Οικογενειακή Ευτυχία Α.Ε.

3

Μια αληθινή γιαπωνέζικη επιχείρηση, οι λανθιμικές «Άλπεις» και η καθημερινότητα ως μια διαρκής σκηνοθεσία συναντιούνται σε μια ντοκιμαντερίστικη, πικρή σάτιρα πάνω στη σύγχρονη αλλοτρίωση.

Οικογενειακή Ευτυχία Α.Ε.

Το 2011 ο Γιώργος Λάνθιμος και ο Ευθύμης Φιλίππου είχαν βραβευτεί στο Φεστιβάλ Βενετίας για το σενάριο των «Άλπεων», μιας ιδιόρρυθμης μαύρης κωμωδίας, στην οποία τα μέλη μιας ομάδας ετερόκλητων ανθρώπων προσλαμβάνονται από συγγενείς και φίλους νεκρών για να αντικαταστήσουν αυτούς που χάθηκαν. Κι επειδή, όπως έχει αποδειχτεί επανειλημμένα, η ζωή μιμείται την τέχνη με όλο και μεγαλύτερη συχνότητα, στην άλλη άκρη του πλανήτη μια ανάλογη επιχείρηση κάνει χρυσές δουλειές. Η αλήθεια είναι πως στην Ιαπωνία η ιδέα «ενοικίασης συγγενών» έχει βγει στην αγορά εδώ και περίπου μία εικοσαετία, αλλά η ιδρυθείσα το 2009 εταιρεία Family Romance την έχει εκσυγχρονίσει εντυπωσιακά, με τον ιδιοκτήτη της Ίσιι Γιούιτσι να έχει υποδυθεί μέχρι τώρα τον πατέρα ή τον σύζυγο σε πάνω από εκατό οικογένειες.

Οικογενειακή Ευτυχία Α.Ε. - εικόνα 1

Στην Ιαπωνία η κυρίαρχη κουλτούρα της απόκρυψης συναισθημάτων (χόνε) και της τυπικής δημόσιας συμπεριφοράς (τατεμάε) αυξάνει κατακόρυφα την αίσθηση της μοναξιάς και αναγκάζει τους ανθρώπους να αναζητούν εναλλακτικούς τρόπους επικοινωνίας κι επαφής. Η ενοικίαση συγγενών αποτελεί λοιπόν μια έξοχη κινηματογραφική ιδέα για έναν σκηνοθέτη που, μέσα από τα ντοκιμαντέρ και τις μυθοπλασίες του, ανιχνεύει τις εθνολογικές ιδιαιτερότητες, τις πολιτισμικές συγκρούσεις και την ανθρώπινη συμπεριφορά in extremis όπως ο Βέρνερ Χέρτζογκ.

Έτσι, ύστερα από ηφαιστιολογικές περιπλανήσεις («Into the Inferno»), συνεντεύξεις με τον τελευταίο ηγέτη της Σοβιετικής Ένωσης («Meeting Gorbachev») κι επιστροφή στο παρελθόν για τον φίλο του Μπρους Τσάτγουιν («Nomad»), ο αντισυμβατικός Γερμανός auteur ρίχνει μια λοξή ματιά στην απανθρωποποίηση των σύγχρονων σχέσεων μέσα από έναν πρωτότυπο συνδυασμό ντοκιμαντέρ και μυθοπλασίας. Διότι η ιστορία μιας μητέρας, η οποία νοικιάζει έναν άντρα για να υποδυθεί τον χαμένο από χρόνια πατέρα της 12χρονης κόρης της, είναι μεν επινοημένη, αλλά ο Ίσιι Γιούιτσι που τον υποδύεται παίζει απλώς τον εαυτό του.

Οικογενειακή Ευτυχία Α.Ε. - εικόνα 2

Παρακολουθώντας από τη μία την εξέλιξη της σχέσης του Ίσιι και της νεαρής Μαχίρο και από την άλλη τις παράλληλες δραστηριότητες της Family Romance (μια νύφη νοικιάζει έναν πατέρα για να την παραδώσει στο γάμο, μια γυναίκα φαντασιώνεται πως κερδίζει το λαχείο, μια άλλη γίνεται celebrity που την κυνηγούν οι παπαράτσι…), ο Χέρτζογκ περιγράφει περιπαικτικά όσο και μελαγχολικά μια αστική καθημερινότητα, η οποία λειτουργεί παρηγορητικά ως σκηνοθετημένο θέαμα. Αντιπαραβάλλει την ανθρωποπλημμύρα και τους ουρανοξύστες του Τόκιο με τη γαλήνια φύση, σαρκάζει την προσπάθεια του ανθρώπου να πεθάνει χωρίς… να πεθάνει και αποκαλύπτει το πώς η δημόσια εικόνα μας έχει γίνει πιο ενδιαφέρουσα από την ιδιωτική μας «αλήθεια». Ακόμη και η τελευταία όμως μπαίνει σε σαρκαστική αμφισβήτηση, αφού για να την εξομολογηθείς, όπως ο Ίσιι, πρέπει πλέον υποχρεωτικά να την υποδυθείς.

ΗΠΑ. 2019. Διάρκεια: 89΄. Διανομή: FILMTRADE.

Περισσότερες πληροφορίες

Οικογενειακή Ευτυχία Α.Ε.

Family Romance, LLC
3
  • Δραματική
  • 2019
  • Διάρκεια: 89 '
  • Βέρνερ Χέρτζογκ

Η μητέρα μιας 12χρονης κοπέλας «νοικιάζει» έναν άντρα για να υποδυθεί τον χαμένο πατέρα της τελευταίας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Επαγγελματίας Υπνοβάτης

Ενδιαφέρουσα ιδέα που μένει απλά υποσχόμενη, μιας και υλοποιείται με σεναριακή χοντροκοπιά, ερμηνευτική ανεπάρκεια και αφηγηματική προχειρότητα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
25/04/2024

Μην Ανοίγεις την Πόρτα

Η πρώτη ταινία των Unboxholics είναι ένα ψυχολογικό θρίλερ με υποβλητική ατμόσφαιρα, αλλά ελάχιστο ψαχνό. Δραματικά ισχνό και σκηνοθετημένο μονότονα, κορυφώνεται χωρίς την παραμικρή έκπληξη.

Οι Αντίπαλοι

Σεναριακό υπόδειγμα αθλητικού (μελο)δράματος πάνω στις απρόβλεπτες διαδρομές των ανθρώπινων επιθυμιών. "Χορογραφημένο" με ερωτική ένταση και σκηνοθετημένο με φλασάτη, βιντεοκλιπίστικη αυταρέσκεια.

Ζωντανό Πνεύμα

Δύο κόσμοι και τρεις γενιές συγκρούονται σε ένα δράμα ενηλικίωσης με στοιχεία μαγικού ρεαλισμού, κωμωδίας και θρίλερ, το οποίο, όμως, ασθμαίνει για να βρει την ιδανική ισορροπία.

Ο Τελευταίος Ήρωας

Κουστουριτσική, ξέφρενη και βιτριολική σάτιρα, η οποία βγαίνει απ’ τα νερά της όταν προσπαθεί, αδίκως, να σοβαρευτεί και να περάσει "μηνύματα".

Σούπερ Μάγκι

Σίκουελ ενός διεκπεραιωτικά στημένου αυστραλέζικου animation, το οποίο καταγγέλλει απλοϊκά τους κινδύνους της υπνωτιστικά γοητευτικής νέας εικονικής πραγματικότητας.

Ο Μύλος και ο Σταυρός

Με κάδρα που παραπέμπουν σε πίνακες της φλαμανδικής και της ολλανδικής σχολής, ο Μαγιέφσκι στήνει μια οπτικά μεγαλοπρεπή αλληγορία πάνω στην τέχνη, την αληθινή ζωή και την ανθρώπινη μισαλλοδοξία.