Αποκατάσταση και προβολή σπάνιων κλασικών φιλμ στο "Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου"

Βωβός γαλλικός κινηματογράφος, το εμβληματικό δράμα του Μανθούλη, η αρχική εκδοχή του ΝτεΠάλμα και άλλες εξαιρετικές ταινίες σε 4Κ ψηφιακή αποκατάσταση.

the navigator buster keaton

Η αγαπημένη ενότητα του "Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου" της Αθήνας, το οποίο συνεχίζεται έως τις 15 Ιουνίου, μας προτείνει να ανακαλύψουμε εκ νέου στη μεγάλη οθόνη κλασικές, σπάνιες, αλλά και ξεχασμένες ή χαμένες ταινίες σε νέα, ψηφιακή αποκατάσταση.

Την Τετάρτη 8 Ιουνίου στις 9.15 μ.μ, στον θερινό κινηματογράφο Λαϊς, το κοινό θα έχει μια μοναδική ευκαιρία να παρακολουθήσει δύο πρώιμα βωβά φιλμ μυθοπλασίας, σε σκηνοθεσία δύο γυναικών: την "Ισπανική γιορτή" (1920, 27') της Ζερμέν Ντιλάκ και το "Ήλιος και σκιά" (1922, 53’) της Μουσιδόρα (συν-σκηνοθετεί ο Ζακ Λασέν), που αποδεικνύουν ότι η γυναικεία κινηματογραφική δημιουργία ήταν παρούσα στη Γαλλία της δεκαετίας του 1920.

soleil et ombre musidora ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΑΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ

Οι ταινίες αυτές θα προβληθούν με ζωντανή εκτέλεση πρωτότυπης μουσικής από τον Μηνά Ι. Αλεξιάδη. Προλογίζει η Σελίν Ρουιβό, ανεξάρτητη ειδήμονας στην αποκατάσταση ταινιών. Τόσο η Ντιλάκ όσο και η Μουσιδόρα επέλεγαν να είναι οι ίδιες παραγωγοί των ταινιών τους ώστε να έχουν την ευκαιρία να δημιουργούν σύνθετους γυναικείους χαρακτήρες, οι οποίοι σε αυτές τις ταινίες έχουν κοινές αναφορές στην ισπανική κουλτούρα.

Την Πέμπτη 9 Ιουνίου στο Γαλλικό Ινστιτούτο, στις 11 το πρωί, θα πραγματοποιηθεί στρογγυλή τράπεζα με θέμα: "Αποκατεστημένες και Υπέροχες: διάσωση και προβολή της κινηματογραφικής κληρονομιάς". Η Ταινιοθήκη της Ελλάδος παρουσιάζει τις νέες τάσεις στην αποκατάσταση της κινηματογραφικής κληρονομιάς με τη χρήση των νέων τεχνολογιών. Οι νέες προκλήσεις για τη συντήρηση του φιλμ και των ψηφιακών αρχείων καθώς και οι πολιτικές που καθορίζουν την προβολή και διάδοση κλασσικών αποκατεστημένων ταινιών της ιστορίας του κινηματογράφου, θα συζητηθούν με Έλληνες εκπροσώπους θεσμικών φορέων, ξένους ειδικούς στην αποκατάσταση και λειτουργία εργαστηρίων, στελέχη ταινιοθηκών, διευθυντές φεστιβάλ και διευθυντές φωτογραφίας.

Κάποιες εισαγωγικές παρατηρήσεις θα γίνουν από τη Μαρία Κομνηνού, τη Διευθύντρια του Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας και ομότιμη καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Αθηνών. Χαιρετισμούς θα εκφωνήσουν ο Εκπρόσωπος του Υπουργείου Πολιτισμού Μάρκος Χολέβας που διατελεί ως Πρόεδρος του Δ.Σ του Ε.Κ.Κ, ο Πάνος Κουάνης, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Ε.Κ.Ο.Μ.Ε και Εκπρόσωπος του GSC, ο Γιώργος Φρέντζος, Πρόεδρος του GSC και ο Γιώργος Τσεμπερόπουλος, Πρόεδρος της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.

Ομιλητές και ομιλήτριες θα είναι η Μάριαν Βούγιοβιτς, Υπεύθυνος προγραμματισμού της Ταινιοθήκης της Σερβίας, ο Εχσάν Κοσμπάχτ, Συνδιευθυντής του φεστιβάλ "Il CinemaRitrovato" στην Μπολόνια, σκηνοθέτης και συγγραφέας, η Σεσίλια Μπαριονουέβο, Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Φεστιβάλ 'MardelPlata" στην Αργεντινή και επιμελήτρια κινηματογράφου, η Σελίν Ρουιβό, Επικεφαλής του "TechnicalCommission" της Διεθνούς Συνομοσπονδίας Κινηματογραφικών Αρχείων – "FIAF", και η Έλενα Ταμακάρο, Yποδιευθύντρια του εργαστηρίου "L’ ImmagineRitrovata" της Μπολόνια. Τον συντονισμό της συζήτησης αναλαμβάνει η Ηλέκτρα Βενάκη, η Υπεύθυνη των προγραμμάτων ψηφιοποίησης της Ταινιοθήκης της Ελλάδος και συντονίστρια του Φεστιβάλ. Θα υπάρχει επίσης η δυνατότητα ταυτόχρονης διερμηνείας σε ελληνικά και αγγλικά.

Την ίδια μέρα, Πέμπτη 9 Ιουνίου στις 9.30 μ.μ, στον θερινό κινηματογράφο ΛΑΪΣ, με ελεύθερη είσοδο, θα προβληθεί σε πρώτη προβολή, ψηφιακά αποκατεστημένη σε 4Κ, η εμβληματική ταινία του Ροβήρου Μανθούλη "Πρόσωπο με πρόσωπο" (1966) , αλλά και διαδικτυακά (online προβολή διαθέσιμη για 24 ώρες).

Πρόσωπο με Πρόσωπο

Οι προβολές της ενότητας "Αποκατεστημένες και υπέροχες" θα συνεχιστούν την Κυριακή 12 Ιουνίου στις 9.30 μ.μ. με την κορυφαία κλασική κωμωδία "Ο Θαλασσοπόρος" (1924) του Μπάστερ Κίτον (από την οποία εμπνεύστηκε το Φεστιβάλ τη φετινή αφίσα του). Οι διάφορες εκδοχές της ταινίας που υπήρχαν μέχρι σήμερα ήταν είτε ελλιπείς ή η ποιότητα της εικόνας είχε υποβαθμιστεί από τα πολλά αντίγραφα. Η νέα αυτή αποκατάσταση σε 4Κ πραγματοποιήθηκε από το καλύτερα σωζόμενο φιλμ νιτρικής κυτταρίνης που είχε φτιαχτεί απευθείας από το αρχικό αρνητικό και το οποίο φυλασσόταν στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης. Θα παρουσιαστεί με νέα μουσική συνοδεία του συνθέτη Αντόνιο Κόπολα. Η ταινία προβάλλεται και online εδώ.

Τέλος, την Τετάρτη 15 Ιουνίου θα προβληθεί "Το φάντασμα του παραδείσου" (1974) του Μπράιαν ΝτεΠάλμα, ταινία λήξης του 12ου ΦΠΚΑ (θα διατεθεί περιορισμένος αριθμός εισιτηρίων). Η ταινία θα προβληθεί στην αρχική εκδοχή του σκηνοθέτη.

ΤΟ ΦΑΝΤΑΣΜΑ ΤΟΥ ΠΑΡΑΔΕΙΣΜΟΥ ΜΠΡΑΙΑΝ ΝΤΕ ΠΑΛΜΑ

Για εισιτήρια δείτε εδώ και για αναλυτικές πληροφορίες για το αφιέρωμα και τις ταινίες του 12ου ΦΠΚΑ δείτε στην ιστοσελίδα της Ταινιοθήκης.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

"Off The Rails": Ένα ντοκιμαντέρ για το παρκούρ έρχεται σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη

Το CineDoc παρουσιάζει την ιστορία δύο εφήβων της αγγλικής εργατικής τάξης οι οποίοι αψηφούν τη βαρύτητα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
02/02/2023

"Αστερίξ και Οβελίξ: Στο Δρόμο για την Κίνα": Η επιστροφή ενός μεγάλου ευρωπαϊκού μπλοκμπάστερ

Γκιγιόμ Κανέ, Ζιλ Λελούς, Μαριόν Κοτιγιάρ, Βενσάν Κασέλ, ακόμα και τον ποδοσφαιριστή Ζλάταν Ιμπραΐμοβιτς συναντάμε στη διανομή της νέας γαλλικής περιπέτειας που εμπνέεται από τα αγαπημένα κόμιξ των Αλμπέρ Ουντερζό και Ρενέ Γκοσινί.

Αστερίξ και Οβελίξ: Στο Δρόμο για την Κίνα

Πρωτότυπη ιστορία που μένει πιστή στο πνεύμα των Ουντερζό και Γκοσινί, χωρίς να εκμεταλλεύεται πλήρως τον ανατολίτικο εξωτισμό. Συμπαθής ο καινούριος Οβελίξ Ζιλ Λελούς, απολαυστικός ο Καίσαρας Βενσάν Κασέλ, αναιμικός ο πρωταγωνιστής (και σκηνοθέτης) Γκιγιόμ Κανέ.

Χτύπος στην Καλύβα

Ατμοσφαιρικός και σεναριακά ευρηματικός όπως πάντα, ο δημιουργός της "Έκτης Αίσθησης" εκτροχιάζει το υποβλητικό θρίλερ του σε μια αδέξια, χοντροκομμένη παραβολή πάνω στον εγωισμό, τη θυσία και την κοινωνική "απομόνωση".

Η Αυτοκρατορία του Φωτός

Γλυκόπικρα στρογγυλεμένο δράμα με σινεφίλ ευαισθησίες. Οσκαρικά υποψήφια φωτογραφία, ερμηνευτικό ρεσιτάλ της Ολίβια Κόλμαν, τα απλά και βασικά από τον σεναριογράφο – σκηνοθέτη Σαμ Μέντες ("American Beauty").

Μέρες Ξηρασίας

Πολιτική καταγγελία σκηνοθετημένη με σφρίγος σαν αποπνικτικό ψυχολογικό θρίλερ. Πλήθος φεστιβαλικών συμμετοχών και βραβείων, από τις Κάνες ως την Θεσσαλονίκη.

Καθαρτήριο

Σπονδυλωτό κοινωνικό δράμα με στοιχεία μαύρου χιούμορ. Έντονα αλληγορικό όσο και παντελώς άνισο, δυσκολεύεται να ενοποιήσει τη σκηνοθετική στιβαρότητα με τη σεναριακή αφέλεια.