5 βραβεία για το «Digger» στο 61ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Δείτε όλους τους νικητές της διοργάνωσης που ολοκληρώθηκε για πρώτη φορά διαδικτυακά.

5 βραβεία για το «Digger» στο 61ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης «Digger»

Για πρώτη φορά στην 61χρονη ιστορία του το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (5-15/11) έριξε αυλαία διαδικτυακά, απονέμοντας εξ αποστάσεως τις δάφνες του.

Πρώτα όμως περάσαμε δύο εβδομάδες γεμάτες σπιτικές προβολές, κάνοντας πράξη το σλόγκαν του φεστιβάλ «σινεμά με κάθε τρόπο». Είναι ενδεικτικό πως, σύμφωνα με τα στοιχεία της διοργάνωσης, τις ταινίες του προγράμματος παρακολούθησαν περισσότεροι από 80.000 θεατές, με τα sold out -ως συνήθως- να σημειώνονται καθημερινά. Το ραντεβού τώρα δίνεται στο ανοιξιάτικο 23ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

Όσον αφορά τα βραβεία τώρα, μεγάλη νικήτρια αναδείχθηκε η ταινία «Χαρακτηριστικά Γνωρίσματα» (Φερνάντα Βαλαντές) η οποία απέσπασε το Χρυσό Αλέξανδρο. Η κριτική επιτροπή, η οποία αποτελούταν από τους Μελίκα Φορουτάν (ηθοποιός), Τεόνα Στρούγκαρ Μιτέβσκα (σκηνοθέτις), Βάνια Καλούτζερσιτς (διευθύντρια του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ρότερνταμ), Γιώργος Τσεμπερόπουλος (σκηνοθέτης) και Μπγιόρν Βίκτορσον (σχεδιαστής ήχου, ηχολήπτης), δικαιολόγησε την επιλογή της ως εξής:
«Σε έναν σκληρό κόσμο απογοητεύσεων, τραγωδίας και επιβίωσης, γεννιέται ένας απρόσμενος δεσμός. Η κριτική επιτροπή εντυπωσιάστηκε από τη σκηνοθετική προσέγγιση της κινηματογραφικής φόρμας, η οποία δεν ξεπερνά ποτέ τη φυσική ροή της ιστορίας, αλλά την ανυψώνει συνεχώς σε μια υψηλότερη και βαθύτερη στάση και πρόταση. Ξεκινάει αργά και κλασικά για να εξελιχθεί στη συνέχεια σε οπτικό σκοτάδι, ή και σε κόλαση, όπως ακριβώς και η ιστορία που ξεδιπλώνεται. Η ταινία αποτελεί υπενθύμιση του απεριόριστου χώρου που μπορεί να καταλάβει η καλλιτεχνική έκφραση».

5 βραβεία για το «Digger» στο 61ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης - εικόνα 1
«Χαρακτηριστικά Γνωρίσματα»

Το Ειδικό Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής – Αργυρός Αλέξανδρος απονεμήθηκε στο «Digger» του Τζώρτζη Γρηγοράκη. Πρόκειται για ένα από τα πέντε συνολικά βραβεία που απέσπασε το ντεμπούτο του Έλληνα σκηνοθέτη, το οποίος εκτός από τις επιτροπές αγαπήθηκε ιδιαίτερα και από το κοινό του φεστιβάλ. Συγκεκριμένα, η ταινία απέσπασε ακόμα το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, το βραβείο του Ιδρύματος Ιωάννου Φ. Κωστόπουλου, το βραβείο καλύτερης ταινίας από την επιτροπή των φοιτητών των πανεπιστημίων Θεσσαλονίκης, αλλά και το βραβείο κοινού.

Πίσω στο διεθνές διαγωνιστικό τμήμα, Χάλκινο Αλέξανδρο για την καλύτερη σκηνοθεσία απέσπασε η ταινία «Παγιδευμένοι» (Άντερς Έλχολμ & Φρέντερικ Λους Χβιντ), το βραβείο γυναικείας ερμηνείας απονεμήθηκε στην Τζοάνα Σκάνλαν («Μετά την Αγάπη», Αλίμ Καν), ενώ η αντρική στον Άρη Σερβετάλη («Μήλα», Χρήστος Νίκου). Τέλος, το βραβείο καλλιτεχνικής επίτευξης απονεμήθηκε στη «Νύχτα των Βασιλιάδων» (Φιλίπ Λακότ).

5 βραβεία για το «Digger» στο 61ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης - εικόνα 2
«Μήλα»

Τα βραβεία του 61ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης:

Διεθνές Διαγωνιστικό

Χρυσός Αλέξανδρος: «Χαρακτηριστικά Γνωρίσματα» (Φερνάντα Βαλαντές)
Ειδικό Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής – Αργυρός Αλέξανδρος: «Digger» (Τζώρτζης Γρηγοράκης)
Ειδικό Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής για την Καλύτερη Σκηνοθεσία – Χάλκινος Αλέξανδρος: Άντερς Έλχολμ & Φρέντερικ Λους Χβιντ («Παγιδευμένοι»)
Γυναικεία ερμηνεία: Τζοάνα Σκάνλαν («Μετά την Αγάπη»)
Ανδρική ερμηνεία: Άρης Σερβετάλης («Μήλα»)
Βραβείο Καλλιτεχνικής Επίτευξης: «Η Νύχτα των Βασιλιάδων» (Φιλίπ Λακό)

Meet the Neighbors

Καλύτερη ταινία: «200 Μέτρα» (Αμίν Ναϊφέ)
Ειδικό Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής: «Όταν Κοπάσει ο Άνεμος» (Νόρα Μαρτιροσιάν)
Ειδικό Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής για την Καλύτερη Σκηνοθεσία: Αμίν Ναϊφέ («200 Μέτρα»)
Ειδικό Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής (εξ ημισείας): «Δίνη» (Σεσίλια Φελμέρι) & «Λούξορ» (Ζέινα Ντούρα)

Βραβείο «Mermaid»

«Ημέρες» (Τσάι Μινγκ-Λιάνγκ)

Βραβεία της Διεθνούς Ομοσπονδίας Κριτικών Κινηματογράφου (FIPRESCI):

Διεθνές Διαγωνιστικό: «Παγιδευμένοι» (Άντερς Έλχολμ & Φρέντερικ Λους Χβιντ)
Ελληνική ταινία του Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου: «Ράφτης» (Σόνια Λίζα Κέντερμαν)

5 βραβεία για το «Digger» στο 61ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης - εικόνα 3
«Η Νύχτα των Βασιλιάδων»

Βραβείο της Βουλής των Ελλήνων «Ανθρώπινες Αξίες»

«Φαντάσματα στην Πόλη» (Άζρα Ντενίζ Οκιάι)

Βραβεία ΕΡΤ

Πρώτο βραβείο: «Ράφτης» (Σόνια Λίζα Κέντερμαν)
Δεύτερο βραβείο: «18» (Βασίλης Δούβλης)

Βραβεία Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου

Βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη: Τζώρτζης Γρηγοράκης («Digger»)
Βραβείο Best Location: Βασίλης Ντινόπουλος («Kala Azar»)

Βραβείο Ιδρύματος Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου

«Digger» (Τζώρτζης Γρηγοράκης)

Βραβείο WIFT GR

«Φαντάσματα στην Πόλη» (Άζρα Ντενίζ Οκιάι)

Βραβεία Νεότητας Φοιτητών Πανεπιστημίων Θεσσαλονίκης

Καλύτερη ταινία: «Digger» (Τζώρτζης Γρηγοράκης)
Ειδικό Βραβείο Επιτροπής Νεότητας: «Ράφτης» (Σόνια Λίζα Κέντερμαν)

Βραβεία Κοινού

Διεθνές Διαγωνιστικό: «Digger» (Τζώρτζης Γρηγοράκης)
Ελληνική ταινία του Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου: «Η Οδύσσεια του Βάση» (Βασίλης Παπαθεοχάρης)
Meet the Neighbors: «Daniel ‘16» (Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος)
Ανοιχτοί Ορίζοντες: «Γλυκές Μου Ματαδόρ» (Ροδρίγο Σεπούλβεδα)

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Οι Αντίπαλοι

Σεναριακό υπόδειγμα αθλητικού (μελο)δράματος πάνω στις απρόβλεπτες διαδρομές των ανθρώπινων επιθυμιών. "Χορογραφημένο" με ερωτική ένταση και σκηνοθετημένο με φλασάτη, βιντεοκλιπίστικη αυταρέσκεια.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
25/04/2024

Ζωντανό Πνεύμα

Δύο κόσμοι και τρεις γενιές συγκρούονται σε ένα δράμα ενηλικίωσης με στοιχεία μαγικού ρεαλισμού, κωμωδίας και θρίλερ, το οποίο, όμως, ασθμαίνει για να βρει την ιδανική ισορροπία.

Ο Τελευταίος Ήρωας

Κουστουριτσική, ξέφρενη και βιτριολική σάτιρα, η οποία βγαίνει απ’ τα νερά της όταν προσπαθεί, αδίκως, να σοβαρευτεί και να περάσει "μηνύματα".

Σούπερ Μάγκι

Σίκουελ ενός διεκπεραιωτικά στημένου αυστραλέζικου animation, το οποίο καταγγέλλει απλοϊκά τους κινδύνους της υπνωτιστικά γοητευτικής νέας εικονικής πραγματικότητας.

Ο Μύλος και ο Σταυρός

Με κάδρα που παραπέμπουν σε πίνακες της φλαμανδικής και της ολλανδικής σχολής, ο Μαγιέφσκι στήνει μια οπτικά μεγαλοπρεπή αλληγορία πάνω στην τέχνη, την αληθινή ζωή και την ανθρώπινη μισαλλοδοξία.