Οδηγός Cinema

Ακόμα λιγότερες γυναίκες πίσω από την κάμερα το 2021

Σύμφωνα με την έρευνα του Κέντρου Μελετών για τις Γυναίκες στην Τηλεόραση και τον Κινηματογράφο μειώθηκαν περισσότερο όσες σκηνοθέτριες ήταν εν δράση το 2021.

Η Γιασμίλα Ζμπάνιτς μιλάει για το οσκαρικά υποψήφιο «Κβο Βάντις, Άιντα;»

Το 2021 ήταν, σε επίπεδο διεθνών διακρίσεων, μια ιστορική χρονιά για τις απανταχού σκηνοθέτριες. Την αρχή έκανε η Κλόι Ζάο αποσπώντας δύο Όσκαρ για τη "Χώρα των Νομάδων" (καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας) και στη συνέχεια ακολούθησε η Ζουλιά Ντικουρνό με το Χρυσό Φοίνικα για το "Titane", μόλις η δεύτερη δημιουργός που το πετυχαίνει στην ιστορία του φεστιβάλ των Κανών. Έπειτα, στη Βενετία, η Οντρέ Ντιγουάν απέσπασε το Χρυσό Λιοντάρι για το "Γεγονός", την ώρα που η πολύπειρη Τζέιν Κάμπιον βραβευόταν για τη σκηνοθεσία της "Εξουσίας του Σκύλου". Επιπλέον, πρόσφατα, το "Κβο Βάντις, Άιντα;" της Τζασμίλα Ζμπάνιτς αναδείχθηκε καλύτερη ευρωπαϊκή ταινία. Ωστόσο, οι παραπάνω σπουδαίες βραβεύσεις παρόλο που δίνουν την αίσθηση μιας άνθισης και μιας αργοπορημένης αναγνώρισης της δουλειάς των γυναικών πίσω από την κάμερα, η πραγματικότητα είναι ολότελα διαφορετική.

Titane

Κάθε χρόνο, το αμερικάνικο Κέντρο Μελετών για της Γυναίκες στην Τηλεόραση και τον Κινηματογράφο, δημοσιεύει την ενδελεχή έρευνα "Celluloid Ceiling" στην οποία αποτυπώνεται με στοιχεία και αριθμούς ο βαθμός εκπροσώπησης των θηλυκοτήτων στην κινηματογραφική βιομηχανία. Τα φετινά συμπεράσματα ήταν αποκαρδιωτικά, ειδικά εάν παράλληλα ληφθούν υπόψη οι επιτυχίες του προλόγου.

Σύμφωνα με την έρευνα, λοιπόν, ενώ το 2020 σημειώθηκαν ιστορικά υψηλοί (αλλά επουδενί φοβεροί) αριθμοί, η κατάσταση αντιστράφηκε το 2021. Συγκεκριμένα, στις 250 εμπορικότερες ταινίες του αμερικάνικου box office, μόλις το 17% αντιστοιχεί σε σκηνοθέτριες (μείον 1% σε σχέση με το ‘20). Εάν, πάλι, επικεντρωθούμε αποκλειστικά στους πρώτους 100 τίτλους, εκεί τα νούμερα μειώνονται κι άλλο, καθώς οι γυναίκες φτάνουν μόνο το 12% του συνόλου, από το 16% που είχαν το 2020. Κάθε πέρσι και καλύτερα…

Μία από τις λιγοστές θετικές πλευρές του "Celluloid Ceiling" αφορά την αυξητική τάση που γνωρίζει ο (αμερικάνικος) κλάδος στα υπόλοιπα κινηματογραφικά πόστα. Για παράδειγμα, οι εκτελεστικές παραγωγοί (executive producers) μετατοπίστηκαν από 21% το 2020 στο 26% και οι παραγωγοί πρόσθεσαν συν 2% φτάνοντας στο 32%. Από την άλλη, οι διευθύντριες φωτογραφίας απαρτίζουν το… 6% του τομέα. Αναλυτικά την έρευνα μπορείτε να μελετήσετε εδώ.

Κανένα περιθώριο για πανηγυρισμούς, πολλές οι λύσεις για άμεσες αλλαγές.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Δεύτερη σερί πρωτιά του "Dr. Strange in the Multiverse of Madness" στο box office

Παρά την αισθητή πτώση στα εισιτήρια η υπερηρωϊκή περιπέτεια της Marvel παρέμεινε στο νούμερο 1.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
17/05/2022

Το "Σμύρνη μου Αγαπημένη" στα θερινά με νέο μοντάζ

Το σουξέ της χειμερινής περιόδου ανανεώνεται και επιστρέφει στους κινηματογράφους.

Οι υποψήφιες ταινίες για τα βραβεία Ίρις στους κινηματογράφους

Λίγο πριν την απονομή της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου έχετε την ευκαιρία να απολαύσετε τους διεκδικητές στη μεγάλη οθόνη.

Η φετινή Χρυσή Άρκτος "ανοίγει" το 12ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας

Δείτε αναλυτικά όλα όσα αναμένουμε στη φετινή υβριδική διοργάνωση της Ταινιοθήκης της Ελλάδος.

"Εκεί που Ζούμε": Εικόνες από τα γυρίσματα της νέας ταινίας του Σωτήρη Γκορίτσα

Δώδεκα χρόνια μετά από το "Απ’ τα Κόκκαλα Βγαλμένα" ο σκηνοθέτης επιστρέφει με τη διασκευή ενός επιτυχημένου μυθιστορήματος.

Οι Ριζ Άχμεντ και Τζέσι Μπάκλι πρωταγωνιστούν στο "Fingernails" του Χρήστου Νίκου

Δύο πρωτοκλασάτοι ηθοποιοί παίρνουν τους κεντρικούς ρόλους στο αγγλόφωνο ντεμπούτο του Έλληνα σκηνοθέτη.

Πρώτο εντυπωσιακό teaser για το σίκουελ "Avatar: The Way of Water"

Μια πρώτη θεαματική γεύση από την επιστροφή στον πλανήτη Πανδώρα.