Κλίο Μπάρναρντ: «Με τον Εγωιστή Γίγαντα ήθελα να εκφράσω την οργή μου για τον κοινωνικό αποκλεισμό»

Η Αγγλίδα σκηνοθέτις υπογράφει τον «Εγωιστή Γίγαντα», ένα δωρικό κοινωνικό δράμα που φανερώνει την τραχιά αθέατη πλευρά του βρετανικού οικονομικού success story

Κλίο Μπάρναρντ: «Με τον Εγωιστή Γίγαντα ήθελα να εκφράσω την οργή μου για τον κοινωνικό αποκλεισμό»

Η Αγγλίδα σκηνοθέτις υπογράφει τον «Εγωιστή Γίγαντα», ένα δωρικό κοινωνικό δράμα που φανερώνει την τραχιά αθέατη πλευρά του βρετανικού οικονομικού success story

Κλίο Μπάρναρντ: «Με τον Εγωιστή Γίγαντα ήθελα να εκφράσω την οργή μου για τον κοινωνικό αποκλεισμό» - εικόνα 1

Ποια ήταν η αφορμή για να γράψετε και να σκηνοθετήσετε τον «Εγωιστή Γίγαντα»;
Όλα ξεκίνησαν όταν γνώρισα ­κάποια παιδιά στο Μπράντφορντ, όπου γύρισα την πρώτη μου ταινία, το «The Arbor». Από αυτά ξεχώρισα τον Μάτι, που είχε παρατήσει το σχολείο και είχε καταπιαστεί με το μάζεμα των παλιοσίδερων και τις ­ιπποδρομίες. Στο σενάριο «έσπασα» το χαρακτήρα του Μάτι σε δύο πρωταγωνιστικούς ρόλους, για να απλωθεί καλύτερα η ιστορία.

Πού βρήκατε τους δύο εξαιρετικούς ανήλικους πρωταγωνιστές σας; Είναι επαγγελματίες;

Δεν είναι επαγγελματίες. Ο πρωταγωνιστής Κόνερ Τσάπμαν είναι από το μέρος όπου έγιναν τα γυρίσματα στο Μπράντφορντ. Ο συμπρωταγωνιστής του Σον Τόμας μένει σε μια κοντινή περιοχή που λέγεται Χολμ Γουντ, όπου υπάρχουν καταυλισμοί τσιγγάνων αλλά και μια μακρά παράδοση στα άλογα. Αυτός είναι ο λόγος που ο Σον ξέρει να ιππεύει, όπως είδατε και στο φιλμ.

Τι θέλατε να εκφράσετε περισσότερο με αυτήν την ταινία;
Ήθελα να μιλήσω γι’ αυτά τα παιδιά που δεν τα καταλαβαίνει κανείς – ούτε οι γονείς, ούτε το σχολείο, ούτε η κοινωνία. Ήθελα να εκφράσω την οργή που αισθάνομαι όταν βλέπω μικρά παιδιά να αποκλείονται από το κοινωνικό σύνολο και να οδηγούνται στο περιθώριο. Είναι περίεργο να βλέπουμε ανήλικους ρακοσυλλέκτες στην αναπτυγμένη Αγγλία του 21ου αιώνα. Ναι, το καταλαβαίνω. Υπάρχει κάτι το βικτοριανό σε αυτήν την εικόνα. Αλλά την ίδια στιγμή είναι συνδεδεμένη άμεσα με την κρίση και τις αλλαγές στην παγκόσμια οικονομία. Στο μεταβιομηχανικό τοπίο της Βόρειας Αγγλίας ο κόσμος πλέον ψάχνει να βρει μεταλλικά απομεινάρια από τον πολιτισμό και να τα πουλήσει στην Κίνα. Μπορεί να είναι, λοιπόν, μια εικόνα που παραπέμπει στο παρελθόν, αλλά την ίδια στιγμή αποτελεί και μια αλήθεια του μέλλοντος.

Τι σας αρέσει περισσότερο στους ήρωές σας, οι οποίοι ζουν στο κοινωνικό περιθώριο;
Ότι μας δείχνουν τα λάθη του σήμερα. Αισθάνομαι ανασφάλεια για το τι θα συμβεί αν η απληστία μετατραπεί ολοκληρωτικά στην κυρίαρχη ιδεολογία και οι ανθρώπινες αξίες εξαφανιστούν. Πιστεύω ότι η ιδεολογία άκρατου εγωισμού ενδυναμώνει την εξουσία, αλλά την ίδια στιγμή είναι εξαιρετικά καταστροφική για τους ανθρώπους που ζουν στο οικονομικό περιθώριο.

Πολλοί συγκρίνουν την ταινία με το σινεμά του Κεν Λόουτς. Πώς το βλέπετε αυτό;
Είμαι υπερήφανη για την αγγλική κινηματογραφική κληρονομιά του κοινωνικού ρεαλισμού. Είχα όντως το «Κες» του Κεν Λόουτς στο μυαλό μου όταν γύριζα την ταινία και τους μοναδικούς συμβολισμούς και μεταφορές του. Είναι μια εξαιρετική ταινία επηρεασμένη από τον «Κλέφτη Ποδηλάτων», γενικότερα από τον ιταλικό νεο-ρεαλισμό αλλά και την πλούσια ευρωπαϊκή κινηματογραφική παράδοση.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο Εγωιστής Γίγαντας

The Selfish Giant
3,5
  • Δραματική
  • 2013
  • Διάρκεια: 91 '
  • Κλίο Μπάρναρντ

Σε μια πόλη του εγγλέζικου Βορρά, ο 13χρονος Άρμπορ αποβάλλεται από το σχολείο και αρχίζει να περιφέρεται στη γειτονιά μαζί με τον κολλητό του Σουίφτι μαζεύοντας παλιοσίδερα και κλέβοντας καλώδια. Η γνωριμία τους με τον ρακοσυλλέκτη της περιοχής και η συμμετοχή τους σε αυτοσχέδιες ιπποδρομίες θα δοκιμάσουν τη φιλία των αγοριών, τα οποία αποφασίζουν να οργανώσουν μια επικίνδυνη κλοπή καλωδίων.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Εμφύλιος Πόλεμος

Πολιτική περιπέτεια γυρισμένη με ρεαλισμό, προβλέψιμα απλοϊκή στην εξέλιξή της και μονοδιάστατη στην παραβολή της για τη σύγχρονη αμερικανική πραγματικότητα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
18/04/2024

Η Αρπαγή

Δομημένη σαν ψυχολογικό θρίλερ, μια ιστορία εμμονής αποκαλύπτει τη συντριπτική δύναμη των κοινωνικών ρόλων σ’ έναν κόσμο ψυχολογικής ανασφάλειας κι έλλειψης επικοινωνίας.

Το Περασμένο Καλοκαίρι

Αρκετά πιστό ριμέικ της δανέζικης "Βασίλισσας της Καρδιάς". Ενός τολμηρότερου ερωτικού δράματος, το οποίο διέθετε ένα διαφορετικό, αιχμηρό φινάλε.

Αμπιγκέιλ

Το μυστήριο συναντά το horror και το απενοχοποιημένο φαν, σε ένα διασκεδαστικό μιξ αναφορών και χαβαλέ, μέχρις ότου χαθεί ο έλεγχος και κυριαρχήσει η σαχλαμάρα.

Σπίθα στη Θάλασσα

Συγκινητικό δράμα επώδυνης ενηλικίωσης, το οποίο δεν ανοίγεται στα βαθιά σεναριακά, αντλώντας συναισθηματική δύναμη από τους τρισδιάστατους χαρακτήρες του.

Μη μου Λες Ψέματα

Συναισθηματική, στέρεα, όσο και εύπεπτη δραμεντί πάνω στα αληθινά ψέματα, τα οποία ξεκινούν από τη ζωή και γίνονται συναρπαστικές λογοτεχνικές και κινηματογραφικές ιστορίες.

Ένα Φλιτζάνι Καφέ και Καινούργια Παπούτσια

Υπαρξιακά αδιέξοδα πασχίζουν να αναδειχθούν μέσα από μια μελοδραματική συνθήκη, ο μινιμαλιστικός χειρισμός της οποίας καταντά φτωχός και μονοδιάστατος.