Μπάρντο, το Ψευδές Χρονικό ενός Σωρού Αλήθειες

1,5

Ανέμπνευστα φελινικός, πομπώδης και φλύαρος σε βαθμό αντάξιο του εγωισμού του, ο Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιάριτου, ψυχαναλύεται σε βαθμό ναρκισσιστικό, αδικώντας τις περιστασιακές στιγμές αυθεντικότητας του φιλμ.

BARDO_FALSE_CHRONICLE_OF_A_HANDFUL_OF_TRUTHS

Από τότε που ο Φεντερίκο Φελίνι σκαρφίστηκε το "8½" (1963), τη λυρική ημι-αυτοβιογραφική εμβάθυνση στην απουσία ιδεών ενός σκηνοθέτη, δεν είναι λίγοι οι φτασμένοι δημιουργοί που επιχείρησαν να αντλήσουν κινηματογραφική έμπνευση από την αθωότητα της νιότης και του παρελθόντος τους με ένα σουρεαλιστικό τουίστ. Απευθείας απόγονος του φελινικού σινεμά, το "Μπάρντο…" βρίσκει τον τετραπλά οσκαρικό Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιάριτου να ψυχαναλύει τον εαυτό του, μέσα από τις παράδοξες υπαρξιακές περιπέτειες που βιώνει –τι άλλο;– ένας σκηνοθέτης (ντοκιμαντέρ) με διόλου διακριτικές ομοιότητες, φυσιογνωμικές και συμπεριφορικές, με τον ίδιο. Ο πρωταγωνιστής, ενόψει της βράβευσής του με ένα πολύ σημαντικό διεθνούς κύρους βραβείο, επιστρέφει στην πατρίδα του όπου, αντί για ένα αίσθημα μελαγχολικής θαλπωρής, τον περιμένουν μια σειρά από ψυχεδελικές εμπειρίες οι οποίες τον φέρνουν αντιμέτωπο με περασμένα λάθη και καταπιεσμένα άγχη.

bardo1

Χωρίς να δείχνει διάθεση να ξεχάσει λεπτό πως η ταινία αφορά εκείνον και μόνο, ο Ινιάριτου κατασκευάζει ένα οδυνηρά πομπώδες φιλμ, το οποίο αναλώνεται σε φλυαρία αντίστοιχη του εγωισμού του. Θύμα της ναρκισσιστικής εμμονής του, οι περιστασιακές στιγμές αυθεντικότητας. Συγκεκριμένα, οι ποιητικοί αναστοχασμοί πάνω στην αντιφατική συνύπαρξη της λαϊκής καλλιτεχνικής δουλειάς με την ευπορία του αστού δημιουργού της, η ανάγκη για συμπαγή εθνική ταυτότητα ενός υποκειμένου δίχως ρίζες και η επιθυμία του να μην ξεχαστούν τα αποικιοκρατικά τραύματα του λαού με τον οποίο ταυτίζεται.

bardo2

Όλα αυτά σκεπάζονται κάτω από την αυτοαναφορικότητα του σκηνοθέτη, αποτρέποντας τη δυνατότητα οι ειλικρινείς ανησυχίες του να γίνουν καθολικές. Έτσι, ενώ στο "Μπάρντο…" επιστρέφουν οι αρετές του Ινιάριτου, όπως η ικανότητα να θολώνουν τα όρια ανάμεσα στο πραγματικό και τον υπερβατικό μύθο μέσα από επικών διαστάσεων σουρεαλιστικές σκηνές, επανέρχονται και τα μειονεκτήματά του. Πιο χαρακτηριστικά, η ροπή στις απλουστευτικές ασκήσεις ηθικολογίας συνοδεία επιφανειακών φιλοσοφικών αναφορών, κυρίως όμως η συχνή χρήση του συναισθηματικού εκβιασμού. Στο φινάλε, πράγματι, λέγονται ένα σωρό αλήθειες. Αφορούν, όμως, οποιονδήποτε άλλο πέρα από τον εμπνευστή τους;

Μεξικό. 2022. Διάρκεια: 159΄. Διανομή: ODEON.

Περισσότερες πληροφορίες

Μπάρντο, το Ψευδές Χρονικό ενός Σωρού Αλήθειες

Bardo, falsa Crónica de Unas Cuantas Verdades
1,5
  • Σινεφίλ
  • 2022
  • Διάρκεια: 159 '
  • Αλεχάντρο Γκονζάλες Ιναρίτου

Ενόψει της βράβευσής του με ένα βραβείο διεθνούς κύρους, ένας κορυφαίος σκηνοθέτης δημοσιογραφικών ντοκιμαντέρ επιστρέφει στην πατρίδα του όπου βιώνει μια σειρά από παράδοξες εμπειρίες, οι οποίες ενεργοποιούν τα έντονα υπαρξιακά άγχη του.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ο Χρήστος που δε μένει πια εδώ παρουσιάζει το ασύγκριτο "Μαζί, Ποτέ!"

Το ανατρεπτικό φιλμ του Φατίχ Ακίν αφηγείται μια hardcore ερωτική ιστορία στα άκρα που συνδυάζει τρυφερότητα, ανθρωπιά, ασυμβίβαστη τρέλα και rock’n’roll ρομαντισμό.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
19/04/2024

Η σκηνοθέτρια Ιρίς Καλτενμπάκ γύρισε μία από τις εκπλήξεις της χρονιάς

Στην "Αρπαγή" η πρωτοεμφανιζόμενη δημιουργός υπογράφει ένα ψυχογράφημα που μένει αξέχαστο.

Οι ταινίες "Χάρι Πότερ" επιστρέφουν στους κινηματογράφους

Τα "Epic Movie Nights" φέρνουν ξανά στη μεγάλη οθόνη το franchise που λατρεύουν οι millennials.

"Αγαπούσε τα Λουλούδια Περισσότερο": Η νέα ταινία του Γιάννη Βεσλεμέ στο φεστιβάλ της Τραϊμπέκα

Ο σκηνοθέτης της "Νορβηγίας" ετοιμάζεται για παγκόσμια πρεμιέρα στη σημαντική νεοϋορκέζικη διοργάνωση.

Οι Άλεξ Γκάρλαντ & Κίρστεν Ντανστ μιλούν στο "α" για τον "Εμφύλιο Πόλεμο"

Ο σκηνοθέτης και η πρωταγωνίστρια της πολιτικά φορτισμένης δυστοπικής περιπέτειας απαντούν στις ερωτήσεις του "α" γύρω από τη δημιουργία μιας αγωνιώδους ταινίας, η οποία απεικονίζει έναν ανησυχητικό μελλοντικό κόσμο.

Εμφύλιος Πόλεμος

Πολιτική περιπέτεια γυρισμένη με ρεαλισμό, προβλέψιμα απλοϊκή στην εξέλιξή της και μονοδιάστατη στην παραβολή της για τη σύγχρονη αμερικανική πραγματικότητα.

Η Αρπαγή

Δομημένη σαν ψυχολογικό θρίλερ, μια ιστορία εμμονής αποκαλύπτει τη συντριπτική δύναμη των κοινωνικών ρόλων σ’ έναν κόσμο ψυχολογικής ανασφάλειας κι έλλειψης επικοινωνίας.