Μια ταινία για την οποία όλο και αυξάνονταν τα στοιχήματα πως δεν θα έβρισκε ποτέ το δρόμο προς τις αίθουσες καταφέρνει τελικά να συναντηθεί με το κοινό έχοντας περάσει από χίλια κύματα. Οι «Νέοι Μεταλλαγμένοι» του Τζος Μπουν, μόλις η τρίτη ταινία ενός σκηνοθέτη με πείρα στο ρομαντικό σινεμά («Όλα Για Την Αγάπη», «Το Λάθος Αστέρι»), ξεκίνησαν ως ένα προσωπικό πρότζεκτ του δημιουργού με τη φιλοδοξία να ανανεώσει το «μεταλλαγμένο» σούπερ franchise και να ανατρέψει τις συμβάσεις των υπερηρωικών μπλοκμπάστερ. Η 20th Century Fox, η οποία είχε χειροπιαστή εικόνα της επιτυχίας των εναλλακτικής λογικής spin-off της («Logan», «Deadpool»), ενέκρινε το 2015 την παραγωγή του σχεδίου του Μπουν και κάπου εκεί τα εμπόδια άρχισαν να διαδέχονται το ένα το άλλο.
Η πρώτη ύλη
Ο Μπουν μαζί με το σεναριογράφο Νέιτ Λι υπήρξαν φαν των X-Men από τη δεκαετία του ’80, όταν έπεσαν στα χέρια τους οι ιστορίες των New Mutants, μιας παρέας μεταλλαγμένων εφήβων οι οποίοι καλούνται να τιθασεύσουν τις δυνάμεις τους και να εκπαιδευτούν στη μάχη ολομόναχοι. Εκτός από την ηλικία των χαρακτήρων, εκείνο που έκανε ξεχωριστό τον παράλληλο κόσμο των X-Men ήταν το σκοτεινό ύφος και η πολυπλοκότητα της ψυχοσύνθεσής τους. Όπως θα έλεγε ο Μπουν αργότερα, η ατμόσφαιρα των περιπετειών θύμιζε μια μείξη του «Breakfast Club» (Τζον Χιουζ, 1986) και της «Φωλιάς του Κούκου» (Μίλος Φόρμαν, 1975).
Δηλαδή, ένα σύμπαν όπου οι υπερήρωες πρέπει να ενωθούν για να επιζήσουν, με τα εφηβικά άγχη να γίνονται ο καταλύτης της εκρηκτικής αντίδρασής τους απέναντι στους πολυπρόσωπους villains που αντιμετωπίζουν. Η αναφορά στην εξαιρετική ταινία του Φόρμαν αποκτά ιδιαίτερο νόημα αν σκεφτούμε πως οι «Νέοι Μεταλλαγμένοι» διαδραματίζονται στο εσωτερικό μιας ψυχιατρικής κλινικής απ’ την οποία οι πρωταγωνιστές καλούνται να δραπετεύσουν. Εκεί ο Μπουν θέλησε να στήσει την πλοκή ενός μαζικής απήχησης μπλοκμπάστερ τρόμου, μια προοπτική που δεν ενθουσίασε τη Fox.
Τα πρώτα προβλήματα
Οι ιθύνοντες του στούντιο δεν ήθελαν σκηνές αληθοφανούς βίας και μάλλον προτιμούσαν την ατμόσφαιρα ενός... Χιούζ από αυτήν του Φόρμαν. Στο πρώτο μοντάζ που παρέδωσε ο Μπουν είχε περιορίσει τα στοιχεία του τρόμου, όμως η τρομερή επιτυχία του «Αυτό» (Άντι Μουσιέτι, 2017) που βγήκε τότε στις αίθουσες έπεισε τη Fox να ακολουθήσει το horror όραμά του. Κι ενώ προγραμματίστηκαν επαναληπτικά γυρίσματα για να γίνει πιο τρομακτική η ταινία, η πρεμιέρα της αναβαλλόταν ξανά και ξανά ώστε να μη συμπέσει με άλλες παραγωγές του franchise, όπως τα «Deadpool 2» (Ντέιβιντ Λιτς, 2018) και «X-Men: Ο Μαύρος Φοίνικας» (Σάιμον Κίνμπεργκ, 2019).
Εντωμεταξύ μεσολάβησε η κολοσσιαία εξαγορά της Fox από την Disney, κίνηση που έθεσε σε σοβαρό κίνδυνο την ύπαρξη των «Νέων Μεταλλαγμένων», μιας και η νέα ιδιοκτησία δεν φάνηκε να ενδιαφέρεται πραγματικά για το πρότζεκτ. Ήταν εντελώς εκτός κλίματος δίπλα στους υπόλοιπους τίτλους της Disney, δεν σχετιζόταν με το κινηματογραφικό σύμπαν της Marvel και προστέθηκε σε ένα ήδη φορτωμένο πρόγραμμα κυκλοφοριών. Σαν να μην έφτανε αυτό, αφού επιτέλους ορίστηκε η κυκλοφορία της ταινίας για τον περασμένο Απρίλιο χωρίς περαιτέρω παρεμβάσεις στο υλικό, ξέσπασε η πανδημία.
Υπερηρωικό ξεκαθάρισμα
Με υπογεγραμμένο συμβόλαιο υποχρεωτικής κυκλοφορίας των «Νέων Μεταλλαγμένων» στους κινηματογράφους, η Disney δεν σκέφτηκε καν να «πασάρει» την κυκλοφορία του φιλμ κατευθείαν στη streaming πλατφόρμα της. Μια τακτική η οποία τείνει να γίνει ρουτίνα τους τελευταίους μήνες, όπως συνέβη και με την πολυαναμενόμενη live action «Μουλάν», η οποία στις ΗΠΑ κυκλοφορεί αποκλειστικά στο Disney+, αφήνοντας σε δεύτερη μοίρα τις αίθουσες που αντιμετωπίζουν πρωτοφανή κρίση. Να που οι «Νέοι Μεταλλαγμένοι», όμως, υψώνουν το ανάστημά τους απέναντι στην υγειονομική κρίση, προσπαθώντας επιπλέον να αποδείξουν πως με τη marvel-ική συνταγή να φέρνει δισεκατομμύρια δολάρια στα ταμεία, υπάρχουν περιθώρια και για «πειραματικής» αισθητικής και εκτός του συγκεκριμένου σούπερ σύμπαντος ταινίες.
Top-3 X-Men movies
«Deadpool» (Τιμ Μίλερ, 2016)
Αθυρόστομη, απερίφραστα μη ορθή πολιτικά και καταιγιστική στη δράση της, η ταινία του Μίλερ δημιούργησε τομή στις υπερηρωικές περιπέτειες χάρη στην αντισυμβατική προσέγγισή της στα πάντα και έναν Ράιαν Ρέινολντς που μετέτρεψε την υπερβολή σε υποκριτικό ατού.
«Λόγκαν» (Τζέιμς Μάνγκολντ, 2017)
Το κύκνειο άσμα του Γούλβεριν κινηματογραφείται σαν ένα υποβλητικό μετα-αποκαλυπτικό γουέστερν, με τα τρωτά σημεία του πρωταγωνιστή να αναδεικνύονται μέσα από τον ελεγειακό τόνο της ταινίας.
«X-Men: Η Πρώτη Γενιά» (Μάθιου Βον, 2011)
Η ταινία που αναζωογόνησε το franchise συστήνοντας τον νεότερο εαυτό των μεταλλαγμένων, όταν προσπαθούσαν να σώσουν τον κόσμο από πυρηνικό ολοκαύτωμα. Κλέβει την παράσταση ο διαπεραστικός Μαγκνίτο του Μάικλ Φασμπέντερ.
Περισσότερες πληροφορίες
Οι Νέοι Μεταλλαγμένοι
Τέσσερις νεαροί μεταλλαγμένοι κρατούνται σε απομονωμένο νοσοκομείο υπό ψυχιατρική παρακολούθηση. Μία από τις γιατρούς που τους παρακολουθεί, πιστεύει πως συνιστούν κίνδυνο για τους εαυτούς τους αλλά και τον υπόλοιπο κόσμο, την ώρα που προσπαθεί να τους μάθει να χειρίζονται σωστά τις ξεχωριστές δυνάμεις τους. Όταν μια πέμπτη μεταλλαγμένη φτάνει στο νοσοκομείο και ενώνεται με τους υπόλοιπους, τότε αρχίζουν να συμβαίνουν μια σειρά από παράξενα και επικίνδυνα περιστατικά.