Η Μαριάννα Κακαουνάκη και οι "Αόρατοι" του καθεστώτος Ερντογάν

Το ντοκιμαντέρ της σκηνοθέτριας και δημοσιογράφου φωτίζει μια αθέατη πλευρά της Αθήνας αλλά και της γειτονικής χώρας.

aoratoi1

Αμέσως μετά το αποτυχημένο πραξικόπημα του Ιουλίου του 2016 στην Τουρκία, μαζικές διώξεις που έφτασαν να αφορούν δεκάδες χιλιάδες πολίτες όλων των ιδιοτήτων, εξαπολύθηκαν ενάντια σε όσους υπήρχε έστω και η παραμικρή υποψία πως στήριζαν τους πραξικοπηματίες ή το Φετουλάχ Γκιουλέν, ο οποίος θεωρήθηκε από την τουρκική ηγεσία ως ιθύνων νους της απόπειρας.

Ανάμεσά τους και οι πρωταγωνιστές του ντοκιμαντέρ "Αόρατοι" της Μαριάννας Κακαουνάκη, το οποίο προβάλλεται στον κινηματογράφο Δαναό (9-10/4). Συγκεκριμένα, πρόκειται για ένα ζευγάρι εκπαιδευτικών με το παιδί τους και ένα γιατρό, οι οποίοι είτε κατηγορούνται στην Τουρκία είτε για τρομοκρατία είτε αναγκάστηκαν να αυτοεξοριστούν στην Ελλάδα, εξαιτίας του εχθρικού κλίματος που συντηρείται εις βάρος τους στη γειτονική χώρα. Η κάμερα της Κακαουνάκη τους κινηματογραφεί καθώς εγκαθίστανται στην Αθήνα και προσπαθούν να φτιάξουν με αξιοπρέπεια τη ζωή τους από την αρχή.

aoratoi2

Κάτι που, φυσικά, για όποιον έχει στοιχειώδη επαφή γύρω από όσα ζουν όσοι άνθρωποι ζητούν άσυλο στην Ελλάδα, είναι κάθε άλλο παρά εύκολη υπόθεση. Σπίτια ακατάλληλα για να ζήσει ο οποιοσδήποτε, πόσω δε μάλλον μια οικογένεια, διαρκής επισφάλεια και μια σχεδόν αναπόφευκτη τριβή με την παρανομία για την ανεύρεση χαρτιών, είναι μερικές από τις εμπειρίες που συνθέτουν το ψηφιδωτό των βιωμάτων ενός μετανάστη στην ευρωπαϊκή χώρα μας.

aoratoi3

Η Κακαουνάκη καταφέρνει μέσω μίας λιτής σκηνοθετικής προσέγγισης, μιας και οι οι πρωταγωνιστές έχουν αποκλειστικά τον πρώτο λόγο, να φωτίσει γλαφυρά το πολιτικό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν, ενώ παράλληλα χρησιμοποιώντας κοφτερό ρεαλισμό, να αναδείξει τις τραυματικές πτυχές του σύγχρονου προσφυγικού ζητήματος. Ιδιαίτερα οι αφηγήσεις των δύο γονέων σπαράζουν την καρδιά, χωρίς όμως η Κακαουνάκη ποτέ να εκμαιεύει το συναίσθημα ή να χειρίζεται επιτηδευμένα όσα της εκμυστηρεύονται.

Στους "Αόρατους" η ερευνητική δημοσιογραφία διασταυρώνεται με το πολιτικό ντοκιμαντέρ και το ανθρώπινο δράμα, ένας συνδυασμός που αρθρώνεται χαμηλότονα, δίχως να αποστρέφει την προσοχή από το ζητούμενο. Το οποίο δεν είναι άλλο από τα κρίσιμα προβλήματα των διπλανών μας, με όλες τις έννοιες, στα οποία επιλέγουμε να αποστρέφουμε το βλέμμα. Στο φινάλε, όμως, η Κακαουνάκη δε ξεχνά να υπογραμμίζει τη δύναμη της ελπίδας, αλλά και την ασυναγώνιστη ισχύ της λαϊκής αλληλεγγύης.

Το ντοκιμαντέρ υποστήριχθηκε από τον μη κερδοσκοπικό δημοσιογραφικό οργανισμό iMEdD.

Συντελεστές
Σενάριο & Σκηνοθεσία: Μαριάννα Κακαουνάκη
Διευθυντής Φωτογραφίας: Απόστολος Νικολαΐδης
Κάμερα: Απόστολος Νικολαΐδης, Μαριάννα Κακαουνάκη
Μοντάζ: Μυρτώ Λεκατσά
Μουσική: Άγγελος Τριανταφύλλου
Μιξάζ: Κώστας Βαρυπομπιώτης
Ηχολήπτης: Κώστας Κουτελιδάκης
Μοντάζ Σχεδιασμός-Ήχου Σχεδιασμός Ήχου: Βάλια Τσέρου
Χρωματική επεξεργασία: Άγγελος Μάντζιος
DCP Mastering: Metapost
Παραγωγή: Μαριάννα Κακαουνάκη

Περισσότερες πληροφορίες

Δαναός

Λ. Κηφισίας 109 (ΜΕΤΡΟ Πανόρμου)

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Αγγελική Παπούλια πώς βρέθηκες στη Σλοβενία για τον "Τελευταίο Ήρωα";

Η καταξιωμένη Ελληνίδα ηθοποιός μιλά στο "α" για τη συμμετοχή της στη σπιρτόζικη δραμεντί όπου υποδύεται μια εκπρόσωπο πολυεθνικής που αναστατώνει μια μικρή φτωχή κοινωνία.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
25/04/2024

Επαγγελματίας Υπνοβάτης

Ενδιαφέρουσα ιδέα που μένει απλά υποσχόμενη, μιας και υλοποιείται με σεναριακή χοντροκοπιά, ερμηνευτική ανεπάρκεια και αφηγηματική προχειρότητα.

Μην Ανοίγεις την Πόρτα

Η πρώτη ταινία των Unboxholics είναι ένα ψυχολογικό θρίλερ με υποβλητική ατμόσφαιρα, αλλά ελάχιστο ψαχνό. Δραματικά ισχνό και σκηνοθετημένο μονότονα, κορυφώνεται χωρίς την παραμικρή έκπληξη.

Οι Αντίπαλοι

Σεναριακό υπόδειγμα αθλητικού (μελο)δράματος πάνω στις απρόβλεπτες διαδρομές των ανθρώπινων επιθυμιών. "Χορογραφημένο" με ερωτική ένταση και σκηνοθετημένο με φλασάτη, βιντεοκλιπίστικη αυταρέσκεια.

Ζωντανό Πνεύμα

Δύο κόσμοι και τρεις γενιές συγκρούονται σε ένα δράμα ενηλικίωσης με στοιχεία μαγικού ρεαλισμού, κωμωδίας και θρίλερ, το οποίο, όμως, ασθμαίνει για να βρει την ιδανική ισορροπία.

Ο Τελευταίος Ήρωας

Κουστουριτσική, ξέφρενη και βιτριολική σάτιρα, η οποία βγαίνει απ’ τα νερά της όταν προσπαθεί, αδίκως, να σοβαρευτεί και να περάσει "μηνύματα".

Σούπερ Μάγκι

Σίκουελ ενός διεκπεραιωτικά στημένου αυστραλέζικου animation, το οποίο καταγγέλλει απλοϊκά τους κινδύνους της υπνωτιστικά γοητευτικής νέας εικονικής πραγματικότητας.