Αφού συμπλήρωσε μία γεμάτη δεκαετία διοργανώσεων, το Φεστιβάλ Εθνογραφικού Κινηματογράφου – Ethnofest (26/11-6/12) επιστρέφει για 11η χρονιά, φέτος όμως δωρεάν και διαδικτυακά μέσω της ιστοσελίδας του.
Αιχμή του δόρατος στο πλούσιο πρόγραμμα είναι το τμήμα Πανόραμα, όπου παρουσιάζονται επτά ντοκιμαντέρ από τη Νότιο Αμερική, στα οποία δίνεται έμφαση σε θεματικές όπως τα ζητήματα φύλου, τα ανθρώπινα δικαιώματα και η ανάγκη διερεύνησης των πολιτιστικών ταυτοτήτων μέσα από την ποιητική ματιά των ανθρωπολόγων κινηματογραφιστών. Μεταξύ άλλων, προβάλλονται τα φιλμ «Η Βασίλισσα της Λάπα» (Λουάνα Μούνιθ) όπου εξερευνάται η καθημερινότητα εργατριών του σεξ σε μια πόλη που εχθρεύεται την LGBTQI+ κοινότητα, τα «Τραγούδια που δεν Τελειώνουν Ποτέ» (Γιεχούντα Σαρίμ), ένας λυρικός διαλογισμός πάνω στον εκτοπισμό, και η «Επιμονή» (Αν Χαφσμιντ & Γιαν-Χόλγκερ Χένις) που αφορά τις ανεξήγητες εξαφανίσεις και τους μαζικούς τάφους που εμφανίζονται συχνά στο Μεξικό.
Υπάρχει ακόμα η ειδική ενότητα «Επανεξετάζοντας το Brexit», όπου μέσα από τρεις ταινίες σκιαγραφούνται οι ριζικές αλλαγές και επιπτώσεις που επιφέρει η απόφαση απόσχισης του Ηνωμένου Βασιλείου από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Συγκεκριμένα πρόκειται για τα «Way My It Did I» (Μαρία Αναστασίου), «Ακούστε τη Βρετανία» (Ρις Λιούις) και «Τελευταίος Γύρος Jaldi 5» (Έλεν Λάπερ). Την ενότητα επιμελείται ο Θόδωρος Ρακόπουλος από το Πανεπιστήμιο του Όσλο.
Παράλληλα, παρουσιάζονται ταινίες που προσεγγίζουν πειραματικά την εθνογραφία, σπρώχνοντας τα όρια της έρευνας και της κινηματογραφικής φόρμας. Ενδεικτικά αναφέρουμε το «Δάσος από Σύννεφα» (Ελιάν Έστερ Μποτς) στο οποίο πέντε Ολλανδέζες χρησιμοποιούν τις αναμνήσεις των γονιών τους από τον πόλεμο της πρώην Γιουγκοσλαβίας, ώστε να οδηγήσουν το θεατή σε ένα φαντασιακό ταξίδι με τελικό προορισμό τους οικογενειακούς δεσμούς. Έπειτα, υπάρχει ακόμα η «Απουσία» (Ροξάν Έιμπελ Γκιντς), μια ερμηνευτική αυτοεθνογραφική ταινία που εκθέτει τις δυσκολίες και τις γνώσεις που αποκτά μια ερευνήτρια, κατά τη διάρκεια επιτόπιας έρευνας σε αγροτικές περιοχές της Βραζιλίας.
Την αυξανόμενη σημασία που αποκτά στο πεδίο της έρευνας η χρήση των οπτικοακουστικών μέσων φιλοδοξεί να αναδείξει η ενότητα Initiations. Μάλιστα, εκεί συγκεντρώνονται φιλμ με ετερόκλητες καταγωγές και θέματα. Μεταξύ άλλων, «ταξιδεύουμε» στη Ζιμπάμπουε για χάρη του «Uhuru: Coups Αnd The Promise Of Freedom» (Ραμπισαγί Μαρούφου), έπειτα στην Κέρκυρα («Αγία Ειρήνη – Ανάμεσα σε Δύο Στεριές», Μαρίνα Σατανάκη, Μελίνα Σχοινά και Ευγενία Πούλη) και σε τόπους ιστορικής μνήμης («Ψωμί Kαι Mια Kουβέρτα», Δημήτρης Γκίντζος) έως την επικαιρότητα της πανδημίας του Covid-19 («Ψηφιακή Πραγματικότητα», Μιλένα Περδικάρη).
Ξεχωριστό ενδιαφέρον έχουν οι φετινές ειδικές προβολές του Ethnofest, οι οποίες είναι αφιερωμένες σε ταινίες που βασίζονται στη χρήση αρχειακού υλικού. Από τις τέσσερις σχετικές ταινίες, ξεχωρίζουμε το ντοκιμαντέρ «Η Τζούντι ενάντια στον Καπιταλισμό» (Μάικ Χούλμπλουμ) όπου αναδιπλώνεται η ζωή της εξέχουσας ριζοσπαστικής Καναδής φεμινίστριας, συγγραφέως και κοινωνικής ακτιβίστριας Τζούντι Ρέμπικ (Judy Rebick).
Από την άλλη, μια εναλλακτική απεικόνιση των υπέροχων βουνών των Ζαγοροχωριών επιχειρούν οι Κώστας Βράκας και Κωνσταντίνα Μεσσήνη. Ο πρώτος, στην ταινία «Ιερά Δάση Ζαγορίου», πραγματεύεται τη διατήρηση της φύσης μέσω θρησκευτικών δοξασιών και υπό το φόβο υπερφυσικών τιμωριών, ενώ η Μεσσήνη στο «St. Viniri – Το Ιερό Δάσος» επικεντρώνεται στο δάσος της Αγίας Παρασκευής στη Βωβούσα, στο Ανατολικό Ζαγόρι.
Επισκεφτείτε την επίσημη ιστοσελίδα του Ethnofest, διαβάστε τις απλές και κατατοπιστικές οδηγίες θέασης και απολαύστε ξεχωριστό σινεμά υψηλής ποιότητας.