«Έμφυτο Ελάττωμα»: μπορούν τα μεγάλα μυθιστορήματα να γίνουν μεγάλες ταινίες;

Η μεταφορά του βιβλίου «Έμφυτο ελάττωμα» του Τόμας Πίντσον στην οθόνη από τον Πολ Τόμας Άντερσον επαναφέρει ένα αναπάντητο ερώτημα.

«Έμφυτο Ελάττωμα»: μπορούν τα μεγάλα μυθιστορήματα να γίνουν μεγάλες ταινίες;

Η μεταφορά του βιβλίου «Έμφυτο ελάττωμα» του Τόμας Πίντσον στην οθόνη από τον Πολ Τόμας Άντερσον επαναφέρει το μόνιμο καλλιτεχνικό ζήτημα κατά πόσον μπορούν τα μεγάλα μυθιστορήματα να μετατραπούν σε σπουδαίες ταινίες. Ένα αναπάντητο ερώτημα που βασανίζει τον κινηματογραφικό κόσμο εδώ και περίπου έναν αιώνα.

«Έμφυτο Ελάττωμα»: μπορούν τα μεγάλα μυθιστορήματα να γίνουν μεγάλες ταινίες; - εικόνα 1

Λ ίγα χρόνια μετά την ανακάλυψη του σινεμά στις αρχές του 20ού αιώνα επικράτησε η γενικότερη αντίληψη ότι το κινηματογραφικό μέσο θα «κατάπινε» τις μέχρι τότε κραταιές τέχνες, ανάμεσά τους και τη λογοτεχνία. Κυριευμένοι από ορθολογιστική αλαζονεία και τεχνολατρικές αυταπάτες, οι άνθρωποι του πνεύματος εκείνης της εποχής πίστεψαν ότι το σινεμά με την αδιαμφισβήτητη αφηγηματική του δυναμική θα μετατρεπόταν στη μία και κυρίαρχη τέχνη. Αλήθεια πόσο αφελείς είμαστε εμείς οι άνθρωποι μερικές φορές; Έναν αιώνα και κάτι μετά την ανακάλυψη του κινηματογράφου, «της τεχνικής που έγινε τέχνη» όπως έλεγε ο Βασίλης Ραφαηλίδης, η λογοτεχνία όχι μόνο παραμένει κραταιά, αλλά η μετάφραση στην κινηματογραφική γλώσσα των κορυφαίων μυθιστορημάτων, κλασικών και σύγχρονων, παραμένει άλυτο πρόβλημα. Η μεταφορά του «Έμφυτου ελαττώματος» του Τόμας Πίντσον στην οθόνη από τον Πολ Τόμας Άντερσον σίγουρα επαναφέρει τη σχετική συζήτηση στην επικαιρότητα.

«Έμφυτο Ελάττωμα»: μπορούν τα μεγάλα μυθιστορήματα να γίνουν μεγάλες ταινίες; - εικόνα 2
«Έμφυτο ελάττωμα»

Συνάντηση δύο σπουδαίων Αμερικανών
Αν κάποιος προσπαθούσε να βρει ένα κοινό σημείο ανάμεσα στον σπουδαίο σκηνοθέτη Πολ Τόμας Άντερσον και τον κορυφαίο συγγρα­φέα Τόμας Πίντσον είναι ότι και οι δύο αποτελούν εκφραστές του «αμερικανικού παράδοξου». Αυτού που θέλει την πανίσχυρη υπερδύναμη του πλανήτη να ταλαιπωρείται από τις βαθιές αντιθέσεις της, όπως η σφοδρή σύγκρουση της συντήρησης και του φιλελευθερισμού, η εκρηκτική ταξική/φυλετική της σύνθεση και, φυσικά, το υλιστικό κυνήγι του αμερικανικού ονείρου που έχει αποκτήσει μεταφυσικές διαστάσεις εδώ και πολλές δεκαετίες. Είναι απόλυτα λογικό, λοιπόν, ότι ο αντισυμβατικός δημιουργός Πολ Τόμας Άντερσον λατρεύει τα παραληρηματικά μυθιστορήματα του Τόμας Πίν­τσον, τα οποία βέβαια οι πάντες θεωρούσαν μη κινηματογραφήσιμα.

Ανέκαθεν όμως ο Αμερικανός σκηνοθέτης («Θα Χυθεί Αίμα», «Ξέφρενες Νύχτες») έβαζε κινηματογραφικά στοιχήματα υψηλού ρίσκου και η μεταφορά του «Έμφυτου ελαττώματος» (2009) είναι ένα από αυτά. Δια­θέτοντας πρωτοκλασάτο καστ, με δυνατά ονόματα όπως οι Γιοακίν Φίνιξ, Τζος Μπρόλιν, Μπενίσιο ντελ Τόρο, Όουεν Γουίλσον και Ρις Γουί­δερσπουν, ο Πολ Τόμας Άντερσον ενορχήστρωσε ένα ψυχεδελικό νεο-νουάρ, όπου η κίνηση της κάμερας και το μοντάζ ακολουθούν τους παραισθησιογόνους ρυθμούς του ρέμπελου πρωταγωνιστή της ταινίας και των ναρκωτικών που καταναλώνει... Η μεταμοντέρνα κινηματογραφική απεικόνιση της «παράξενης Αμερικής» από τον 44χρονο δημιουργό δίχασε κριτικούς και κοινό, ανάβοντας και πάλι τη συζήτηση για το κατά πόσον το κινηματογραφικό μέσο μπορεί να απεικονίσει το λογοτεχνικό πλούτο.

Μικρές μεταφορές μεγάλων λογοτεχνικών έργων

«Έμφυτο Ελάττωμα»: μπορούν τα μεγάλα μυθιστορήματα να γίνουν μεγάλες ταινίες; - εικόνα 3
«Fight Club»

Το 2006 ο «Guardian» έκανε μια ψηφοφορία για τις καλύτερες ταινίες-μεταφορές λογοτεχνικών έργων. Τα αποτελέσματά της ήταν πραγματικά­ εντυπωσιακά... Αν κάποιος κοιτάξει­ προσεκτικά τις πρώτες πενήντα ταινίες, δεν θα βρει ούτε έναν τίτλο που να βασίζεται στα λογοτεχνικά αριστουργήματα των Ντοστογιέφσκι, Τολστόι, Χέμινγουεϊ, Σαίξπηρ ή Κάφκα (η «Δίκη» του Όρσον Ουέλς μάλλον είναι η μόνη που αδικείται από τη λίστα). Ακόμη μία ισχυρή ένδειξη ότι το σινεμά αδυνατεί να αποκωδικοποιήσει την αδάμαστη εγκεφαλική λογοτεχνική φαντασία. Παλεύοντας ανάμεσα στο φορμαλισμό και το στείρο κλασικισμό, το κινηματογραφικό μέσο δείχνει διαχρονικά ανήμπορο να μεταφράσει το λογοτεχνικό πνεύμα σε εικόνα. Το ζήτημα ωστόσο δεν εξαντλείται στους μεγάλους κλασικούς συγγραφείς, αλλά επεκτείνεται και στα κορυφαία μυθιστορήματα της σύγχρονης αμερικανικής λογοτεχνίας.

«Έμφυτο Ελάττωμα»: μπορούν τα μεγάλα μυθιστορήματα να γίνουν μεγάλες ταινίες; - εικόνα 4
«Φόβος και Παράνοια στο Λας Βέγκας»

Πέρα από τον Τόμας Πίντσον, οι περισσότερες προσπάθειες μεταφοράς μυθιστορημάτων του Φίλιπ Ροθ (από το «Αντίο, Έρωτά Μου» μέχρι το «Ανθρώπινο Στίγμα») ή του Ντον ντε Λίλο (το πρόσφατο «Cosmopolis» του Κρόνενμπεργκ) υπήρξαν από σχετικά έως απόλυτα αποτυχημένες. Από την άλλη, τώρα, αρκετές φορές έχουμε δει παραδόξως εξαιρετικές ταινίες να πατούν δημιουργικά πάνω σε μυθιστορήματα που σίγουρα δεν θα κατατάσσονταν στην κατηγορία «αριστουργήματα»... Το φουτουριστικό «Κουρδιστό Πορτοκάλι», το ατμοσφαιρικό υπαρξιακό δράμα «Fight Club» και το ντελιριακό road movie «Φόβος και Παράνοια στο Λας Βέγκας» είναι μόνο μερικά από τα σπουδαία φιλμ που γεννήθηκαν από –τουλάχιστον– μέτριο κι εκ πρώτης όψεως αντικινηματογραφικό λογοτεχνικό υλικό. Μήπως τελικά ο κανόνας (που έχει, φυσικά, τις εξαιρέσεις του) είναι ότι η καλλιτεχνική αξία μιας μεταφοράς είναι αντιστρόφως ανάλογη από το πρωτότυπο λογοτεχνικό υλικό που χρησιμοποίησε;

Περισσότερες πληροφορίες

Έμφυτο Ελάττωμα

Inherent Vice
3,5
  • Δραματική
  • 2014
  • Διάρκεια: 148 '
  • Πολ Τόμας Άντερσον

Στο Λος Άντζελες του 1970 ένας χίπης ιδιωτικός ντετέκτιβ αναλαμβάνει να ερευνήσει μια υπόθεση εξαφάνισης, η οποία αποδεικνύεται επικίνδυνα πολύπλοκη.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Αγγελική Παπούλια πώς βρέθηκες στη Σλοβενία για τον "Τελευταίο Ήρωα";

Η καταξιωμένη Ελληνίδα ηθοποιός μιλά στο "α" για τη συμμετοχή της στη σπιρτόζικη δραμεντί όπου υποδύεται μια εκπρόσωπο πολυεθνικής που αναστατώνει μια μικρή φτωχή κοινωνία.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
25/04/2024

Επαγγελματίας Υπνοβάτης

Ενδιαφέρουσα ιδέα που μένει απλά υποσχόμενη, μιας και υλοποιείται με σεναριακή χοντροκοπιά, ερμηνευτική ανεπάρκεια και αφηγηματική προχειρότητα.

Μην Ανοίγεις την Πόρτα

Η πρώτη ταινία των Unboxholics είναι ένα ψυχολογικό θρίλερ με υποβλητική ατμόσφαιρα, αλλά ελάχιστο ψαχνό. Δραματικά ισχνό και σκηνοθετημένο μονότονα, κορυφώνεται χωρίς την παραμικρή έκπληξη.

Οι Αντίπαλοι

Σεναριακό υπόδειγμα αθλητικού (μελο)δράματος πάνω στις απρόβλεπτες διαδρομές των ανθρώπινων επιθυμιών. "Χορογραφημένο" με ερωτική ένταση και σκηνοθετημένο με φλασάτη, βιντεοκλιπίστικη αυταρέσκεια.

Ζωντανό Πνεύμα

Δύο κόσμοι και τρεις γενιές συγκρούονται σε ένα δράμα ενηλικίωσης με στοιχεία μαγικού ρεαλισμού, κωμωδίας και θρίλερ, το οποίο, όμως, ασθμαίνει για να βρει την ιδανική ισορροπία.

Ο Τελευταίος Ήρωας

Κουστουριτσική, ξέφρενη και βιτριολική σάτιρα, η οποία βγαίνει απ’ τα νερά της όταν προσπαθεί, αδίκως, να σοβαρευτεί και να περάσει "μηνύματα".

Σούπερ Μάγκι

Σίκουελ ενός διεκπεραιωτικά στημένου αυστραλέζικου animation, το οποίο καταγγέλλει απλοϊκά τους κινδύνους της υπνωτιστικά γοητευτικής νέας εικονικής πραγματικότητας.