Γιάλντα, η Νύχτα της Συγχώρεσης

3

Μεγάλο Βραβείο στο Φεστιβάλ του Σάντανς («Σινεμά του Κόσμου») για ένα αγωνιώδες ψυχολογικό δράμα με καθαρή πολιτικοκοινωνική ματιά στην ιρανική πραγματικότητα. Αμείωτης κινηματογραφικής έντασης, παρά την επιστράτευση κάποιων μελοδραματικών σεναριακών τρικ, η οποία κορυφώνεται δεξιοτεχνικά από ένα υποδειγματικό σκηνοθετικό τέμπο.

Γιάλντα, η Νύχτα της Συγχώρεσης

Η ιρανική κοινωνία, όπως και πολλές άλλες μουσουλμανικού θρησκεύματος, βρίσκονται σε μια περίοδο έντονων εσωτερικών διεργασιών και αλλαγών, πατώντας με το ένα πόδι στη (θρησκευτική) παράδοση και με το άλλο στον (παγκοσμιοποιημένο) εκσυγχρονισμό. Στη δεύτερη ταινία του Ιρανού Μασούντ Μπάκσι, λοιπόν, η reality TV συναντά το νόμο της Σαρία σε μια εκπομπή με θέμα τη συγχώρεση. Η ιδέα βασίζεται στη Γιάλντα, την ιρανική γιορτή του χειμερινού ηλιοστασίου, στο υψηλής τηλεθέασης talk show «Mah-e Asal», το οποίο προβαλλόταν από το 2007 έως το 2018, το μήνα του Ραμαζανίου, και τη βάσει εθιμικού δικαίου δυνατότητα των άμεσων συγγενών ενός θύματος δολοφονίας να αποζημιωθούν οικονομικά, αλλά και να συγχωρέσουν το δράστη, ο οποίος μπορεί έτσι να αποφύγει τη θανατική ποινή.

Έτσι, τη νύχτα της Γιάλντα πρόκειται να συναντηθούν στο τηλεοπτικό πλατό η Μάριαμ, μια φτωχή νεαρή κοπέλα η οποία καταδικάστηκε σε θάνατο για τη δολοφονία του πλούσιου, ηλικιωμένου συζύγου της, και η Μόνα, μοναχοκόρη του θύματος (από προηγούμενο γάμο), η οποία κρατάει την τύχη της μητριάς της στα χέρια της. Όπως όλοι περιμένουμε, η αντιπαράθεση των δύο γυναικών θα εξελιχθεί εντελώς απρόβλεπτα, καθώς η αναψηλάφηση των γεγονότων του γάμου θα αποκαλύψει πολλά για την ιρανική πραγματικότητα, τις ταξικές αντιθέσεις της, τη θέση της γυναίκας μέσα σ’ αυτήν, καθώς και τη μετατροπή της ιδιωτικής ζωής σε ανθρωποφάγο θέαμα.

Αιχμηρές ιδέες τις οποίες ο Μπάκσι «φυτεύει» με πονηριά και καθαρή πολιτικοκοινωνική ματιά σε ένα αγωνιώδες, σχεδόν κλειστοφοβικό ψυχολογικό δράμα. Εκμεταλλευόμενος τον ασφυκτικό «πραγματικό» χρόνο του τηλεοπτικού σόου, κρατά εξαρχής αμείωτη την κινηματογραφική ένταση, η οποία παρά την επιστράτευση κάποιων μικρών ή μεγαλύτερων μελοδραματικών σεναριακών τρικ κορυφώνεται δεξιοτεχνικά από ένα υποδειγματικό σκηνοθετικό τέμπο. Ένα εξαιρετικό δείγμα των αφηγηματικών αλλά και πολιτικών δυνατοτήτων του πάντοτε ακμαίου ιρανικού σινεμά, το οποίο απέσπασε το Μεγάλο Βραβείο του τμήματος «Σινεμά του Κόσμου» στο Φεστιβάλ του Σάντανς.
Ιράν, Γαλλία, Γερμανία. 2020. Διάρκεια: 89΄. Διανομή: WEIRD WAVE.

Περισσότερες πληροφορίες

Γιάλντα, η Νύχτα της Συγχώρεσης

Yalda
3
  • Δραματική
  • 2019
  • Διάρκεια: 89 '
  • Μασούντ Μπάκσι

Η Μάριαμ είναι μια νεαρή γυναίκα καταδικασμένη σε θάνατο για τη δολοφονία του συζύγου της. Μόνη της ελπίδα είναι να της δώσει δημόσια συγχώρεση η κόρη του θύματος, κάτι το οποίο έχει συμφωνηθεί να γίνει σε μια τηλεοπτική εκπομπή υψηλής τηλεθέασης. Η συνάντηση των δύο γυναικών, όμως, θα εξελιχθεί εντελώς απρόβλεπτα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Την ίδρυση Κρατικής Σχολής Τεχνικών Κινηματογράφου και Οπτικοακουστικών Μέσων ανακοίνωσε το Υπουργείο Πολιτισμού

Το ΑΠΘ αναλαμβάνει την ανάπτυξη προγραμμάτων σπουδών για το σχεδιασμό του νέου πανεπιστημιακού ιδρύματος.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
23/04/2024

Οι ανησυχίες της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου για τον ενιαίο φορέα

Βρεθήκαμε στη συνέντευξη τύπου της ΕΑΚ όπου ακούστηκαν οι βάσιμες επιφυλάξεις των μελών για το νομοσχέδια που αλλάζει το εγχώριο κινηματογραφικό τοπίο.

Ελληνικό box office: Το "Panda" συνεχίζει να... δέρνει

Ενώ ούτε εμφύλιοι πόλεμοι ούτε τρομακτικά βαμπίρ μπορούν να τα βάλουν με τον ανίκητο Πο, τα animation είναι το μοναδικό είδος ταινιών που συνεχίζει να κινητοποιεί το αδρανές εδώ κι ένα μήνα κινηματογραφικό κοινό.

History Projected "Ιστορία και αρχείο": Κινηματογραφικοί διάλογοι ανάμεσα σε Ελλάδα και Γερμανία στο Ινστιτούτο Γκαίτε

Δείτε το 2ο επεισόδιο που περιλαμβάνει δυο ταινίες για το πολυφωνικό, αναγκαίο παρόν κάθε αρχειακής κατασκευής.

Horrorant Film Festival 2024: Φόβος και τρόμος στο Ελιζέ

Με 58 ταινίες από ολόκληρο τον κόσμο και ξεχωριστούς καλεσμένες η horror διοργάνωση επιστρέφει ξανά στο παραδοσιακό σπίτι της.

Οι ταινίες που έρχονται στις αίθουσες την Πέμπτη 25/4

Η Ζεντάγια, οι Unboxholics κι η Αγγελική Παπούλια προσεχώς στις μαρκίζες των κινηματογράφων.

Όλες οι ταινίες που θα δούμε στα σινεμά το καλοκαίρι του 2024

Ανακαλύψτε τους τίτλους που πρόκειται να βρεθούν στις μαρκίζες των θερινών κινηματογράφων τους επόμενους μήνες.