Ο Κήπος των Φίντσι Κοντίνι

3

Ξενόγλωσσο Όσκαρ και Χρυσή Άρκτος στο Φεστιβάλ Βερολίνου για ένα ακαδημαϊκό, ορθογραφημένο ιστορικό δράμα βισκοντικής μελαγχολίας.

O_kipos_ton_Finzi_Contini

Από τους κορυφαίους δημιουργούς του ιταλικού νεορεαλισμού ("Λούστρο Παπουτσιών", "Κλέφτης Ποδηλάτων", "Θαύμα στο Μιλάνο", "Ουμπέρτο Ντ."), ο Βιτόριο ντε Σίκα άρχισε να νιώθει έξω από τα νερά του όσο οι αλλαγές των καιρών άρχισαν να επιβάλλουν σταδιακά νέα αφηγηματικά ήθη, οδηγώντας τον σε έναν λαϊκό ακαδημαϊσμό. Γνώρισε μια σειρά επιτυχιών στις αρχές της δεκαετίας του ’60 συνεργαζόμενος με τη Σοφία Λόρεν ("Η Ατιμασμένη", "Χθες, Σήμερα, Αύριο"), αλλά μετά το "Γάμο αλά Ιταλικά" (1964) έπεσε εμφανώς σε παρακμή.


Η καλύτερη ταινία της ύστερης περιόδου του είναι αναμφίβολα ο "Κήπος των Φίντσι Κοντίνι", βασισμένος σε δημοσιευμένο το 1962 ημιαυτοβιογραφικό μυθιστόρημα του Τζόρτζιο Μπασάνι. Εκτυλίσσεται στη Φεράρα του 1938, όπου ο Τζόρτζιο, νεαρός Εβραίος της μεσαίας τάξης, μπαίνει στον κύκλο των πλούσιων, επίσης Εβραίων, Φίντσι Κοντίνι. Ερωτευμένος από μικρός με την απρόσιτη κόρη τους Μικόλ, θα επισκεφτεί για πρώτη φορά την τεράστια έπαυλή τους, ζητώντας στο εξής αφορμές για να επιστρέψει. Κι ενώ η Μικόλ ετοιμάζεται να φύγει για σπουδές στην Βενετία, οι αντισημιτικές διώξεις του μουσολινικού καθεστώτος κορυφώνονται.


Ο Βιτόριο ντε Σίκα μένει πιστός στη μυθιστορηματική πλοκή, αν και μερικές απλοποιήσεις της ενόχλησαν τον Μπασάνι, ο οποίος ζήτησε να αφαιρεθεί το όνομά του από τη λίστα των (εννέα ανεπισήμως) συνσεναριογράφων. Η δική του προσέγγιση στη σχέση προσωπικών παθών και ιστορικών γεγονότων είναι πιο υπαινικτική και μελαγχολική, πιο βισκοντική μ’ έναν τρόπο, ενώ η ταινία επιλέγει ένα πιο ξεκάθαρο διηγηματικό μονοπάτι, αυτό του ακαδημαϊκού, ορθογραφημένου δράματος εποχής. Βυθίζει σταδιακά τις εικόνες της από το λαμπρό καλοκαιρινό φως στη χειμωνιάτικη συννεφιά και περιγράφει πειστικά τους δύο βασικούς χαρακτήρες της, εκπροσώπους μιας γενιάς η οποία, φοβούμενη το μέλλον, επιστρέφει διαρκώς στο παρελθόν. Μοιάζει όμως να κρατάει μια ψυχρή απόσταση από γεγονότα και συναισθήματα, κάτι που δεν την εμπόδισε να εξελιχθεί σε μεγάλη καλλιτεχνική επιτυχία, κερδίζοντας το ξενόγλωσσο Όσκαρ και τη Χρυσή Άρκτο του Φεστιβάλ Βερολίνου.

Ιταλία, Γερμανία. 1970. Διάρκεια: 94΄. Διανομή: AMA FILMS

Περισσότερες πληροφορίες

Ο Κήπος των Φίντσι Κοντίνι

Il Giardino dei Finzi Contini
3
  • Δραματική
  • 1970
  • Διάρκεια: 94 '
  • Βιτόριο ντε Σίκα

Στη Φεράρα του 1938, ο Τζόρτζιο, νεαρός Εβραίος της μεσαίας τάξης, μπαίνει στον κύκλο των πλούσιων, επίσης Εβραίων Φίντσι Κοντίνι. Ερωτευμένος από μικρός με την απρόσιτη κόρη τους Μικόλ, θα προσπαθήσει να την κατακτήσει την ώρα που οι αντισημιτικές διώξεις κορυφώνονται.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ο Χρήστος που δε μένει πια εδώ παρουσιάζει το ασύγκριτο "Μαζί, Ποτέ!"

Το ανατρεπτικό φιλμ του Φατίχ Ακίν αφηγείται μια hardcore ερωτική ιστορία στα άκρα που συνδυάζει τρυφερότητα, ανθρωπιά, ασυμβίβαστη τρέλα και rock’n’roll ρομαντισμό.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
19/04/2024

Η σκηνοθέτρια Ιρίς Καλτενμπάκ γύρισε μία από τις εκπλήξεις της χρονιάς

Στην "Αρπαγή" η πρωτοεμφανιζόμενη δημιουργός υπογράφει ένα ψυχογράφημα που μένει αξέχαστο.

Οι ταινίες "Χάρι Πότερ" επιστρέφουν στους κινηματογράφους

Τα "Epic Movie Nights" φέρνουν ξανά στη μεγάλη οθόνη το franchise που λατρεύουν οι millennials.

"Αγαπούσε τα Λουλούδια Περισσότερο": Η νέα ταινία του Γιάννη Βεσλεμέ στο φεστιβάλ της Τραϊμπέκα

Ο σκηνοθέτης της "Νορβηγίας" ετοιμάζεται για παγκόσμια πρεμιέρα στη σημαντική νεοϋορκέζικη διοργάνωση.

Οι Άλεξ Γκάρλαντ & Κίρστεν Ντανστ μιλούν στο "α" για τον "Εμφύλιο Πόλεμο"

Ο σκηνοθέτης και η πρωταγωνίστρια της πολιτικά φορτισμένης δυστοπικής περιπέτειας απαντούν στις ερωτήσεις του "α" γύρω από τη δημιουργία μιας αγωνιώδους ταινίας, η οποία απεικονίζει έναν ανησυχητικό μελλοντικό κόσμο.

Εμφύλιος Πόλεμος

Πολιτική περιπέτεια γυρισμένη με ρεαλισμό, προβλέψιμα απλοϊκή στην εξέλιξή της και μονοδιάστατη στην παραβολή της για τη σύγχρονη αμερικανική πραγματικότητα.

Η Αρπαγή

Δομημένη σαν ψυχολογικό θρίλερ, μια ιστορία εμμονής αποκαλύπτει τη συντριπτική δύναμη των κοινωνικών ρόλων σ’ έναν κόσμο ψυχολογικής ανασφάλειας κι έλλειψης επικοινωνίας.