Χαμένες Ψευδαισθήσεις

2

Εφτά βραβεία Σεζάρ, ανάμεσά τους κι αυτό της καλύτερης ταινίας, για μια ακαδημαϊκά συμπαγή και θεαματικά περιγραφική διασκευή ενός επίκαιρου μυθιστορήματος του Ονορέ ντε Μπαλζάκ.

Xamenes_phevdesthisis

Συγγραφέας ενός μνημειώδους λογοτεχνικού επιτεύγματος, της αποτελούμενης από 91 ολοκληρωμένα και 48 ημιτελή διηγήματα, μυθιστορήματα, νουβέλες και πραγματείες "Ανθρώπινης κωμωδίας", ο Ονορέ ντε Μπαλζάκ υπήρξε πρωτοπόρος του ευρωπαϊκού ρεαλισμού και αξεπέραστος ανατόμος της μετεπαναστατικής γαλλικής κοινωνίας. Τμήμα της αποτελούν και οι "Χαμένες ψευδαισθήσεις", οι οποίες εκδόθηκαν σε τρία μέρη από το 1837 μέχρι το 1843, αφετηρία της διαδρομής ενός ήρωα τον οποίο θα συναντήσουμε και στο κατοπινό μπαλζακικό έργο: του φιλόδοξου επαρχιώτη ποιητή Λισιέν Σαρντόν, ο οποίος ακολουθεί την αριστοκράτισσα ερωμένη του Λουίζ ντε Μπαργκετόν στο Παρίσι. Εκείνη συναναστρέφεται τον σνομπ περίγυρο της αυλής, ο οποίος γρήγορα ρεζιλεύει και εξοστρακίζει τον αιθεροβάμονα νεαρό. Εκείνος στρέφεται στη δημοσιογραφία, και συγκεκριμένα στον αντιβασιλικό σατιρικό Τύπο, αντιλαμβάνεται τη δύναμη της (αγορασμένης) θεατρικής και λογοτεχνικής κριτικής, γίνεται σταρ της λιβελογραφίας και, προσπαθώντας απεγνωσμένα να αποκτήσει την επίσημη έγκριση της αριστοκρατικής καταγωγής του (από τη μεριά της μητέρας του), αποφασίζει να τα βάλει με εκείνους οι οποίοι κάποτε τον προσέβαλαν και συνεχίζουν να τον κοιτούν αφ’ υψηλού.

Ο ρουτινιάρης Ξαβιέ Τζιανολί ("Μαργκερίτ", "Το Όραμα") διασκευάζει τις "Χαμένες ψευδαισθήσεις" εστιάζοντας στο επίκαιρο, λόγω της γλαφυρής περιγραφής των ξεδιάντροπων διαπλοκών του Τύπου με την οικονομική και πολιτική εξουσία, δεύτερο μέρος του βιβλίου "Ένας μεγάλος άντρας της επαρχίας στο Παρίσι". Ζωγραφίζει με ακαδημαϊκά συμπαγή και θεαματικά περιγραφική λεπτομέρεια την τοιχογραφία της αστικής γαλλικής πραγματικότητας της Παλινόρθωσης (1814-1830) και ρίχνει τους ήρωές του στην αρένα μιας κοινωνικά ταραγμένης εποχής, όπου τα ήθη ενός νέου κόσμου καταβροχθίζουν τις αξίες του παλιού. Η σκηνοθετική προσέγγισή του, υποστηριζόμενη από μια πλούσια παραγωγή και μια ασταμάτητη off διήγηση, παραμένει μυθιστορηματική και "καλλιγραφική", πιστός υπηρέτης της στερεότητας του πρώτου υλικού. Αναβιώνοντας μια παλιομοδίτική ιδέα για "ποιοτικό σινεμά του μεγάλου θεάματος", η ταινία του απέσπασε ρεκόρ 15 υποψηφιοτήτων για τα βραβεία Σεζάρ, κερδίζοντας εφτά, ανάμεσά τους κι αυτά της καλύτερης ταινίας και του διασκευασμένου σεναρίου.

Γαλλία, Βέλγιο. 2021. Διάρκεια: 149΄. Διανομή: ΣΠΕΝΤΖΟΣ FILM

Περισσότερες πληροφορίες

Χαμένες Ψευδαισθήσεις

Illusions Perdues
2
  • Δραματική
  • 2021
  • Διάρκεια: 149 '
  • Ξαβιέ Τζιανολί

Στις αρχές του 19ου αιώνα, ένας νεαρός ποιητής από την επαρχία φτάνει στο Παρίσι, αποφασισμένος να κατακτήσει λογοτεχνικά την Πόλη του Φωτός.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Επαγγελματίας Υπνοβάτης

Ενδιαφέρουσα ιδέα που μένει απλά υποσχόμενη, μιας και υλοποιείται με σεναριακή χοντροκοπιά, ερμηνευτική ανεπάρκεια και αφηγηματική προχειρότητα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
25/04/2024

Μην Ανοίγεις την Πόρτα

Η πρώτη ταινία των Unboxholics είναι ένα ψυχολογικό θρίλερ με υποβλητική ατμόσφαιρα, αλλά ελάχιστο ψαχνό. Δραματικά ισχνό και σκηνοθετημένο μονότονα, κορυφώνεται χωρίς την παραμικρή έκπληξη.

Οι Αντίπαλοι

Σεναριακό υπόδειγμα αθλητικού (μελο)δράματος πάνω στις απρόβλεπτες διαδρομές των ανθρώπινων επιθυμιών. "Χορογραφημένο" με ερωτική ένταση και σκηνοθετημένο με φλασάτη, βιντεοκλιπίστικη αυταρέσκεια.

Ζωντανό Πνεύμα

Δύο κόσμοι και τρεις γενιές συγκρούονται σε ένα δράμα ενηλικίωσης με στοιχεία μαγικού ρεαλισμού, κωμωδίας και θρίλερ, το οποίο, όμως, ασθμαίνει για να βρει την ιδανική ισορροπία.

Ο Τελευταίος Ήρωας

Κουστουριτσική, ξέφρενη και βιτριολική σάτιρα, η οποία βγαίνει απ’ τα νερά της όταν προσπαθεί, αδίκως, να σοβαρευτεί και να περάσει "μηνύματα".

Σούπερ Μάγκι

Σίκουελ ενός διεκπεραιωτικά στημένου αυστραλέζικου animation, το οποίο καταγγέλλει απλοϊκά τους κινδύνους της υπνωτιστικά γοητευτικής νέας εικονικής πραγματικότητας.

Ο Μύλος και ο Σταυρός

Με κάδρα που παραπέμπουν σε πίνακες της φλαμανδικής και της ολλανδικής σχολής, ο Μαγιέφσκι στήνει μια οπτικά μεγαλοπρεπή αλληγορία πάνω στην τέχνη, την αληθινή ζωή και την ανθρώπινη μισαλλοδοξία.