Εάν δε γνωρίζετε τα απίθανα animation των Αμερικανών δημιουργών Λιούι και Νόα Κλόστερ, το σχετικό αφιέρωμα του προσεχούς 23ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης (24/6-4/7) έρχεται να βάλει τα πράγματα στη θέση τους.
Το σκηνοθετικό δίδυμο μεγάλωσε στις παγωμένες μεσοδυτικές πολιτείες των ΗΠΑ, όπου χάρη και στην κομβική συνδρομή της μαμάς τους, η οποία τους επέτρεπε να κάνουν κοπάνες για να βλέπουν ταινίες, τα αδέρφια Κλόστερ εντρύφησαν στο σινεμά που σμίλεψε την αισθητική τους• παρακολουθούσαν μανιωδώς το κανάλι Turner Classic Movies, στο οποίο παίζονται κυρίως παλιές ταινίες του παγκόσμιου κινηματογράφου, με τους παρουσιαστές Ρόμπερτ Όσμπορν και Μπεν Μάνκοβιτς να επιδρούν πάνω τους ως άλλοι σινε-διδάσκαλοι. Έτσι, αριστουργηματικά φιλμ όπως η «Νύχτα του Κυνηγού» (Τσαρλς Λότον, 1955) και το «Εργαστήριο του Δρ. Καλιγκάρι» (Ρόμπερτ Βέινε, 1920) αιχμαλώτισαν ακαριαία τη φαντασία τους.
Αντί, όμως, να αναζητήσουν δημιουργική διέξοδο στη live-action μυθοπλασία, οι Κλόστερ επέλεξαν τα animation. Χάρη στα κινούμενα σχέδια, είχαν τη δυνατότητα να πραγματοποιήσουν κάθε τους έμπνευση, ανεξάρτητα από το μέγεθος, την κλίμακα ή την εμβέλεια των ιδεών τους, πολύ συχνά δουλεύοντας με απειροελάχιστο προϋπολογισμό. Είναι ενδεικτικό του στιλ τους πως πρώτη ύλη των σκηνοθετών είναι τα χαρτόνια, τα χαρτιά κατασκευών, μπάλες από βαμβάκι και οι μαρκαδόροι. Οι ταινίες τους, έτσι, έχουν μια χειροποίητη υφή που απηχεί μια εποχή πριν την κυριαρχία του ψηφιακού animation.
Στο 23ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ, λοιπόν, το σινεφίλ κοινό θα έχει την ευκαιρία να ανακαλύψει 6 ταινίες των Λιούι και Νόα Κλόστερ, ορισμένες από τις οποίες σε παγκόσμια και διεθνή πρεμιέρα.
Θυμίζουμε πως στις 24/6 ξεκινάει η δεύτερη υβριδική φάση του φεστιβάλ, κατά τη διάρκεια της οποίας με γνώμονα πάντα τις υγειονομικές συνθήκες, θερινοί κινηματογράφοι της Θεσσαλονίκης και αίθουσες του φεστιβάλ πρόκειται να φιλοξενήσουν τις προβολές των τριών διαγωνιστικών τμημάτων και των ελληνικών ντοκιμαντέρ, ενώ παράλληλα όλες τους θα είναι διαθέσιμες στη ψηφιακή πλατφόρμα της διοργάνωσης για τους κατοίκους Ελλάδας. Πιο συγκεκριμένα, οι διαδικτυακές θεάσεις της κάθε ταινίας θα είναι διαθέσιμες από την επόμενη μέρα της προβολής της στην αίθουσα και μέχρι το τέλος του φεστιβάλ ή έως την εξάντληση των θεάσεών τους. Όσα φιλμ εντάσσονται στα τμήματα Πλατφόρμα και Από οθόνη σε Οθόνη θα προβληθούν αποκλειστικά διαδικτυακά, ενώ εκείνα που βρίσκονται στα τρία διαγωνιστικά τμήματα και στην ενότητα Ανοιχτοί Ορίζοντες θα προβληθούν σε σινεμά της Θεσσαλονίκης αλλά και online.
Οι ταινίες των αδερφών Κλόστερ:
Πέρα από το Ρότερνταμ – με τη Σάρα Ντράιβερ
Η ολοκλήρωση της δεύτερης μεγάλου μήκους ταινίας του Τζιμ Τζάρμους «Πέρα από τον Παράδεισο» (1982) έγινε προσωπική υπόθεση της παραγωγού της: η Σάρα Ντράιβερ έπρεπε να περάσει λαθραία πέρα από τον Ατλαντικό την κόπια μίας από τις πιο σπάνιες και αμφιλεγόμενες ταινίες του κόσμου, του ντοκιμαντέρ «Cocksucker Blues» του φωτογράφου και ντοκιμαντερίστα Ρόμπερτ Φρανκ.
Νυχτερινές Λήψεις – με τον Ντέιβιντ Γκόντλις
Από το 1976 έως το 1980, ο νέος φωτογράφος από το Μανχάταν Ντέιβιντ Γκόντλις κατέγραψε τα νυχτερινά τεκταινόμενα στο θρυλικό κλαμπ CBGB του Μπάουερι, την «αδιαμφισβήτητη γενέτειρα του pun krock», χρησιμοποιώντας ένα έντονα ξεχωριστό στιλ νυχτερινής φωτογράφισης. Οι Λιούι και Νόα Κλόστερ ζωντανεύουν τις φωτογραφίες του με συναρπαστική αμεσότητα, ενισχυμένη από animation με ασπρόμαυρες ακουαρέλες, μια ζωηρή ηχητική επένδυση και αφήγηση από τον ίδιο τον Γκόντλις.
Ο Ήρωας με το Κολάν – με τον Άλι Σελίμ
Όταν ο Αλέξι Γκρέιγουολ κέρδισε το χρυσό μετάλλιο στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 1984, δεν ήταν επειδή φορούσε σπάντεξ. Ωστόσο, μετά το φωτο-φίνις, τα ποδηλατάδικα σε ολόκληρη την Αμερική πλημμύρισαν από νέους πελάτες που ζητούσαν σε κατάσταση αλλοφροσύνης να αγοράσουν σορτσάκια από το θαυματουργό υλικό. Ο κινηματογραφιστής Άλι Σελίμ ήταν από τους λίγους που αναζήτησαν τα πραγματικά αίτια της νίκης του Γκρέιγουολ.
Ψηλά τα χέρια – με τον Άνταμ Λούκας
Όταν ο εικαστικός-καλλιτέχνης του δρόμου Άνταμ Λούκας αποφάσισε να συνδυάσει τα ονόματα Μπάνκσι και Τομ Χανκς, δημιουργώντας το «ΧΑΝΚΣΙ», σημείωσε αμέσως μεγάλη επιτυχία. Ως λάτρης των λογοπαίγνιων, συνέχισε να χρησιμοποιεί το νέο του όνομα μέχρι τη μοιραία στιγμή που συνάντησε τον αγαπημένο του ήρωα Τομ Χανκς στα παρασκήνια του Μπρόντγουεϊ.
Τυλιχτό και στο Χέρι – με τη Λόρι Λιντίν
Τι σημαίνει να είσαι καλλιτέχνης; Για την τραγουδίστρια-τραγουδοποιό Λόρι Λιντίν, σημαίνει να παίζεις σε συναυλία και μετά να μαγειρεύεις αυγά σε φαγάδικο. Η ζωή του καλλιτέχνη μπορεί να μην είναι τόσο γοητευτική όσο τη φαντάζονται πολλοί, αλλά αυτό ακριβώς δεν είναι το συναρπαστικό στοιχείο; Ίσως να σας βοηθήσει η Λόρι να αποφασίσετε, μέσα από αυτό το ντοκιμαντέρ animation για τα πρώτα χρόνια της σύντομης ροκ εντ ρολ επιτυχίας της.
Νόμιμο Λαθρεμπόριο – με την Κριστίν Τσόι
Καθώς η τιμή των τσιγάρων φτάνει σε αστρονομικά ύψη στη Νέα Υόρκη, η υποψήφια για Όσκαρ σκηνοθέτις Κριστίν Τσόι κάνει ό,τι μπορεί για να εξασφαλίσει την αγαπημένη της μάρκα. Καθώς τραβιέται από το ένα αεροδρόμιο στο άλλο, τα αφορολόγητα τσιγάρα της χάνονται κάπου στην πορεία, κι έτσι η ίδια αναγκάζεται να κάνει μια απόπειρα να τα περάσει λαθραία.