά σύμβολα αλλά και μια σειρά από μικρά θαύματα που μας ταξιδεύουν από το σύμπαν του Λουίς Μπουνιουέλ και του Φεντερίκο Φελίνι σε εκείνο του Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες.
Χιλή, Γαλλία. 2013. Διάρκεια: 130΄. Διανομή: WEIRD WAVE.
Περισσότερες πληροφορίες
Ο Χορός της Πραγματικότητας
Ο μικρός Αλεχάντρο Γιοντορόφσκι μεγαλώνει στη χιλιανή Τοκοπίγια της δεκαετίας του ’30 και σε μια έντονα πολιτικοποιημένη ουκρανο-εβραϊκή οικογένεια.