Το Σκοτεινό Αντικείμενο του Πόθου

4

Η τελευταία ταινία του Μπουνιουέλ είναι μια γνήσια σουρεαλιστική σάτιρα της (ευνουχιστικής) αστικής ηθικής, γεμάτης με τη βέβηλη αυθάδεια και την κινηματογραφική πρωτοτυπία ενός αδιόρθωτου σκανδαλιάρη.

Το Σκοτεινό Αντικείμενο του Πόθου

Αν και είχε μεταφερθεί προηγουμένως στην οθόνη από πρωτοκλασάτους σκηνοθέτες, ανάμεσά τους οι Γιόζεφ Φον Στέρνμπεργκ και Ζιλιέν Ντιβιβιέ, το διάσημο ερωτικό μυθιστόρημα «Η γυναίκα και το νευρόσπαστο» του Πιέρ Λουίς έπρεπε να πέσει στα χέρια του Λουίς Μπουνιουέλ και του συνσεναριογράφου του Ζαν – Κλοντ Καριέρ για να αναδείξει όλες τις πολύπλευρες διαστάσεις του. Η ελεύθερη διασκευή τους το εντάσσει μάλιστα αρμονικότατα μέσα στη μπουνιουελική προβληματική, η οποία παραμένει σταθερά… αδιόρθωτα σουρεαλιστική. Έτσι, μια σειρά από ακατανόητα περιστατικά εισβάλλουν διαρκώς στην κινηματογραφική ζωή του Ματιέ, ενός πλούσιου, καθωσπρέπει μεσήλικα ο οποίος διηγείται στους συνταξιδιώτες ενός τρένου την ιστορία της ερωτικής εμμονής του με μια όμορφη νεαρή γυναίκα.

Το ότι την Κοντσίτα, το αθώο και ταυτόχρονα προκλητικό «σκοτεινό αντικείμενο του πόθου» του, την ερμηνεύουν δυο διαφορετικές ηθοποιοί είναι μόνο μία από τις ανεξήγητες μπουνιουελικές παρεμβολές σε μια πλοκή γεμάτη ανορθολογικές ρωγμές. Νάνοι ψυχαναλυτές, τρομοκρατικές ενέργειες από την «Επαναστατική Ομάδα του Νηπίου Ιησού» και τυχαίοι συνταξιδιώτες που όλοι γνωρίζονται μεταξύ τους θολώνουν τα όρια μεταξύ πραγματικότητας, ονείρου, δράματος και φάρσας, πλήττοντας την (ευνουχιστική) αστική ηθική και την κτητική, φαλλοκρατική αντρική νοοτροπία.

Το Σκοτεινό Αντικείμενο του Πόθου - εικόνα 1

Έννοιες δεμένες με την εξουσία, αλλά ανίκανες να κατανοήσουν τη θηλυκή φύση και να γνωρίσουν την ερωτική ολοκλήρωση (η Κοντσίτα αρνείται πεισματικά να δοθεί στον Ματιέ), μετατρέποντας τον ευκατάστατο μεγαλοαστό σε μια αρσενική Σεβερίν – τη στερημένη ηρωίδα τής «Ωραίας της Ημέρας», η οποία καταφεύγει στις «αμαρτωλές» / απελευθερωτικές φαντασιώσεις της. Με σκανδαλιάρικη, σαρκαστική ευχαρίστηση, ο Ισπανός αιρετικός διασκεδάζει αφάνταστα μαζί του, αρνούμενος μέχρι τέλους να συμβιβαστεί με τις κοινωνικές νόρμες και τους ακαδημαϊκούς αφηγηματικούς κανόνες.

Γαλλία, Ισπανία. 1977. Διάρκεια: 103΄. Διανομή: BIBLIOTHEQUE.

Περισσότερες πληροφορίες

Το Σκοτεινό Αντικείμενο του Πόθου

Cet Obscur Objet du Desir
4
  • Σινεφίλ
  • 1977
  • Διάρκεια: 100 '
  • Λουίς Μπουνιουέλ

Ένας πλούσιος, ηλικιωμένος αστός διηγείται στους συνταξιδιώτες ενός τρένου την ιστορία της ερωτικής του εμμονής με μια όμορφη νεαρή γυναίκα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Εμφύλιος Πόλεμος

Πολιτική περιπέτεια γυρισμένη με ρεαλισμό, προβλέψιμα απλοϊκή στην εξέλιξή της και μονοδιάστατη στην παραβολή της για τη σύγχρονη αμερικανική πραγματικότητα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
18/04/2024

Η Αρπαγή

Δομημένη σαν ψυχολογικό θρίλερ, μια ιστορία εμμονής αποκαλύπτει τη συντριπτική δύναμη των κοινωνικών ρόλων σ’ έναν κόσμο ψυχολογικής ανασφάλειας κι έλλειψης επικοινωνίας.

Το Περασμένο Καλοκαίρι

Αρκετά πιστό ριμέικ της δανέζικης "Βασίλισσας της Καρδιάς". Ενός τολμηρότερου ερωτικού δράματος, το οποίο διέθετε ένα διαφορετικό, αιχμηρό φινάλε.

Αμπιγκέιλ

Το μυστήριο συναντά το horror και το απενοχοποιημένο φαν, σε ένα διασκεδαστικό μιξ αναφορών και χαβαλέ, μέχρις ότου χαθεί ο έλεγχος και κυριαρχήσει η σαχλαμάρα.

Σπίθα στη Θάλασσα

Συγκινητικό δράμα επώδυνης ενηλικίωσης, το οποίο δεν ανοίγεται στα βαθιά σεναριακά, αντλώντας συναισθηματική δύναμη από τους τρισδιάστατους χαρακτήρες του.

Μη μου Λες Ψέματα

Συναισθηματική, στέρεα, όσο και εύπεπτη δραμεντί πάνω στα αληθινά ψέματα, τα οποία ξεκινούν από τη ζωή και γίνονται συναρπαστικές λογοτεχνικές και κινηματογραφικές ιστορίες.

Ένα Φλιτζάνι Καφέ και Καινούργια Παπούτσια

Υπαρξιακά αδιέξοδα πασχίζουν να αναδειχθούν μέσα από μια μελοδραματική συνθήκη, ο μινιμαλιστικός χειρισμός της οποίας καταντά φτωχός και μονοδιάστατος.