Ακόμα λιγότερες γυναίκες πίσω από την κάμερα το 2021

Σύμφωνα με την έρευνα του Κέντρου Μελετών για τις Γυναίκες στην Τηλεόραση και τον Κινηματογράφο μειώθηκαν περισσότερο όσες σκηνοθέτριες ήταν εν δράση το 2021.

Η Γιασμίλα Ζμπάνιτς μιλάει για το οσκαρικά υποψήφιο «Κβο Βάντις, Άιντα;»

Το 2021 ήταν, σε επίπεδο διεθνών διακρίσεων, μια ιστορική χρονιά για τις απανταχού σκηνοθέτριες. Την αρχή έκανε η Κλόι Ζάο αποσπώντας δύο Όσκαρ για τη "Χώρα των Νομάδων" (καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας) και στη συνέχεια ακολούθησε η Ζουλιά Ντικουρνό με το Χρυσό Φοίνικα για το "Titane", μόλις η δεύτερη δημιουργός που το πετυχαίνει στην ιστορία του φεστιβάλ των Κανών. Έπειτα, στη Βενετία, η Οντρέ Ντιγουάν απέσπασε το Χρυσό Λιοντάρι για το "Γεγονός", την ώρα που η πολύπειρη Τζέιν Κάμπιον βραβευόταν για τη σκηνοθεσία της "Εξουσίας του Σκύλου". Επιπλέον, πρόσφατα, το "Κβο Βάντις, Άιντα;" της Τζασμίλα Ζμπάνιτς αναδείχθηκε καλύτερη ευρωπαϊκή ταινία. Ωστόσο, οι παραπάνω σπουδαίες βραβεύσεις παρόλο που δίνουν την αίσθηση μιας άνθισης και μιας αργοπορημένης αναγνώρισης της δουλειάς των γυναικών πίσω από την κάμερα, η πραγματικότητα είναι ολότελα διαφορετική.

Titane

Κάθε χρόνο, το αμερικάνικο Κέντρο Μελετών για της Γυναίκες στην Τηλεόραση και τον Κινηματογράφο, δημοσιεύει την ενδελεχή έρευνα "Celluloid Ceiling" στην οποία αποτυπώνεται με στοιχεία και αριθμούς ο βαθμός εκπροσώπησης των θηλυκοτήτων στην κινηματογραφική βιομηχανία. Τα φετινά συμπεράσματα ήταν αποκαρδιωτικά, ειδικά εάν παράλληλα ληφθούν υπόψη οι επιτυχίες του προλόγου.

Σύμφωνα με την έρευνα, λοιπόν, ενώ το 2020 σημειώθηκαν ιστορικά υψηλοί (αλλά επουδενί φοβεροί) αριθμοί, η κατάσταση αντιστράφηκε το 2021. Συγκεκριμένα, στις 250 εμπορικότερες ταινίες του αμερικάνικου box office, μόλις το 17% αντιστοιχεί σε σκηνοθέτριες (μείον 1% σε σχέση με το ‘20). Εάν, πάλι, επικεντρωθούμε αποκλειστικά στους πρώτους 100 τίτλους, εκεί τα νούμερα μειώνονται κι άλλο, καθώς οι γυναίκες φτάνουν μόνο το 12% του συνόλου, από το 16% που είχαν το 2020. Κάθε πέρσι και καλύτερα…

Μία από τις λιγοστές θετικές πλευρές του "Celluloid Ceiling" αφορά την αυξητική τάση που γνωρίζει ο (αμερικάνικος) κλάδος στα υπόλοιπα κινηματογραφικά πόστα. Για παράδειγμα, οι εκτελεστικές παραγωγοί (executive producers) μετατοπίστηκαν από 21% το 2020 στο 26% και οι παραγωγοί πρόσθεσαν συν 2% φτάνοντας στο 32%. Από την άλλη, οι διευθύντριες φωτογραφίας απαρτίζουν το… 6% του τομέα. Αναλυτικά την έρευνα μπορείτε να μελετήσετε εδώ.

Κανένα περιθώριο για πανηγυρισμούς, πολλές οι λύσεις για άμεσες αλλαγές.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Η Χώρα του Θεού

Αιώνιο και εφήμερο συγκρούονται σε ένα μυστικιστικής ατμόσφαιρας, σιωπηλό και εικαστικά εντυπωσιακό χερτζογκικό έπος πάνω στην αυτοκαταστροφική ανθρώπινη ματαιοδοξία και το ακατάλυτο φυσικό μεγαλείο.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
26/01/2023

Joyland

Ξεπερνώντας τα μελοδραματικά προσκόμματα, η ιστορία ενός απαγορευμένου έρωτα ακτινογραφεί διεισδυτικά την πατριαρχική ασιατική/ μουσουλμανική πραγματικότητα και τα ανίκητα κοινωνικά ταμπού της.

Νοσταλγία

Γκανγκστερικό δράμα με στιβαρή ματιά και παλιομοδίτικη κοψιά, το οποίο διαχειρίζεται με αφηγηματική σιγουριά μια προβλέψιμη ιστορία αναπόδραστου παρελθόντος και επώδυνης νοσταλγίας.

Εκτός Ελέγχου

Καθαρόαιμη περιπέτεια στον αυτόματο πιλότο, η οποία αποφεύγει τις υπερβολικές αναταράξεις, ακολουθώντας ένα συνετά προβλέψιμο μέχρι κεραίας σχέδιο πτήσης.

Μπελ: Ο Δράκος και η Πριγκίπισσα

Η πραγματικότητα των social media κριτικάρεται εύστοχα μέσα από μια μοντέρνα, anime διασκευή της "Πεντάμορφης και του Τέρατος" που δεν απευθύνεται αποκλειστικά σε ανήλικους θεατές.

Πού μπορείτε να δείτε τις ταινίες που είναι υποψήφιες για Όσκαρ

Ένας αναλυτικός οδηγός για να προλάβετε να δείτε όλα τα φιλμ μέχρι την απονομή των 95ων βραβείων της Αμερικανικής Ακαδημίας.

To φεστιβάλ ντοκιμαντέρ "Πέρα από τα Σύνορα" έρχεται στην Αθήνα

Η διοργάνωση με έδρα το Καστελλόριζο φέρνει μαζί τις βραβευμένες ταινίες τεκμηρίωσης.