Πώς μπορεί η κινηματογραφική παραγωγή στην Ελλάδα να γίνει βαριά βιομηχανία

Η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου ανακοίνωσε τα αποτελέσματα μιας άκρως ενδιαφέρουσας έρευνας σε σχέση με τα οφέλη της κινηματογραφικής παραγωγής στη χώρα μας.

Πώς μπορεί η κινηματογραφική παραγωγή στην Ελλάδα να γίνει βαριά βιομηχανία

Η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου ανακοίνωσε τα αποτελέσματα μιας άκρως ενδιαφέρουσας έρευνας σε σχέση με τα οφέλη της κινηματογραφικής παραγωγής στη χώρα μας.

Πώς μπορεί η κινηματογραφική παραγωγή στην Ελλάδα να γίνει βαριά βιομηχανία - εικόνα 1

Στην κρίσιμη δημοσιονομική και γενικότερα οικονομική περίοδο που περνάει η Ελλάδα, είναι ηλίου φαεινότερον ότι δεν πρέπει να χάνουμε πολύτιμους πόρους που θα μπορούσαν να βοηθήσουν την πληγωμένη οικονομία της χώρας. Και η κινηματογραφική παραγωγή –είτε ως ξένες ταινίες και διαφημίσεις που γυρίζονται στη χώρα μας είτε ως εγχώρια φιλμ- είναι σίγουρα μια αναξιοποίητη βιομηχανία που μπορεί να αποφέρει τεράστια έσοδα.

Μια εμπεριστατωμένη έρευνα της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου έρχεται να κάνει πενηνταράκια το γενικόλογο απόφθεγμα «το σινεμά κάνει καλό στην οικονομία» που ακούμε εδώ και δεκαετίες. Πιο συγκεκριμένα, η ΕΑΚ ανέθεσε στο έγκριτο Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών να εκπονήσει έρευνα με θέμα «Παραγωγή Κινηματογραφικών Ταινιών στην Ελλάδα: Επιδράσεις στην Οικονομία» που είχε ως αποτέλεσμα μια 66σελιδη έκθεση πάνω στο συγκεκριμένο ζήτημα. Η Ακαδημία παρουσίασε τα άκρως ενδιαφέροντα αποτελέσματα της έρευνας σήμερα Τρίτη 2/12 στην Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, δίνοντας συγκεκριμένα νούμερα για τα οφέλη της κινηματογραφικής παραγωγής, αλλά και προσφέροντας προτάσεις που θα μπορούσαν να την ενισχύσουν.

Πώς μπορεί η κινηματογραφική παραγωγή στην Ελλάδα να γίνει βαριά βιομηχανία - εικόνα 2

Παρότι, λοιπόν, κατά τη διάρκεια των δεκαετιών του ’50 και του ’60 αρκετές διεθνείς παραγωγές, όπως τα «Το Παιδί και το Δελφίνι» (1957), «Τα Κανόνια του Ναβαρόνε» (1961) , «Αλέξης Ζορμπάς» (1962), γυρίστηκαν στην Ελλάδα προβάλλοντας τη φυσική ομορφιά και το βαλκανικό της μπρίο στο εξωτερικό, η συνέχεια ήταν λίγο πολύ απογοητευτική… Για παράδειγμα, τις τελευταίες δυο δεκαετίες ελάχιστες ήταν οι μεγάλες ξένες παραγωγές που αποφάσισαν να εμπιστευτούν τη χώρα μας. Τα «Το Μαντολίνο του Λοχαγού Κορέλι» (2001), «Mamma Mia!» (2008), «Μετά τα Μεσάνυχτα» (2013) και «Τα Δυο Πρόσωπα του Ιανουαρίου» (2013) ήταν οι εξαιρέσεις στον κανόνα που ήθελε τις διεθνείς παραγωγές να επιλέγουν να ταξιδέψουν σε άλλες χώρες, εξαιτίας της τερατώδους γραφειοκρατίας, της απουσίας οικονομικών κινήτρων και της ανυπαρξίας κατάλληλων υποδομών που ταλαιπωρούν τη χώρα μας. Για παράδειγμα, η «Τροία» γυρίστηκε στη Μάλτα και στο Μαρόκο, ενώ ο «Ηρακλής» στην Ουγγαρία, αν και η θεματολογία τους ήταν άμεσα συνδεδεμένη με την Ελλάδα. Παρότι, λοιπόν, και τοπία σπάνιας φυσικής ομορφιάς έχουμε και αρχαιολογικά μνημεία διεθνούς εμβέλειας διαθέτουμε, οι ξένες κινηματογραφικές επενδύσεις που γίνονται στη χώρα μας είναι ελάχιστες.

Πώς μπορεί η κινηματογραφική παραγωγή στην Ελλάδα να γίνει βαριά βιομηχανία - εικόνα 3

Η έρευνα που ανακοίνωσε η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου –μια από τις εύστοχες κινήσεις που επαληθεύουν τον σκοπό ίδρυσής της- αποδεικνύει ότι κάνουμε τεράστιο λάθος που δεν προσπαθούμε να επωφεληθούμε ως χώρα από την κινηματογραφική παραγωγή. Χαρακτηριστικά δίνουμε ένα παραδείγματα από την έρευνα: Για μια δαπάνη ύψους €25 εκατ. για τα γυρίσματα μιας σχετικά μεγάλης για τα Ευρωπαϊκά δεδομένα ξένης παραγωγής στην Ελλάδα το ΑΕΠ της χώρας θα αυξηθεί κατά €39 εκατ. ενώ κατά την διάρκεια των γυρισμάτων θα μπορούν να συντηρηθούν 755 θέσεις εργασίας! Αυτά είναι τα οφέλη, μάλιστα, χωρίς να υπολογίζεται η πιθανή αύξηση της τουριστικής δραστηριότητας στα μέρη γυρισμάτων λόγω της διεθνούς προβολής τους.

Πώς μπορεί η κινηματογραφική παραγωγή στην Ελλάδα να γίνει βαριά βιομηχανία - εικόνα 4

Τα παραπάνω νούμερα φανερώνουν με τον καλύτερο τρόπο ότι το σινεμά είναι μια εν δυνάμει «βαριά βιομηχανία» για την Ελλάδα, η οποία απλώς περιμένει τις κατάλληλες κινήσεις για να πάρει μπρος… Η έκθεση, μάλιστα, προτείνει τρόπους με τους οποίους θα μπορούσε να διευκολυνθεί η διαδικασία γυρισμάτων ξένων παραγωγών στην Ελλάδα, να ξεπεραστούν τα ανυπέρβλητα γραφειοκρατικά εμπόδια που υπάρχουν σήμερα, αλλά και να δοθούν τα απαραίτητα κίνητρα. Πιο συγκεκριμένα:

1.Να λειτουργήσουν τα δυο γραφεία εξυπηρέτησης (Film Commissions, ένα σε Αθήνα και ένα σε Θεσσαλονίκη) που προβλέπονται από τα σχετικά άρθρα του νόμου Ν.3905/2010 και τα οποία έχουν σαν σκοπό να διευκολύνουν ξένες παραγωγές και διαφημιστικά στην Ελλάδα. Αυτά θα μπορούσαν να είναι υπεύθυνα για μια απλοποιημένη έκδοση άδειας λήψης σκηνών, έκδοση ενιαίου κοστολογίου, αλλά και να έχει το απαραίτητο αρχείο πληροφοριών για να μπορέσει να υποστηρίξει τα γυρίσματα.
2.Ενίσχυση οικονομικών κινήτρων (απαλλαγή ή άμεση επιστροφή Φ.Π.Α. των εξόδων που γίνονται στην Ελλάδα από διεθνείς παραγωγές κ.α.)

Πώς μπορεί η κινηματογραφική παραγωγή στην Ελλάδα να γίνει βαριά βιομηχανία - εικόνα 5

Η υφυπουργός Άντζελα Γκερέκου έχει δείξει εδώ και κάποιους μήνες ιδιαίτερο ενδιαφέρον σε σχέση με την επιστροφή της διεθνούς παραγωγής στην Ελλάδα. Μάλιστα, έχει ανακοινώσει συγκεκριμένα βήματα, ικανά να προσελκύσουν διεθνείς κινηματογραφικές παραγωγές, όπως η απλοποίηση των αδειοδοτήσεων, η απαλλαγή από τα τέλη κινηματογράφησης σε πολιτιστικούς χώρους, την οργάνωση και στελέχωση των γραφείων εξυπηρέτησης (Film Commissions), αλλά και την θέσπιση φοροαπαλλαγών. Βέβαια, αυτές είναι υποσχέσεις που ακούγονται για πολλοστή φορά από την πολιτεία, αφού η απουσία ενιαίας πολιτικής (συνεχείς αλλαγές Υπουργών), καθώς και η σκόπελος της δυσχερούς δημοσιονομικής πραγματικότητας αφήνουν τις προτάσεις στα χαρτιά. Ελπίζουμε να μην γίνουμε για άλλη μια φορά πρωταγωνιστές σε μια made in Greece εκδοχή της «Μέρας της Μαρμότας»…

Περισσότερες πληροφορίες

Μετά τα Μεσάνυχτα

Don't Look Now
5
  • Τρόμου
  • 1973
  • Διάρκεια: 110 '
  • Νίκολας Ρεγκ

Το ζεύγος Μπάξτερ βρίσκεται στη Βενετία για τις εργασίες αναστήλωσης μιας εκκλησίας. Εκεί θα βιώσει μια σειρά από παράξενες εμπειρίες, μετά τη συνάντηση με δύο ηλικιωμένες με πνευματιστικές ικανότητες, οι οποίες ισχυρίζονται ότι επικοινωνούν με το πνεύμα της πρόσφατα χαμένης κόρης τους.

Αλέξης Ζορμπάς

Zorba the Greek
3
  • Σινεφίλ
  • 1964
  • Διάρκεια: 146 '
  • Μιχάλης Κακογιάννης

Οι σχέσεις ενός Άγγλου διανοούμενου με έναν Κρητικό χωρικό, που του αποκαλύπτει μια άλλη όψη της ζωής.

Mamma Mia!

1,5
  • Μουσική
  • 2008
  • Διάρκεια: 103 '
  • Φιλίντα Λόιντ

Διαβάζοντας το ημερολόγιο της μητέρας της, η Σόφι ανακαλύπτει ότι έχει τρεις… πιθανούς μπαμπάδες. Με αφορμή τον επικείμενο γάμο της, αποφασίζει να τους καλέσει κρυφά από τη μαμά της. Κι εκείνοι, είκοσι χρόνια μετά, καταφθάνουν στο ηλιόλουστο ελληνικό νησί όπου θα τελεστεί το μυστήριο.

Τα Δύο Πρόσωπα του Ιανουαρίου

The Two Faces of January
2
  • Θρίλερ
  • 2014
  • Διάρκεια: 96 '
  • Χοσεΐν Αμίνι

Στην Αθήνα του 1962 ένα ζευγάρι Αμερικανών τουριστών γνωρίζει έναν ξεναγό συμπατριώτη τους, ο οποίος δέχεται να τους βοηθήσει όταν μπλέκονται σε ένα φόνο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ο Χρήστος που δε μένει πια εδώ παρουσιάζει το ασύγκριτο "Μαζί, Ποτέ!"

Το ανατρεπτικό φιλμ του Φατίχ Ακίν αφηγείται μια hardcore ερωτική ιστορία στα άκρα που συνδυάζει τρυφερότητα, ανθρωπιά, ασυμβίβαστη τρέλα και rock’n’roll ρομαντισμό.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
19/04/2024

Η σκηνοθέτρια Ιρίς Καλτενμπάκ γύρισε μία από τις εκπλήξεις της χρονιάς

Στην "Αρπαγή" η πρωτοεμφανιζόμενη δημιουργός υπογράφει ένα ψυχογράφημα που μένει αξέχαστο.

Οι ταινίες "Χάρι Πότερ" επιστρέφουν στους κινηματογράφους

Τα "Epic Movie Nights" φέρνουν ξανά στη μεγάλη οθόνη το franchise που λατρεύουν οι millennials.

"Αγαπούσε τα Λουλούδια Περισσότερο": Η νέα ταινία του Γιάννη Βεσλεμέ στο φεστιβάλ της Τραϊμπέκα

Ο σκηνοθέτης της "Νορβηγίας" ετοιμάζεται για παγκόσμια πρεμιέρα στη σημαντική νεοϋορκέζικη διοργάνωση.

Οι Άλεξ Γκάρλαντ & Κίρστεν Ντανστ μιλούν στο "α" για τον "Εμφύλιο Πόλεμο"

Ο σκηνοθέτης και η πρωταγωνίστρια της πολιτικά φορτισμένης δυστοπικής περιπέτειας απαντούν στις ερωτήσεις του "α" γύρω από τη δημιουργία μιας αγωνιώδους ταινίας, η οποία απεικονίζει έναν ανησυχητικό μελλοντικό κόσμο.

Εμφύλιος Πόλεμος

Πολιτική περιπέτεια γυρισμένη με ρεαλισμό, προβλέψιμα απλοϊκή στην εξέλιξή της και μονοδιάστατη στην παραβολή της για τη σύγχρονη αμερικανική πραγματικότητα.

Η Αρπαγή

Δομημένη σαν ψυχολογικό θρίλερ, μια ιστορία εμμονής αποκαλύπτει τη συντριπτική δύναμη των κοινωνικών ρόλων σ’ έναν κόσμο ψυχολογικής ανασφάλειας κι έλλειψης επικοινωνίας.