
Με πλήρη τίτλο 6ο Φεστιβάλ WIFT GR – 50/50 Ισότητα και στον Κινηματογράφο, η διοργάνωση που πλέον έχει γίνει θεσμός χάρη στις εργασίες του ελληνικού παραρτήματος του παγκόσμιου δικτύου Women in Film and Television (WIFT), επιστρέφει στο ετήσιο ραντεβού της στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος (24-27/11). Και όπως κάθε φορά, στο πρόγραμμα αναδεικνύεται το έργο θηλυκοτήτων από όλο τον κόσμο, δίνοντας έμφαση σε ταινίες νέων ή παραγνωρισμένων δημιουργών. Επιπλέον, το WIFT GR υιοθετεί το φεμινιστικό σύνθημα "My body – my rights" (σ.σ.: "Δικό μου σώμα – δικά μου δικαιώματα"), θέλοντας να στείλει ένα μήνυμα υπέρ της αυτονόητης προστασίας της αυτοδιάθεσης του γυναικείου σώματος. Μια κίνηση διόλου επικοινωνιακή, καθώς συνοδεύεται από τη διεξαγωγή ενός πάνελ αλλά και την προβολή ταινιών που κινούνται στο ίδιο πνεύμα. Αλλά, ας πάρουμε τα πράγματα με τη σειρά.
Female gaze πρώτης γραμμής
Από το πρόγραμμα είναι εύλογο οι πρώτες ταινίες που ξεχωρίζουν να είναι τα αριστουργηματικά "Το Πορτρέτο μιας Γυναίκας που Φλέγεται" (Σελίν Σιαμά) και "Το Γεγονός" (Οντρέ Ντιγουάν). Αμφότερα έχουν διακριθεί σε κορυφαίες διεθνείς διοργανώσεις (βραβείο σεναρίου η Σιαμά στις Κάνες, Χρυσός Λέοντας στη Βενετία η Ντιγουάν), ενώ το "Γεγονός" επανήλθε πρόσφατα στην επικαιρότητα, καθώς βασίζεται στο ομώνυμο μυθιστόρημα της Ανί Ερνό που απέσπασε το φετινό Νόμπελ Λογοτεχνίας. Ωστόσο, οι επιλογές του WIFT GR κρύβουν πολλές ακόμα σινεφίλ εκπλήξεις.

Όπως το άψογο ντεμπούτο της Ασημίνας Προέδρου με τίτλο "Πίσω από τις Θημωνιές", το οποίο πριν λίγες εβδομάδες απέσπασε πέντε βραβεία στο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, χάρη στον εύστοχο τρόπο που συνδυάζεται το ενδοσκοπικό πολιτικό σχόλιο με το ύφος του ελληνικού νεορεαλισμού. Επίσης από τη Θεσσαλονίκη, έρχεται η ταινία που βράβευσε το ίδιο το WIFT GR. Ο λόγος για τη "Βροντή" (Κάρμεν Ζακιέ), το ελβετικό δράμα εποχής στο οποίο μια 17χρονη χάνει τη μεγαλύτερη αδερφή της λίγο πριν δώσει όρκο αγνότητας. Ένα γεγονός συνταρακτικό που την ωθεί να εγκαταλείψει το μοναστήρι όπου βρισκόταν και να ακολουθήσει το αιχμηρό μονοπάτι μιας πρόωρης ενηλικίωσης. Έπειτα, must-see και ανατριχιαστικά επίκαιρο είναι το ντοκιμαντέρ "The Janes" (Τία Λέσιν & Έμα Πάιλντς), στο οποίο σκιαγραφείται η ιστορία μιας παράνομης ομάδας αμβλώσεων που εργαζόταν στο Σικάγο στα ‘70s.

Μια απαραίτητη συζήτηση
Ωραίες οι προβολές, ωστόσο εξίσου σημαντική είναι η συζήτηση "Τα αναπαραγωγικά δικαιώματα, η αυτοδιάθεση του σώματος και ο ρόλος της τηλεόρασης και του κινηματογράφου" (26/11, 19.30). Συντονίζει η Μαρία Λουκά (δημοσιογράφος, σεναριογράφος) και συμμετέχουν οι: Φαίδρα Βόκαλη (παραγωγός, σκηνοθέτρια), Άννα Βουγιούκα, Άννα Βουγιούκα (ερευνήτρια / gender expert του Κέντρου Διοτίμα), Νατάσα Γιάμαλη (δημοσιογράφος, παρουσιάστρια), Μαρκέλλα Γιαννάτου (ηθοποιός), Σοφία Καϊτατζή – Γουίτλοκ (καθηγήτρια στο τμήμα Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ ΑΠΘ, Μαίρη Μπουλή (σκηνοθέτρια του εν εξελίξει ντοκιμαντέρ για τις δότριες ωαρίων "Δεν Κοστίζει Τίποτα") και Δανάη Παπαδάκη (δότρια ωαρίων και κεντρικό πρόσωπο στο εν εξελίξει ντοκιμαντέρ παρατήρησης "Δεν Κοστίζει Τίποτα" της Μαίρης Μπουλή).