Godzilla

1,5

Η άνιση περιπέτεια του Βρετανού Γκάρεθ Έντουαρντς δεν καταφέρνει να πείσει ούτε ως χορταστική χολιγουντιανή υπερπαραγωγή ούτε ως sci-fi δράμα με βαθύτερες ανησυχίες.

Godzilla

Το μυθικό τέρας Godzilla επιστρέφει στην οθόνη με μια φαντασμαγορική τρισδιάστατη παραγωγή, που δεν εξαντλείται στην υπερκατανάλωση εφέ, αλλά παράλληλα ζουμάρει σε μια τραυματική οικογενειακή ιστορία. Η άνιση περιπέτεια του Βρετανού Γκάρεθ Έντουαρντς, όμως, δεν καταφέρνει να πείσει ούτε ως χορταστική χολιγουντιανή υπερπαραγωγή ούτε ως sci-fi δράμα με βαθύτερες ανησυχίες.

Godzilla - εικόνα 1

Η υπερεκμετάλλευση της pop κουλτούρας, η οποία έχει οδηγήσει σε reboots, sequels και franchises ήδη γνωστών ιστοριών όπως αυτή του «Godzilla», έχει βάλει το Χόλιγουντ στη διαδικασία ψαξίματος προκειμένου να ξαναφρεσκαριστεί το ανακυκλωμένο προϊόν του. Με το δόγμα «the bigger the better» να μοιάζει πλέον ξεπερασμένο, η αμερικανική βιομηχανία δείχνει ότι θέλει να εμπλουτίσει την αφήγησή των υπερπαραγωγών της με στοιχεία που ξεπερνούν την εύκολη φαντασμαγορία των ψηφιακών ημερών. Όπως είναι φυσικό λοιπόν, το σύγχρονο «Godzilla» των ’10s θυμίζει ελάχιστα τη συνονόματη ανεκδιήγητη περιπέτεια που σκηνοθέτησε ο φαντεζί καταστροφολόγος Ρόναλντ Έμεριχ το 1998.
Η επιλογή και μόνο του Γκάρεθ Έντουαρντς είναι ενδεικτική: ο Βρετανός δημιουργός είχε καταφέρει το 2010 να εντυπωσιάσει με το ντεμπούτο του «Monsters», μια «χειροποίητη» sci fi περιπέτεια χαμηλού κόστους που ζουμάρισε περισσότερο στον άνθρωπο παρά στα τέρατα που γεννά η φαντασία του. Εδώ, στο προϋπολογισμού 160 εκατ. δολαρίων «Godzilla», ο Έντουαρντς –παρότι βρίσκεται με ένα σκασμό λεφτά στα χέρια– δεν βγάζει το άχτι του πέφτοντας με τα μούτρα στο βάζο με τα πανάκριβα εφέ! Επιλέγει να φέρει σε πρώτο­ πλάνο μια οικογενειακή τραγωδία που στρώνει το δρόμο για την τρισδιάστατη δράση στο δεύτερο μισό της ταινίας. Πρωταγωνιστής είναι ο πυροτεχνουργός Φορντ Μπρόντι που έχασε τη μητέρα του σε μικρή ηλικία, μετά την μυστηριώδη καταστροφή του ιαπωνικού πυρηνικού εργοστασίου της Τζαντζίρα το 1999. Ο διασωθείς από το δυστύχημα πατέρας του Τζο έχει αφιερώσει τη ζωή του στην επιστημονική εξιχνίαση του μυστηρίου.
Μετά την καταγραφή άγνωστων υπερηχητικών συχνοτήτων πατέρας και γιος ξαναβρίσκονται στην Τζαντζίρα, όπου ανακαλύπτουν ένα εφτασφράγιστο κυβερνητικό μυστικό που θέτει σε κίνδυνο ολόκληρο τον πλανήτη. Ένα τεράστιων διαστάσεων προϊστορικό παράσιτο που βρίσκεται τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια καταχωνιασμένο στα έγκατα του πυρηνικού εργοστασίου θα μεταμορφωθεί σε ένα M.U.T.O. (Massive Unidentified Terrestrial Organism) και θα σημάνει συναγερμός στον αμερικανικό στρατό.

Godzilla - εικόνα 2

Η προσπάθεια του υπολοχαγού Φορντ να σώσει την οικογένειά του –και κατ’ επέκταση ολόκληρο τον πλανήτη– είναι η κυρίαρχη αφήγηση της sci fi περιπέτειας. Το παιδικό τραύμα της απώλειας της μητέρας είναι αυτό που κάνει τον νεαρό πυροτεχνουργό να κινήσει γη και ουρανό για κρατήσει ζωντανούς τόσο τη γυναίκα του όσο και τον γιο του. Θέλοντας να ανεβάσει το συναισθηματικό φορτίο της περιπέτειας, το σενάριο του Μαξ Μπόρενσταϊν γεμίζει το φιλμ με άχρηστες υποπλοκές (το λεωφορείο με τα παιδιά, το τρένο στη Χαβάη) και παραμελεί την ίδια στιγμή την ιερή χολιγουντιανή υποχρέωση να κρατά την αδρεναλίνη των θεατών στο κόκκινο. Έτσι η ιστορία διασκορπίζεται σε πολλά πρόσωπα, ενώ «αφυδατώνει» τους πρωταγωνιστικούς ρόλους από κίνητρα, αδυναμίες και προσδοκίες.
Αυτός είναι και ο κύριος­ λόγος που καμία από τις ερμηνείες του πρωτοκλασάτου καστ (χαρακτηριστικά παραδείγματα ο μόνιμα συνοφρυωμένος Κεν Γουατανάμπε και ο ημίτρελος Μπράιαν Κράνστον) δεν καταφέρνει να ξεπεράσει το επιφανειακό χολιγουντιανό σχήμα. Ωστόσο, ακόμη και οι σε δεύτερο επίπεδο συμβολισμοί του φιλμ (το πανίσχυρο ένστικτο της μητρότητας, οι οδυνηρές συνέπειες της πυρηνικής ενέργειας, η ματαιόδοξη προσπάθεια του ανθρώπου να τιθασεύσει τη φύση, η υπεροψία της επιστήμης) που προσπαθούν να βαθύνουν το δεινοσαυρικό τρισδιάστατο υπερθέαμα μοιάζουν εκβιαστικοί και ξεθυμασμένοι. Με αδύναμους χαρακτήρες και λειψή δράση (η χορταστική τελική μάχη δεν καταφέρνει να αναπληρώσει το action έλλειμμα), το «Godzilla» σε αφήνει με μια αίσθηση ανικανοποίητου και την ευχάριστη ανάμνηση της εξαιρετικής σεκάνς της πτώσης των αλεξιπτωτιστών στην καρδιά του Σαν Φρανσίσκο, γεγονός που σε κάνει να συνεχίσεις να ελπίζεις στο φαινόμενο «Γκάρεθ Έντουαρντς».
ΗΠΑ. 2014. Διάρκεια: 123’. Διανομή: VILLAGE FILMS.

Περισσότερες πληροφορίες

Godzilla

1,5
  • Περιπέτεια
  • 2014
  • Διάρκεια: 123 '
  • Γκάρεθ Έντουαρντς

Ο Φορντ Μπρόντι έχασε τη μητέρα του σε μικρή ηλικία, μετά τη μυστηριώδη καταστροφή του ιαπωνικού πυρηνικού εργοστασίου της Τζαντζίρα το 1999. Ο διασωθείς από το δυστύχημα πατέρας του, Τζο, έχει αφιερώσει τη ζωή του στην επιστημονική εξιχνίαση του μυστηρίου. Μετά την καταγραφή άγνωστων υπερηχητικών συχνοτήτων, πατέρας και γιος θα ξαναβρεθούν στην Τζαντζίρα, ανακαλύπτοντας ένα επτασφράγιστο κυβερνητικό μυστικό που θέτει σε κίνδυνο ολόκληρο τον πλανήτη.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Επαγγελματίας Υπνοβάτης

Ενδιαφέρουσα ιδέα που μένει απλά υποσχόμενη, μιας και υλοποιείται με σεναριακή χοντροκοπιά, ερμηνευτική ανεπάρκεια και αφηγηματική προχειρότητα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
25/04/2024

Μην Ανοίγεις την Πόρτα

Η πρώτη ταινία των Unboxholics είναι ένα ψυχολογικό θρίλερ με υποβλητική ατμόσφαιρα, αλλά ελάχιστο ψαχνό. Δραματικά ισχνό και σκηνοθετημένο μονότονα, κορυφώνεται χωρίς την παραμικρή έκπληξη.

Οι Αντίπαλοι

Σεναριακό υπόδειγμα αθλητικού (μελο)δράματος πάνω στις απρόβλεπτες διαδρομές των ανθρώπινων επιθυμιών. "Χορογραφημένο" με ερωτική ένταση και σκηνοθετημένο με φλασάτη, βιντεοκλιπίστικη αυταρέσκεια.

Ζωντανό Πνεύμα

Δύο κόσμοι και τρεις γενιές συγκρούονται σε ένα δράμα ενηλικίωσης με στοιχεία μαγικού ρεαλισμού, κωμωδίας και θρίλερ, το οποίο, όμως, ασθμαίνει για να βρει την ιδανική ισορροπία.

Ο Τελευταίος Ήρωας

Κουστουριτσική, ξέφρενη και βιτριολική σάτιρα, η οποία βγαίνει απ’ τα νερά της όταν προσπαθεί, αδίκως, να σοβαρευτεί και να περάσει "μηνύματα".

Σούπερ Μάγκι

Σίκουελ ενός διεκπεραιωτικά στημένου αυστραλέζικου animation, το οποίο καταγγέλλει απλοϊκά τους κινδύνους της υπνωτιστικά γοητευτικής νέας εικονικής πραγματικότητας.

Ο Μύλος και ο Σταυρός

Με κάδρα που παραπέμπουν σε πίνακες της φλαμανδικής και της ολλανδικής σχολής, ο Μαγιέφσκι στήνει μια οπτικά μεγαλοπρεπή αλληγορία πάνω στην τέχνη, την αληθινή ζωή και την ανθρώπινη μισαλλοδοξία.