Chappie

1,5

Μια περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας που θέλει να μιλήσει για τα πάντα ξεχνώντας την αφηγηματική της συνοχή και το κινηματογραφικό της σκοπό.

Chappie

Στο Γιοχάνεσμπουργκ του 2016 μια ειδική ομάδα ανδροειδών έχει αναλάβει τη διαφύλαξη της τάξης. Ο κατασκευαστής τους Ντίον Γουίλσον θέλει όμως να δημιουργήσει ένα ρομπότ που να διαθέτει ανεπτυγμένη τεχνητή νοημοσύνη, σε μια περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας που θέλει να μιλήσει για τα πάντα ξεχνώντας την αφηγηματική της συνοχή και το κινηματογραφικό της σκοπό. Ο Νοτιοαφρικανός Νιλ Μπλόμκαμπ (“District 9”, “Elysium”) σε φανερή πτωτική πορεία.

Chappie - εικόνα 1

Πριν από μία εξαετία το όνομα του Νιλ Μπλόμκαμπ τάραξε τα βαλτωμένα νερά της κινηματογραφικής επιστημονικής φαντασίας. Κοινό και Χόλιγουντ υποδέχτηκαν τον Νοτιοαφρικανό δημιουργό σαν τον νέο sci fi προφήτη κυρίως για τρεις λόγους: καταρχάς, γιατί χρησιμοποίησε πρωτότυπο υλικό, αρνούμενος να αναμασήσει τις επιτυχίες του ένδοξου φανταστικού παρελθόντος. Δεύτερον, γιατί κατάφερε να εμποτίσει το sci fi του με ένα «βρόμικο» ρεαλισμό βγαλμένο κατευθείαν από τα γκέτο του Γιοχάνεσμπουργκ. Τρίτον, και βασικότερο, ο Νοτιοαφρικανός δεν δίστασε να συνδυάσει εφέ και σασπένς με κοφτερά κοινωνικά σχόλια για το νεοφιλελεύθερο και το νεοσυντηρητισμό του 21ου αιώνα.
Πιο συγκεκριμένα, στο εξαιρετικό «District 9» ο Μπλόμκαμπ κατακεραύνωσε το απαρτχάιντ και το ρατσισμό, ενώ στο κατώτερο «Elysium» έθιξε τις ταξικές παθογένειες και το πανανθρώπινο δικαίωμα στην υγεία. Στη νέα περιπέτειά του «Chappie», ωστόσο, τίποτα από τα παραπάνω δεν λειτουργεί, επιβεβαιώνοντας την πτωτική πορεία του 36χρονου δημιουργού.

Chappie - εικόνα 2

Βρισκόμαστε στο βουτηγμένο στην παρανομία Γιοχάνεσμπουργκ του 2016, όπου μια ειδική ομάδα ανδροειδών, τα οποία κατασκευάζει η εταιρεία Tetra Vaal, έχει αναλάβει τη διαφύλαξη της τάξης. Ο κατασκευαστής τους Ντίον Γουίλσον θέλει όμως να πάει ένα βήμα παρακάτω κι επιχειρεί να δημιουργήσει ένα ρομπότ με αναπτυγμένη τεχνητή νοημοσύνη, η οποία θα του προσφέρει την ικανότητα να μαθαίνει, να νιώθει και να σκέφτεται. Κλέβει, λοιπόν, ένα ρομπότ από την εταιρεία στην οποία εργάζεται για να εγκαταστήσει το εξελιγμένο λογισμικό του.

Η απαγωγή του Γουίλσον και του ανδροειδούς του από μια συμμορία γκάνγκστερ θα περιπλέξει τα πράγματα, αφού πλέον οι Νοτιοαφρικανοί εγκληματίες έχουν στα χέρια τους ένα πανίσχυρο όπλο που αλλάζει τις ισορροπίες. Και σε αυτήν την περιπέτεια τα κοινωνικά σχόλια του Νιλ Μπλόμκαμπ είναι παρόντα. Μόνο που αυτήν τη φορά οι αναφορές στις ταξικές δια­φορές, στην υλιστική απληστία, στην ηθική της εξουσίας δεν ξεδιπλώνονται στην οθόνη με αλληγορικά σχήματα ή κινηματογραφικά κλεισίματα του ματιού, αλλά ως κραυγαλέες δηλώσεις. «Ή θα είσαι ένας νεκρός σκύλος ή ένας ζωντανός», λέει ο γκάνγκστερ στο μαθητευόμενο ρομπότ για να του δείξει τη βάναυση ανθρώπινη φύση, με την εκτός δράσης θεματολογία να εκτείνεται στη συνέχεια στο θρησκευτικό τομέα (σχέση δημιουργού με δημιούργημα και η έννοια της θυσίας), στον ηθικό (εναλλαγή ρόλων θύτη και θύματος), στον εκπαιδευτικό (ελευθερία ή αυστηρή διδασκαλία) και πάει λέγοντας.

Η αφηγηματική συνοχή θα θυσιαστεί στο βωμό της επιθυμίας του Μπλόμκαμπ να μιλήσει για τα πάντα, την ίδια στιγμή που οι κεντρικοί χαρακτήρες δεν προλαβαίνουν να χτιστούν και να αναπτυχθούν σωστά, με τους πρωταγωνιστές να μετατρέπονται γρήγορα σε πινακοθήκη καρικατούρων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ότι το ρομπότ Chappie τρέχει πιο εξελιγμένο... ερμηνευτικό λειτουργικό από τους Νοτιοαφρικάνους ράπερ Νίντζα - Γιολάντι και τον κάκιστο Χιου Τζάκμαν.

ΗΠΑ. 2015. Διάρκεια: 125΄. Διανομή: FEELGOOD ENT.

Περισσότερες πληροφορίες

Chappie

1,5
  • Επιστ. Φαντασίας
  • 2015
  • Διάρκεια: 120 '
  • Νιλ Μπλόμκαμπ

Στο Γιοχάνεσμπουργκ του 2016 μια ειδική ομάδα ανδροειδών έχει αναλάβει τη διαφύλαξη της τάξης. Ο κατασκευαστής τους Ντίον Γουίλσον θέλει όμως να πάει ένα βήμα παρακάτω, δημιουργώντας ένα ρομπότ με ανεπτυγμένη τεχνητή νοημοσύνη. Για να επιτύχει το σκοπό του, θα κλέψει ένα ρομπότ από την εταιρία που δουλεύει για να τρέξει πάνω του το εξελιγμένο λογισμικό του. Η απαγωγή του Γουίλσον και του ανδροειδούς του από μια συμμορία γκάνγκστερ θα περιπλέξει, όμως, τα πράγματα...

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Πανηγυρικό queer φινάλε στο "Σινεμά στο Κέντρο"

Οι προβολές που διοργανώνει η Ένωση Ελλήνων Σκηνοθετών - Παραγωγών Ελλάδος ετοιμάζονται να ρίξουν πανηγυρικά αυλαία.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
24/04/2024

Fundamentals of Cinema: Η "Αποκάλυψη Τώρα Redux" του Φράνσις Φόρντ Κόπολα στον Δαναό

Ο Φράνσις Φορντ Κόπολα μάς μεταφέρει στην καρδιά της κόλασης του Βιετνάμ και του αμερικανικού συλλογικού τραύματος.

Ο μικρομηκάς Νίκος Κολιούκος στο Φεστιβάλ των Καννών

Ο σκηνοθέτης με την ταινία "Το Χάος που Άφησε Πίσω της" συμμετέχει στο τμήμα La Cinef.

Το Ταινιόραμα στο Άστυ επιστρέφει "φορτωμένο" αριστουργήματα

Ο ετήσιος σινεφίλ μαραθώνιος στο υπόγειο της πλατείας Κοραή πλησιάζει.

Μια σπουδαία τιμή στην Αντουανέττα Αγγελίδη από τα Anthology Film Archives

Η κορυφαία δημιουργός τιμάται με ένα από τα σημαντικότερα βραβεία στο χώρο του πειραματικού σινεμά.

Την ίδρυση Κρατικής Σχολής Τεχνικών Κινηματογράφου και Οπτικοακουστικών Μέσων ανακοίνωσε το Υπουργείο Πολιτισμού

Το ΑΠΘ αναλαμβάνει την ανάπτυξη προγραμμάτων σπουδών για το σχεδιασμό του νέου πανεπιστημιακού ιδρύματος.

Οι ανησυχίες της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου για τον ενιαίο φορέα

Βρεθήκαμε στη συνέντευξη τύπου της ΕΑΚ όπου ακούστηκαν οι βάσιμες επιφυλάξεις των μελών για το νομοσχέδια που αλλάζει το εγχώριο κινηματογραφικό τοπίο.