Fundamentals of Cinema: Η "Ρώμη, Ανοχύρωτη Πόλη" του Ρομπέρτο Ροσελίνι στον Δαναό

Ο Ρομπέρτο Ροσελίνι αφηγείται τρεις μέρες του Μαρτίου του 1944 στη Ρώμη, η οποία υπό γερμανική πλέον κατοχή βιώνει τη βάναυση συμπεριφορά των κατακτητών

Ρώμη, Ανοχύρωτη Πόλη

Η ενότητα προβολών Fundamentals of Cinema, που έχει ως στόχο να προσφέρει στο κοινό τη δυνατότητα να απολαύσει στη μεγάλη οθόνη αριστουργήματα του παγκόσμιου σινεμά, συνεχίζει τις προβολές της στην Αθήνα σε συνεργασία με τον κινηματογράφο Δαναό, με την ταινία "Ρώμη, Ανοχύρωτη Πόλη" (1945) του Ρομπέρτο Ροσελίνι τη Δευτέρα 15 Απριλίου (8 μ.μ.)

Το 1945, με τη βοήθεια του φίλου του Φεντερίκο Φελίνι στο σενάριο αλλά έχοντας και ένα δικό του φιλμικό υλικό τραβηγμένο από την περίοδο της ναζιστικής κατοχής και της ιταλικής αντίστασης, ο Ρομπέρτο Ροσελίνι θα αφηγηθεί τρεις μέρες του Μαρτίου του 1944 στη Ρώμη, η οποία υπό γερμανική πλέον κατοχή βιώνει τη βάναυση συμπεριφορά των κατακτητών

Αναμειγνύοντας τον πραγματικό με τον φιλμικό χρόνο και τη μυθοπλασία με το ντοκιμαντέρ, η Ρώμη, ανοχύρωτη πόλη θεωρείται η απαρχή του νεορεαλισμού, ενός από τα σημαντικότερα μεταπολεμικά κινηματογραφικά κινήματα με σαφή ηθικό-πολιτικό χρωματισμό. Γυρισμένη με πενιχρά μέσα, σε μια εποχή εξαιρετικά δύσκολη, η ταινία μετατρέπει την ένδεια των μέσων σε αισθητικό πλεονέκτημα. Πολλές από τις σκηνές της γυρίστηκαν σε εξωτερικούς χώρους την εποχή που η πόλη ήταν ακόμα σε κατοχή. Η χρήση τόσο επαγγελματιών όσο και ερασιτεχνών ηθοποιών δεν αποβαίνει σε βάρος της ταινίας, αλλά της δίνει μια απίστευτη δύναμη και αυθεντικότητα, παρά το σχετικά μελοδραματικό σενάριό της. Η ελεύθερη κίνηση της κάμερας, το "υποτυπώδες συνεργείο", το στοιχειώδες μοντάζ, το αυτοσχεδιαστικό σενάριο και το ασύγχρονο γύρισμα που συναντάμε στην ταινία είναι στα βασικά χαρακτηριστικά της νεορεαλιστικής τεχνοτροπίας. Σε ιδεολογικό επίπεδο, ενδιαφέρον παρουσιάζει η κοινή μοίρα του αριστερού παρτιζάνου και του καθολικού ιερέα που ενόχλησε τόσο την αριστερά όσο και τη δεξιά. Όμως κατά βάση ο Ροσελίνι είναι ουμανιστής και ερευνά την κοινή μοίρα των ανθρώπων κάτω από αντίξοες συνθήκες. Τέλος, η ταινία αυτή καθιέρωσε την Άννα Μανιάνι σαν μια από τις σημαντικότερες ιταλίδες ηθοποιούς και την οδήγησε σε μια λαμπρή διεθνή καριέρα.

"Ρώμη, ανοχύρωτη Πόλη" (Ιταλία, 1945)

Σκηνοθεσία: Ρομπέρτο Ροσελίνι
Σενάριο: Sergio Amidei, Federico Fellini, Alberto Consiglio, Roberto Rossellini  
Με τους: Anna Magnani, Aldo Fabrizi, Marcello Pagliero
Γλώσσα: Ιταλικά
Ασπρόμαυρη, 103΄

Ο Τζιόρτζιο, καταζητούμενος με την υποψία ότι είναι μέλος μιας αντιστασιακής ομάδας, καταφεύγει στο φίλο του Φραντσέσκο που πρόκειται να παντρευτεί τη χήρα Πίνα. Οι δυο τους, με τη βοήθεια ενός ιερέα, επιχειρούν να τον βοηθήσουν να φύγει από την πόλη με πλαστή ταυτότητα. Ενώ το ζευγάρι ετοιμάζεται να παντρευτεί την επόμενη μέρα, κάποιο πρόσωπο από το περιβάλλον του Τζιόρτζιο τον καταδίδει στους Γερμανούς βάζοντας σε κίνδυνο τις ζωές όλων.

Γενική είσοδος: 7€

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Δαναός

Λ. Κηφισίας 109 (ΜΕΤΡΟ Πανόρμου)

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ο "Ραψωδός" με τον Προμηθέα Αλειφερόπουλο στους κινηματογράφους

Αθηναϊκή πρεμιέρα για τη βραβευμένη πρώτη μεγάλου μήκους του Νίκολαϊ Χάμελ.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
23/05/2024

Η Τελευταία Συνεδρία του Φρόιντ

Μια ξέπνοη όσο και ανερμάτιστη μεταφορά ενός θεατρικού έργου που καταφέρνει να μην εντρυφά πουθενά ενώ θίγει τα πάντα.

Avant-Drag!

Ένα τολμηρό ριζοσπαστικό ντοκιμαντέρ-μανιφέστο, που αποθεώνει την εγχώρια drag σκηνή όσο απογυμνώνει την πολλαπλή φοβικότητα της ελληνικής κοινωνίας.

Το Λυσάρι της Ζωής

Διασκεδαστικά ορμητικό, σινεφιλικά ρομαντικό, αλλά και άνισο αφηγηματικά feelgood δράμα που παρασύρεται από την πληθωρικότητα του κόσμου του.

Φανταστικοί Φίλοι

Όλα τα χολιγουντιανά κλισέ επιστρατεύονται σε ένα επιτηδευμένα δακρύβρεχτο παραμύθι, το οποίο χειρίζεται εκβιαστικά τις έννοιες της απώλειας.

Κενά Αέρος

Διάφορες ελάχιστα αστείες και σεναριακά ανοργάνωτες ιδέες προσπαθούν ματαίως να συνθέσουν μια κωμική προσέγγιση της απρόβλεπτης ανθρώπινης συμπεριφοράς.