Ο Ντέιβιντ Φίντσερ παρουσιάζει τη δέκατη ταινία του, την κινηματογραφική μεταφορά του bestseller της Τζίλιαν Φλιν, που έχει πουλήσει μέχρι στιγμής 6 εκατ. αντίτυπα σε ολόκληρο τον πλανήτη. Το πολυεπίπεδο θρίλερ του, με πρωταγωνιστές τον Μπεν Άφλεκ και τη Ρόζαμουντ Πάικ, το οποίο τινάζει στον αέρα την έννοια της συζυγικής γαλήνης και χρίζει πρόωρα τον 52χρονο σκηνοθέτη ως ένα από τα οσκαρικά φαβορί της χρονιάς.
Ενα από τα κύρια χαρακτηριστικά του σινεμά του Ντέιβιντ Φίντσερ είναι η υπολογισμένη μέχρι την τελευταία λεπτομέρεια μέθοδος με την οποία σε παγιδεύει στο δεξιοτεχνικά φτιαγμένο κινηματογραφικό του κόσμο. Θυμηθείτε τον τρόπο με τον οποίο ο Έντουαρντ Νόρτον συστήνεται στους θεατές στο «Fight Club», παρουσιάζοντας τη ζωή του σαν αγορασμένη από τον κατάλογο του ΙΚΕΑ, το καταναλωτικό όνειρο κάθε μικροαστού. Ή φέρτε στη μνήμη σας τη διαλογική εναρκτήρια σεκάνς του «Social Network», όπου ο Τζέσι Άιζενμπεργκ αραδιάζει μέσα σε λίγα λεπτά ένα κάρο συμπλέγματα του κοινωνικά ανάπηρου ιδρυτή του facebook.
Στο «Κορίτσι που Εξαφανίστηκε» ο 52χρονος βιρτουόζος δεν αργεί να φτιάξει για άλλη μία φορά το ασύμμετρο κάδρο που μέσα του θα στριμώξει τους ήρωες της ιστορίας και, τέλος, το θήραμα/θεατή. Στα opening credits του ολοκαίνουργιου θρίλερ του μια σειρά από πλάνα κτιρίων συνοδευόμενα από τις υποχθόνιες μελωδίες του Μr Nine Inch Nails Τρεντ Ρέζνορ και του Άτικους Ρος συνθέτουν την εικόνα μιας απειλητικής και μυστηριώδους χώρας. Αμέσως μετά ολόκληρο το σύμπαν της αμερικανικής ενδοχώρας χαωράει στα πρώτα πλάνα: μια οριοθετημένη από γκαζόν μεζονέτα, ένας τύπος που καπνίζει σε ένα μπαρ, το επιτραπέζιο Mastermind, ένας άντρας που βαριέται αφόρητα τη συζυγική ζωή... Τώρα όλα τα πιόνια είναι στη θέση τους. Είναι η κατάλληλη στιγμή για να εξαφανιστεί το κορίτσι.
Bestseller που τρέχει με 24 καρέ/δευτερόλεπτο
Η συγγραφέας του μυθιστορήματος «Το κορίτσι που εξαφανίστηκε» (εκδ. Μεταίχμιο) Τζίλιαν Φλιν δεν σταματά να δηλώνει σε όλα τα μέσα: «Αν με ρωτούσαν εξαρχής ποιος θα ήθελα να μεταφέρει το βιβλίο μου στο σινεμά, θα απαντούσα σίγουρα ο Ντέιβιντ». Η αλήθεια είναι ότι το εύφλεκτο συγγραφικό υλικό της 43χρονης Αμερικανίδας ταιριάζει γάντι στο φιντσερικό σινεμά. Μια καλοκουρδισμένη ιστορία μυστηρίου, ειπωμένη από δύο διαφορετικές πλευρές, η οποία ακριβώς την ίδια στιγμή φτάνει μέχρι το μεδούλι της συλλογικής αμερικανικής ψυχοσύνθεσης.
Η Τζίλιαν Φλιν ήταν, μάλιστα, αυτή που έγραψε και το σενάριο της ταινίας, διασκευάζοντας το bestseller της και σερβίροντας μια δελεαστική σκοτεινή ιστορία στο πιάτο του Αμερικανού σκηνοθέτη. Πρωταγωνιστές στο ερωτικό μυστήριο είναι ο Νικ και η Έιμι, ένα ζευγάρι που μετακόμισε από τη Νέα Υόρκη στην κωμόπολη-γενέτειρα του Νικ στο Μιζούρι.
Η ερωτική σχέση που είχαν κάποτε έχει αρχίσει να φθείρεται εδώ και καιρό. Στην πέμπτη επέτειο του γάμου τους η Έιμι εξαφανίζεται, με τον σύζυγό της να μετατρέπεται σταδιακά σε κύριο ύποπτο της υπόθεσης, την ίδια στιγμή που τα τηλεοπτικά δίκτυα έχουν ξεκινήσει το δικό τους κυνήγι μαγισσών.
Το Όσκαρ που θα εμφανιστεί(;)
Κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι κάθε ταινία του Ντέιβιντ Φίντσερ είναι γέννημα θρέμμα της εποχής της. Ο Αμερικανός δημιουργός μας πρόσφερε ένα αλληγορικό κινηματογραφικό «Παιχνίδι» όταν η χρηματοπιστωτική φούσκα ακόμη μεγάλωνε, μας κλείδωσε στο «Δωμάτιο Πανικού» τη στιγμή που η κοινωνική ανασφάλεια είχε φτάσει σε επίπεδα υστερίας και στο «Social Network» μας καλωδίωσε στη σκοτεινή πλευρά του αμερικανικού ονείρου όσο εμείς ακόμη ζούσαμε την ψηφιακή αυταπάτη των likes.
Τώρα, ήρθε η ώρα να αντιμετωπίσουμε την παγκόσμια πραγματικότητα του τηλεοπτικού κανιβαλισμού και τα τεράστια αποθέματα κεφαλαιοποιημένης βλακείας που είναι αποθηκευμένα στον «αναπτυγμένο» δυτικό κόσμο. Ο ίδιος ισχυρίζεται ότι απλώς ήθελε να αποκαλύψει «τα ναρκισσιστικά προσωπεία που φοράμε ακόμη και μέσα στα όρια του σπιτιού μας». Σίγουρα όμως ο Αμερικανός βιρτουόζος δεν μένει εκεί. μιλάει για τους κάθε είδους συμβιβασμούς, την ασύμβατη φύση αρσενικού και θηλυκού, την πικετοφορούμενη υποκρισία που περισσεύει, τα διατροφικά και πνευματικά σκουπίδια που καταναλώνουμε καθημερινά, τον κομφορμισμό που καταπίνει την έννοια της δικαιοσύνης.
Όλα αυτά, βέβαια, κρύβονται στις γωνίες των σκοτεινών δεξιοτεχνικών πλάνων. Διότι σε πρώτο πλάνο βρίσκονται το μυστήριο, το καλοκουρδισμένο σασπένς και η σάτιρα της ανθρώπινης κενοδοξίας, τα οποία συνθέτουν τα βασικά συστατικά του δελεαστικού φιντσερικού κινηματογραφικού κόσμου που μπορεί να αγγίξει ακόμη και τα πιο mainstream κομμάτια του σινεφίλ κοινού. Κύριοι της ακαδημίας, μήπως ήρθε λοιπόν η ώρα να δώσετε στον Ντέιβιντ Φίντσερ το πρώτο Όσκαρ της καριέρας του;
Περισσότερες πληροφορίες
Το Κορίτσι που Εξαφανίστηκε
Όταν η γυναίκα του εξαφανίζεται μυστηριωδώς, ο Νικ Νταν παρασύρεται στον ίλιγγο μιας μιντιακής φρενίτιδας, ενώ τα στοιχεία που βγαίνουν στην επιφάνεια τον μετατρέπουν σε βασικό ύποπτο.