Ο Θίασος

5

Ο μύθος των Ατρειδών συναντά τη σύγχρονη ελληνική ιστορία σε ένα εικονοκλαστικό, πρωτοποριακής αφήγησης και επικών διαστάσεων σινε-δοκίμιο πάνω στη σχέση βιωμένου και ιστορικού χρόνου. Η κορυφαία στιγμή του ελληνικού κινηματογράφου.

O thiasos

Μια πλατεία κατακλύζεται από πλήθη που κραδαίνοντας πολύχρωμες σημαίες (ελληνικές, σοβιετικές, αμερικανικές) γιορτάζουν το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Πυροβολισμοί ακούγονται, οι συγκεντρωμένοι διαλύονται, κάποιοι κείτονται στο έδαφος. Καθώς η κάμερα στρέφεται προς τα αριστερά αργά, τελετουργικά, μια διαδήλωση γεμάτη παλμό και κόκκινες σημαίες πλησιάζει από την άλλη μεριά της πλατείας. Με ένα λιτό τράβελινγκ  έχουμε μεταφερθεί από την Απελευθέρωση στα Δεκεμβριανά.

Με αφηγηματική τόλμη και ευρηματικότητα οι οποίες εξακοντίζουν χιλιόμετρα μπροστά το μοντέρνο σινεμά, ο Θόδωρος Αγγελόπουλος υπογράφει με την τρίτη ταινία του το αδιαφιλονίκητο ελληνικό αριστούργημα. Μετά τις "Μέρες του ‘36", ξαναστήνει τα πιόνια στη σκακιέρα της ιστορίας και χορογραφεί με μπρεχτική ακρίβεια την παρτίδα που παίχτηκε πάνω στις πλάτες ενός ξεσηκωμένου έθνους στα μέσα του προηγούμενου αιώνα. Δεν περιγράφει όμως με ακαδημαϊκή πιστότητα τα "μεγάλα" γεγονότα (ο πόλεμος της Αλβανίας, η Κατοχή, η Απελευθέρωση, ο Εμφύλιος, η δυτική παρέμβαση) ούτε τα αξιοποιεί ως φόντο σε ένα δράμα χαρακτήρων. Κάνει την αδυναμία αναπαράστασής τους πραγματικό πρωταγωνιστή ενός ποιητικού ταξιδιού στο χώρο και το χρόνο, μέσα από τις περιπέτειες ενός περιπλανώμενου θιάσου ο οποίος από το 1939 ως το 1952 διασχίζει την ελληνική επαρχία παρουσιάζοντας την "Γκόλφω".

Τα πάθη των ηρώων παραπέμπουν στο μυθολογικό κύκλο αίματος των Ατρειδών, η αρχαία τραγωδία ενώνεται με ένα βουκολικό δράμα αγάπης και η τοιχογραφία της σύγχρονης Ελλάδας ξεδιπλώνεται μεγαλοπρεπώς μέσα από μακράς διαρκείας πλάνα τα οποία ενοποιούν ιστορικό και βιωμένο χρόνο. Η μοίρα μιας χούφτας θεατρίνων και αυτή μιας χώρας ταυτίζονται, αλλά καμιά τους δεν προσλαμβάνει μεταφυσικές διαστάσεις. Αντίθετα, αυτές παίρνουν μορφή και υπόσταση μέσα από συγκεκριμένες, συγκρουόμενες διαλεκτικά ιδεολογίες, συμφέροντα και πολιτικές. Περιφρονώντας κάθε τετριμμένη αλληγορική αναγωγή, ψυχολογική εξήγηση ή κοινωνιολογική ανάλυση, η ρηξικέλευθη, μορφολογικά αυστηρή και εικαστικά μεγαλόπρεπη κινηματογραφική γραφή του Αγγελόπουλου τους προσδίδει μια απόλυτα μοντέρνα εικόνα μέσα από ένα επικών διαστάσεων σινε-δοκίμιο που παραμένει ανέγγιχτο από το πέρασμα του χρόνου.

Ελλάδα. 1975. Διάρκεια: 230΄. Διανομή: NEW STAR

Περισσότερες πληροφορίες

Ο Θίασος

5
  • Σινεφίλ
  • 1975
  • Διάρκεια: 230 '
  • Θόδωρος Αγγελόπουλος

Από το 1939 ως το 1952 ένας περιπλανώμενος θίασος ταξιδεύει στην Ελλάδα παρουσιάζοντας την «Γκόλφω».

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Κλείνουν οριστικά οι κινηματογράφοι Πάλας και Αλεξάνδρα;

Δυσοίωνες ειδήσεις που αφορούν δύο ιστορικές αίθουσες της Αθήνας θορύβησαν τους κατοίκους της πόλης τελευταία με τα δεδομένα, ωστόσο, να μην είναι τελεσίδικα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
19/04/2024

Ο Χρήστος που δε μένει πια εδώ παρουσιάζει το ασύγκριτο "Μαζί, Ποτέ!"

Το ανατρεπτικό φιλμ του Φατίχ Ακίν αφηγείται μια hardcore ερωτική ιστορία στα άκρα που συνδυάζει τρυφερότητα, ανθρωπιά, ασυμβίβαστη τρέλα και rock’n’roll ρομαντισμό.

Η σκηνοθέτρια Ιρίς Καλτενμπάκ γύρισε μία από τις εκπλήξεις της χρονιάς

Στην "Αρπαγή" η πρωτοεμφανιζόμενη δημιουργός υπογράφει ένα ψυχογράφημα που μένει αξέχαστο.

Οι ταινίες "Χάρι Πότερ" επιστρέφουν στους κινηματογράφους

Τα "Epic Movie Nights" φέρνουν ξανά στη μεγάλη οθόνη το franchise που λατρεύουν οι millennials.

"Αγαπούσε τα Λουλούδια Περισσότερο": Η νέα ταινία του Γιάννη Βεσλεμέ στο φεστιβάλ της Τραϊμπέκα

Ο σκηνοθέτης της "Νορβηγίας" ετοιμάζεται για παγκόσμια πρεμιέρα στη σημαντική νεοϋορκέζικη διοργάνωση.

Οι Άλεξ Γκάρλαντ & Κίρστεν Ντανστ μιλούν στο "α" για τον "Εμφύλιο Πόλεμο"

Ο σκηνοθέτης και η πρωταγωνίστρια της πολιτικά φορτισμένης δυστοπικής περιπέτειας απαντούν στις ερωτήσεις του "α" γύρω από τη δημιουργία μιας αγωνιώδους ταινίας, η οποία απεικονίζει έναν ανησυχητικό μελλοντικό κόσμο.

Εμφύλιος Πόλεμος

Πολιτική περιπέτεια γυρισμένη με ρεαλισμό, προβλέψιμα απλοϊκή στην εξέλιξή της και μονοδιάστατη στην παραβολή της για τη σύγχρονη αμερικανική πραγματικότητα.