To 3D αντεπιτίθεται

Δύο χρόνια έχουν περάσει από την τρισδιάστατη επανάσταση του «Avatar» και το σινεμά ακόμη ψάχνει τους προικισμένους απογόνους του. Ύστερα από δεκάδες αποτυχημένες προσπάθειες, δύο κορυφαίοι σκηνοθέτες έρχονται για να δώσουν ώθηση στη μοδάτη, αλλά ακόμη άγουρη 3D τεχνολογία. Μπορεί ο Μάρτιν Σκορσέζε με το «Hugo» και ο Ρίντλεϊ Σκοτ με τον «Προμηθέα» να σώσουν την επιπλέον κινηματογραφική διάσταση;

To 3D αντεπιτίθεται

Δύο χρόνια έχουν περάσει από την τρισδιάστατη επανάσταση του «Avatar» και το σινεμά ακόμη ψάχνει τους προικισμένους απογόνους του. Ύστερα από δεκάδες αποτυχημένες προσπάθειες, δύο κορυφαίοι σκηνοθέτες έρχονται για να δώσουν ώθηση στη μοδάτη, αλλά ακόμη άγουρη 3D τεχνολογία. Μπορεί ο Μάρτιν Σκορσέζε με το «Hugo» και ο Ρίντλεϊ Σκοτ με τον «Προμηθέα» να σώσουν την επιπλέον κινηματογραφική διάσταση;

To 3D αντεπιτίθεται - εικόνα 1

Η υπερβολή δεν είναι ίδιον μόνο του δικού μας μεσογειακού ταμπεραμέντου. Μετά το «Avatar» του Τζέιμς Κάμερον, οι Αμερικανοί δημοσιογράφοι και τα ακριβοπληρωμένα στελέχη των χολιγουντιανών στούντιο βιάστηκαν να βάλουν την εμπορική ταφόπλακα στις δύο διαστάσεις και να διακηρύξουν το θρίαμβο του 3D. Δύο χρόνια μετά την εντυπωσιακή κινηματογραφική προσγείωση στον ονειρικό κόσμο του πλανήτη Πανδώρα, βέβαια, καμία από τις παραπάνω εικασίες δεν επιβεβαιώθηκε. Η απόπειρα να δοθούν τρεις διαστάσεις σε εμπορικά μεγαθήρια (όπως οι τελευταίες ταινίες του «Χάρι Πότερ» και των «Πειρατών της Καραϊβικής») δεν έπεισε, ενώ ακριβές κι ελπιδοφόρες προσπάθειες (όπως το «Tron: Legacy») δεν έκαναν τη διαφορά, με αποτέλεσμα το 3D να καταλήγει πολλές φορές ως φτηνό εισπρακτικό κόλπο για θρίλερ της σειράς. Μόνο τα animations κατάφεραν να κρατήσουν ψηλά την τρισδιάστατη σημαία, με αποκορύφωμα το εκπληκτικό stop motion του πρόσφατου «Οι Περιπέτειες του Τεν Tεν: Το Μυστικό του Μονόκερου». Μπορεί λοιπόν οι 3D ταινίες να αυξήθηκαν σε απόλυτους αριθμούς, αλλά την ίδια στιγμή οι θεατές άρχισαν να αμφισβητούν στην πράξη τα πλεονεκτήματα αυτής της κινηματογραφικής καινοτομίας επιστρέφοντας στις 2D προβολές. Κι όμως, δύο γερόλυκοι της 7ης τέχνης αποφάσισαν να πάρουν την κατάσταση στα χέρια τους μέχρι να βγάλει ο Τζέιμς Κάμερον τις νέες 3D εποποιίες του «Avatar 2» και του «Avatar 3», το 2014 και το 2015 αντίστοιχα. Ο Μάρτιν Σκορσέζε και ο Ρίντλεϊ Σκοτ ασχολούνται για πρώτη φορά με την τρισδιάστατη κινηματογράφηση και δείχνουν διατεθειμένοι να αναστρέψουν μια και καλή την πρόσφατη πτωτική πορεία της.

«Hugo»: τρισδιάστατο live action που δαγκώνει

To 3D αντεπιτίθεται - εικόνα 2

Μπορεί το «Avatar» να έδωσε τρεις διαστάσεις στην επιστημονική φαντασία, με μπόλικη χρήση CGI οπτικών εφέ και φανταχτερών χρωμάτων, όμως οι live action ταινίες συνεχίζουν να απέχουν έτη φωτός από την «ανάγλυφη» τελειότητα του πλανήτη Πανδώρα. Ο Μάρτιν Σκορσέζε αποφασίζει να ταράξει τα εδώ και δύο χρόνια λιμνάζοντα νερά της 3D δημιουργίας, αφήνοντας στην άκρη τη μητροπολιτική καταχνιά των πρότερων αριστουργημάτων του, για να γυρίσει την πρώτη οικογενειακή τρισδιάστατη ταινία του. Ο ανήσυχος Νεοϋορκέζος μας μεταφέρει με το «Hugo» στο Παρίσι του ’30, όπου ένα ορφανό αγόρι προσπαθεί να επισκευάσει ένα κουρδιστό ρομπότ με τη βοήθεια του πρωτοπόρου κινηματογραφιστή Ζορζ Μελιές κι ενός κοριτσιού. Η υποδοχή της ταινίας στην Αμερική και την Αγγλία είναι διθυραμβική, με τους πάντες να εξυμνούν τη βιρτουοζιτέ του σπουδαίου Μάρτιν Σκορσέζε, την ίδια στιγμή που το National Board of Review του απονέμει τον τίτλο της καλύτερης ταινίας της χρονιάς – λέτε να σηκώσει και το Όσκαρ; Μάλιστα, όπως δήλωσε και ο ίδιος ο σκηνοθέτης, η τελειομανία του στο «Ηugo» έφτασε σε τέτοια επίπεδα ώστε να τον προβληματίσει ακόμη και η ράτσα του φύλακα σκύλου στο σιδηροδρομικό σταθμό. επέλεξε τελικά ένα ντόμπερμαν επειδή το ρύγχος του γράφει καλύτερα στο πανί – 3D που δαγκώνει δηλαδή... Ο κριτικός του «New Yorker» Ντέιβιντ Ντένμπι πλέκει το εγκώμιο του «Hugo», διαχωρίζοντάς το μάλιστα από το δημιουργικό του πρόγονο, το «Avatar», «ένα χυμώδες μοβοπράσινο θέαμα, μια φαντασίωση ενός φυσικού κόσμου. Από την άλλη το “Hugo” είναι μια φαντασίωση του μηχανικού κόσμου που ζουμάρει στις λειτουργίες ενός ρολογιού, μιας κάμερας, ενός ρομπότ κι ενός σιδηροδρομικού σταθμού που λειτουργεί σαν τεράστια μηχανή. Κανένα άλλο δημιούργημα οποιασδήποτε τέχνης δεν κατέδειξε με τέτοια ακρίβεια τον τρόπο με τον οποίο γρανάζια, ελατήρια, κλείστρα, τροχοί και σιδηροδρομικές γραμμές μπορούν να δημιουργήσουν θαύματα». Η ταινία θα βγει στις κινηματογραφικές αίθουσες της Αθήνας στις 16/2.

Ποιο «Avatar»; Έρχεται ο «Προμηθέας»…

To 3D αντεπιτίθεται - εικόνα 3

Από την άλλη, ο Βρετανός μέντορας του sci fi Ρίντλεϊ Σκοτ κάνει το δικό του εντυπωσιακό τρισδιάστατο ταξίδι στο Διάστημα υποσχόμενος να φτάσει δημιουργικά τον κατάφυτο πλανήτη Πανδώρα και να πάει ακόμη παραπέρα. Οι προσδοκίες για το νέο 3D του δημιούργημα αυξάνονται κι άλλο αν αναλογιστεί κάποιος ότι ο Σκοτ έχει υπογράψει δύο ταινίες-τομή στην κινηματογραφική επιστημονική φαντασία, το «Alien» και το «Blade Runner». Οι μελλοντολογικές του περιπέτειες αποτέλεσαν στιλιστική σπουδή σε κόσμους σκοτεινούς και κλειστοφοβικούς, οι οποίοι καθόρισαν την πορεία ολόκληρου του είδους. Τώρα απογειώνει το διαστημόπλοιο «Προμηθέας» σε έναν απομακρυσμένο πλανήτη, φέρνοντας τους επιβάτες του επιστήμονες μπροστά σε σοκαριστικές αποκαλύψεις για την προέλευση του ανθρώπινου είδους. Σύμφωνα με τα λόγια του πολύπειρου σκηνοθέτη, ο τίτλος του φιλμ αποτελεί μια αλληγορία σε σχέση, φυσικά, με τον αρχαιοελληνικό μύθο του Τιτάνα που χάρισε τη φωτιά στους ανθρώπους και αντιμετώπισε την οργή του Δία. Πάντως, η ταινία έχει ανάψει για τα καλά τις φλόγες σε κινηματογραφικά φόρουμ και blogs στο Internet. Το project του Ρίντλεϊ Σκοτ ξεκίνησε επίσημα ως πρίκουελ του πρώτου «Alien», δηλαδή μια καταγραφή των γεγονότων που προηγήθηκαν του ταξιδιού που έκανε το περίφημο διαστημόπλοιο «Nostromo». Λίγο αργότερα τα πράγματα άλλαξαν, με τους συντελεστές και την 20th Century Fox να διαψεύδουν ότι ο «Προμηθέας» ανήκει στο sci fi δημιουργικό ψηφιδωτό του «Alien». Πριν από λίγες ημέρες όμως κυκλοφόρησαν σχεδόν ταυτόχρονα οι πρώτες επίσημες φωτογραφίες από το φιλμ (τις οποίες εξασφαλίσαμε αποκλειστικά για το «α») αλλά κι ένα παράνομο τρέιλερ τραβηγμένο από κινητό τηλέφωνο. Όπως βλέπετε κι εσείς, μία από τις φωτογραφίες δείχνει ένα γιγάντιο λίθινο κεφάλι σε μια μυστηριώδη ψηλοτάβανη αίθουσα που ονομάζεται «Δωμάτιο-Αμπούλα», με τις στολές του πληρώματος και τη γενικότερη αισθητική να παραπέμπουν στον καλτ θρύλο του «Alien». Αυτή η εντύπωση ενισχύθηκε από το ότι οι κάθε λογής αλιενολόγοι διέκριναν μέσα στη θολούρα των εικόνων του πειρατικού τρέιλερ το όξινο αίμα των τερατόμορφων πλασμάτων αλλά κι εκκολαπτόμενα αλιενο-αβγά στην αίθουσα με το γιγάντιο πρόσωπο. Το περιοδικό-βίβλος της ποπ κουλτούρας «Entertainment Weekly» ταξίδεψε μέχρι το νησί Χέκλα της Ισλανδίας, όπου έγιναν κάποια γυρίσματα της ταινίας, για να ρωτήσει τους συντελεστές τι… στο Άλιεν γίνεται με αυτόν τον «Προμηθέα». Ο Ρίντλεϊ Σκοτ δήλωσε ότι «οι φαν του πρώτου “Alien” θα δουν μερικές ομοιότητες, ειδικότερα προς το τέλος της ταινίας. Δεν μπορώ να πω κάτι περισσότερο γι’ αυτό». Οι πρωταγωνίστριες Σαρλίζ Θερόν («Monster») και Νούμι Ράπας («Το Κορίτσι με το Τατουάζ») δεν έκαναν σημαντικές αποκαλύψεις, ενώ ο συνεπιβάτης τους στο διαστημόπλοιο του «Προμηθέα» Μάικλ Φασμπέντερ («Μια Επικίνδυνη Μέθοδος») φάνηκε πιο μαρτυριάρης: «Υπάρχει σίγουρα μια σύνδεση με το “Alien”». Την ίδια στιγμή ο διευθύνων σύμβουλος της Fox Τομ Ρόθμαν, έξω φρενών με τη διαρροή του τρέιλερ, δήλωνε στο MTV ότι η ταινία «δεν είναι σε καμία περίπτωση πρίκουελ. Το ορκίζομαι». Και κάπως έτσι η αλληγορική διάσταση του τίτλου της παίρνει νέες διαστάσεις, διότι στην πραγματικότητα μας πρήξανε τα συκώτια με τα πρίκουελ, τα σίκουελ και τις δημιουργικές συγγένειες… Το μόνο σίγουρο είναι ότι στις 8/6/2012, οπότε και κυκλοφορεί, οι πάντες περιμένουν από τον «Προμηθέα» να απογειώσει το 3D. Και ο Ρίντλεϊ Σκοτ είναι πολύ πιθανό να το καταφέρει…

Περισσότερες πληροφορίες

Avatar

2,5
  • Περιπέτεια
  • 2009
  • Διάρκεια: 150 '
  • Τζέιμς Κάμερον

Ένας παραπληγικός πεζοναύτης αποστέλλεται στον πλανήτη Πανδώρα, στον οποίο κατοικούν οι Νάβι, ανθρωποειδή με τρία μέτρα ύψος, γαλάζιο δέρμα και δικό τους πολιτισμό. Θα βρεθεί ανάμεσά τους ως κατάσκοπος των γήινων, όταν όμως συνδέεται με την εξωτική Νεϊτίρι, θα πρέπει να διαλέξει στρατόπεδο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

History Projected "Ιστορία και αρχείο": Κινηματογραφικοί διάλογοι ανάμεσα σε Ελλάδα και Γερμανία στο Ινστιτούτο Γκαίτε

Δείτε το 2ο επεισόδιο που περιλαμβάνει δυο ταινίες για το πολυφωνικό, αναγκαίο παρόν κάθε αρχειακής κατασκευής.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
22/04/2024

Horrorant Film Festival 2024: Φόβος και τρόμος στο Ελιζέ

Με 58 ταινίες από ολόκληρο τον κόσμο και ξεχωριστούς καλεσμένες η horror διοργάνωση επιστρέφει ξανά στο παραδοσιακό σπίτι της.

Οι ταινίες που έρχονται στις αίθουσες την Πέμπτη 25/4

Η Ζεντάγια, οι Unboxholics κι η Αγγελική Παπούλια προσεχώς στις μαρκίζες των κινηματογράφων.

Όλες οι ταινίες που θα δούμε στα σινεμά το καλοκαίρι του 2024

Ανακαλύψτε τους τίτλους που πρόκειται να βρεθούν στις μαρκίζες των θερινών κινηματογράφων τους επόμενους μήνες.

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (18-24/4)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Κλείνουν οριστικά οι κινηματογράφοι Πάλας και Αλεξάνδρα;

Δυσοίωνες ειδήσεις που αφορούν δύο ιστορικές αίθουσες της Αθήνας θορύβησαν τους κατοίκους της πόλης τελευταία με τα δεδομένα, ωστόσο, να μην είναι τελεσίδικα.

Ο Χρήστος που δε μένει πια εδώ παρουσιάζει το ασύγκριτο "Μαζί, Ποτέ!"

Το ανατρεπτικό φιλμ του Φατίχ Ακίν αφηγείται μια hardcore ερωτική ιστορία στα άκρα που συνδυάζει τρυφερότητα, ανθρωπιά, ασυμβίβαστη τρέλα και rock’n’roll ρομαντισμό.