Ο Άγνωστος του Εξπρές

5

Ο Ρέιμοντ Τσάντλερ διασκευάζει με αξιοθαύμαστη σεναριακή ακρίβεια Πατρίσια Χάισμιθ, και ο Χίτσκοκ υπογράφει ένα απολαυστικότατο θρίλερ γεμάτο σασπένς, ανατροπές και πολυδιάστατες ψυχαναλυτικές αναφορές.

O_agnostos_tou_express

Ύστερα από μια σειρά εμπορικών αποτυχιών στα τέλη της δεκαετίας του ‘40, ο Άλφρεντ Χίτσκοκ εφάρμοσε την τακτική "run for cover", όπως την περιγράφει ο ίδιος, επιστρέφοντας σ’ αυτό που ξέρει να κάνει καλύτερα. Επέλεξε ένα μυθιστόρημα της Πατρίσια Χάισμιθ, το οποίο αρχικά διασκεύασε σεναριακά ο Γουίτφιλντ Κουκ (περιέγραψε σαφέστερα το ομοερωτικό στοιχείο και έφερε τον Μπρούνο πιο κοντά στα πρότυπα του χιτσκοκικού κακού), κατόπιν οι Ρέιμοντ Τσάντλερ και Τσέζι Όσμοντ.


"Ο Άγνωστος του Εξπρές" αποτελεί την επιτομή του σασπένς και την καλύτερη έκφραση της χιτσκοκικής θεματικής της μεταβίβασης της ενοχής: Ο Γκάι, διάσημος τενίστας με προβλήματα στο γάμο του, συναντά στο τρένο τον άγνωστό του Μπρούνο (ο Ρόμπερτ Γουόκερ τον μετατρέπει σε έναν αξιομνημόνευτο ψυχοπαθή), ο οποίος του προτείνει μια ανταλλαγή εγκλημάτων. Αυτός θα σκοτώσει τη σύζυγο του Γκάι, η οποία δεν δέχεται να του δώσει διαζύγιο, και ο τενίστας τον καταπιεστικό πατέρα του Μπρούνο. Ο Γκάι αρνείται, αλλά η ενδόμυχη επιθυμία του να ξεφορτωθεί τη γυναίκα του γίνεται μια αμαρτωλή σκέψη που τον καταδιώκει. Από ένα σημείο και μετά συμπεριφέρεται σαν πραγματικός ένοχος (ο αμαρτήσας με τη σκέψη), με τον Μπρούνο να αποτελεί το άλλο μισό –το σκοτεινό, το αρνητικό– μιας και μοναδικής, αλλά διχασμένης συνείδησης.


Ο Χίτσκοκ, μέσω της Χάισμιθ, ανατέμνει τολμηρά τη μικροαστική επιθυμία και ηθική, ενώ δομεί όλη τη διαδρομή του Γκάι μέχρι την αποκάλυψη της αλήθειας σαν ακόμα μία παραβολή πάνω στο θέαμα και τη σκηνοθεσία του – αριστουργηματική η σκηνή του αγώνα τένις, όπως κι εκείνη με τα αλογάκια του λούνα παρκ που εκτροχιάζονται. Κορυφαία όλων, όμως, είναι αναμφίβολα η αρχική με τις ράγες του τρένου και τα πλάνα στα πόδια των ηρώων που διασταυρώνονται, με τον Χίτσκοκ να "παίζει" σε όλη την ταινία με τις έννοιες των διασταυρούμενων πεπρωμένων, παγιδευμένων σε αναπόδραστο κύκλο (διαρκής αναφορά σε κυκλικά αντικείμενα/σχήματα).

Α/Μ. ΗΠΑ. 1951. Διάρκεια: 101΄. Διανομή: SUMMER CLASSICS

Περισσότερες πληροφορίες

Ο Άγνωστος του Εξπρές

Strangers on a Train
5
  • Θρίλερ
  • 1951
  • Διάρκεια: 101 '
  • Άλφρεντ Χίτσκοκ

Ο Γκάι, ένας διάσημος τενίστας με προβλήματα στο γάμο του, συναντά στο τρένο έναν άγνωστο που του προτείνει να «ανταλλάξουν» μεταξύ τους φόνους για να έχουν το τέλειο άλλοθι. Παρά την άρνησή του, όμως, ο άλλος προχωρά στην εκτέλεση του σχεδίου.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Επαγγελματίας Υπνοβάτης

Ενδιαφέρουσα ιδέα που μένει απλά υποσχόμενη, μιας και υλοποιείται με σεναριακή χοντροκοπιά, ερμηνευτική ανεπάρκεια και αφηγηματική προχειρότητα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
25/04/2024

Μην Ανοίγεις την Πόρτα

Η πρώτη ταινία των Unboxholics είναι ένα ψυχολογικό θρίλερ με υποβλητική ατμόσφαιρα, αλλά ελάχιστο ψαχνό. Δραματικά ισχνό και σκηνοθετημένο μονότονα, κορυφώνεται χωρίς την παραμικρή έκπληξη.

Οι Αντίπαλοι

Σεναριακό υπόδειγμα αθλητικού (μελο)δράματος πάνω στις απρόβλεπτες διαδρομές των ανθρώπινων επιθυμιών. "Χορογραφημένο" με ερωτική ένταση και σκηνοθετημένο με φλασάτη, βιντεοκλιπίστικη αυταρέσκεια.

Ζωντανό Πνεύμα

Δύο κόσμοι και τρεις γενιές συγκρούονται σε ένα δράμα ενηλικίωσης με στοιχεία μαγικού ρεαλισμού, κωμωδίας και θρίλερ, το οποίο, όμως, ασθμαίνει για να βρει την ιδανική ισορροπία.

Ο Τελευταίος Ήρωας

Κουστουριτσική, ξέφρενη και βιτριολική σάτιρα, η οποία βγαίνει απ’ τα νερά της όταν προσπαθεί, αδίκως, να σοβαρευτεί και να περάσει "μηνύματα".

Σούπερ Μάγκι

Σίκουελ ενός διεκπεραιωτικά στημένου αυστραλέζικου animation, το οποίο καταγγέλλει απλοϊκά τους κινδύνους της υπνωτιστικά γοητευτικής νέας εικονικής πραγματικότητας.

Ο Μύλος και ο Σταυρός

Με κάδρα που παραπέμπουν σε πίνακες της φλαμανδικής και της ολλανδικής σχολής, ο Μαγιέφσκι στήνει μια οπτικά μεγαλοπρεπή αλληγορία πάνω στην τέχνη, την αληθινή ζωή και την ανθρώπινη μισαλλοδοξία.