Είναι τελικά μια μεγάλη νίκη το Όσκαρ της «Ευνοούμενης»;

Τι σημαίνει το 1 στα 10 Όσκαρ για τον Γιώργο Λάνθιμο και την ελπιδοφόρα συνέχεια της καριέρας του.

Είναι τελικά μια μεγάλη νίκη το Όσκαρ της «Ευνοούμενης»;

Ακόμη και οι πιο αισιόδοξοι υποστηρικτές της «Ευνοούμενης» εξεπλάγησαν όταν ανακοινώθηκαν οι δέκα υποψηφιότητες της ταινίας του Λάνθιμου, ακριβώς όσες απέσπασε και η ταινία-φαινόμενο «Ρόμα» του Αλφόνσο Κουαρόν. Οι δυο τους έκαναν πρεμιέρα και βραβεύτηκαν στο περσινό Φεστιβάλ Βενετίας, η ταινία του Μεξικανού σκηνοθέτη, όμως, πήρε το Χρυσό Λιοντάρι κι εν συνεχεία μονοπώλησε τόσο τις απονομές που ακολούθησαν όσο και τις συζητήσεις επαγγελματιών, σινεφίλ και μη. Τα δέκα Όσκαρ που διεκδικούσε ξαφνικά η «Ευνοούμενη» προήγαγαν την ταινία σε φαβορί με όλα τα ενδεχόμενα ανοιχτά. Ήταν όμως;

Ο ενθουσιασμός για την επιβλητική παρουσία ενός Έλληνα σκηνοθέτη στον διασημότερο και σημαντικότερο κινηματογραφικό θεσμό έκανε πολλούς να παραβλέψουν ότι τα Όσκαρ απευθύνονται και λογοδοτούν στο αμερικανικό κοινό. Κατά συνέπεια, η αδιαμφισβήτητη ανωτερότητα της «Ευνοούμενης» σε αρκετές κατηγορίες –το μοντάζ και το πρωτότυπο σενάριο είναι δύο καλά παραδείγματα– πέρασε σε δεύτερη μοίρα συγκριτικά με ταινίες που είχαν άμεσες (κι εμπορικότερες) αναφορές στη σύγχρονη αμερικανική πραγματικότητα. Έτσι εξηγείται το Όσκαρ καλύτερης ταινίας στο «Πράσινο Βιβλίο» (Πίτερ Φαρέλι), ένα συμφιλιωτικό feelgood αντιρατσιστικό φιλμ, και τα τέσσερα χρυσά αγαλματίδια που πήγαν στο εισπρακτικό φαινόμενο «Bohemian Rhapsody» του Μπράιαν Σίνγκερ (ηχητικού μοντάζ και μιξάζ, μοντάζ, α΄ ρόλου για τον Ράμι Μάλεκ).

Είναι τελικά μια μεγάλη νίκη το Όσκαρ της «Ευνοούμενης»; - εικόνα 1

Η ακαδημία αναζητά τρόπους να επανακτήσει το κοινό της μετά και την κατακόρυφη πτώση στην τηλεθέαση των Όσκαρ τα τελευταία χρόνια, η οποία οφείλεται και στις επιλογές των ταινιών που βράβευε, καθώς ελάχιστες ήταν αυτές που είχαν απήχηση στο κοινό (θυμάται κάποιος το «Spotlight: Όλα στο Φως»;). Γι’ αυτό, μετά και την γκάφα με την απόπειρα εισαγωγής κατηγορίας δημοφιλέστερης ταινίας, ήταν αναμενόμενο το «αφροαμερικανικό» υπερηρωικό μπλοκμπάστερ «Black Panther» να αποσπάσει τρία Όσκαρ (κουστουμιών, σκηνικών, πρωτότυπης μουσικής). Αντίστοιχα, η ακαδημία έκλεισε το μάτι στα στούντιο περιορίζοντας το «Ρόμα» του Netflix σε σημαντικά μεν, αλλά μόλις τρία βραβεία (σκηνοθεσίας, φωτογραφίας, ξενόγλωσσης ταινίας). Επομένως, ένα βρετανικό αντισυμβατικό δράμα εποχής όπως η «Ευνοούμενη» είχε τελικά λιγοστές ελπίδες απέναντι στις ανακατατάξεις της αμερικανικής σινε-βιομηχανίας.

Όπως γράφαμε και πριν από την απονομή, η εμφατική εκπροσώπηση της «Ευνοούμενης» στα Όσκαρ συνιστά από μόνη της μια αναγνώριση στις ικανότητες του Λάνθιμου. Ο ίδιος με κάθε νέα του ταινία εμπλουτίζει ραγδαία τη σκηνοθετική του φαντασία, ενώ επιδεικνύει αξιοζήλευτη άνεση στον τρόπο με τον οποίο χειρίζεται τους πρωτοκλασάτους σταρ που προσλαμβάνει. Λέτε με την επόμενη αμερικανικής παραγωγής ταινία του, τη σινε-διασκευή του νουάρ μυθιστορήματος του Τζιμ Τόμσον «Pop. 1280», να πάρει την εκδίκησή του;

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Εμφύλιος Πόλεμος

Πολιτική περιπέτεια γυρισμένη με ρεαλισμό, προβλέψιμα απλοϊκή στην εξέλιξή της και μονοδιάστατη στην παραβολή της για τη σύγχρονη αμερικανική πραγματικότητα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
18/04/2024

Η Αρπαγή

Δομημένη σαν ψυχολογικό θρίλερ, μια ιστορία εμμονής αποκαλύπτει τη συντριπτική δύναμη των κοινωνικών ρόλων σ’ έναν κόσμο ψυχολογικής ανασφάλειας κι έλλειψης επικοινωνίας.

Το Περασμένο Καλοκαίρι

Αρκετά πιστό ριμέικ της δανέζικης "Βασίλισσας της Καρδιάς". Ενός τολμηρότερου ερωτικού δράματος, το οποίο διέθετε ένα διαφορετικό, αιχμηρό φινάλε.

Αμπιγκέιλ

Το μυστήριο συναντά το horror και το απενοχοποιημένο φαν, σε ένα διασκεδαστικό μιξ αναφορών και χαβαλέ, μέχρις ότου χαθεί ο έλεγχος και κυριαρχήσει η σαχλαμάρα.

Σπίθα στη Θάλασσα

Συγκινητικό δράμα επώδυνης ενηλικίωσης, το οποίο δεν ανοίγεται στα βαθιά σεναριακά, αντλώντας συναισθηματική δύναμη από τους τρισδιάστατους χαρακτήρες του.

Μη μου Λες Ψέματα

Συναισθηματική, στέρεα, όσο και εύπεπτη δραμεντί πάνω στα αληθινά ψέματα, τα οποία ξεκινούν από τη ζωή και γίνονται συναρπαστικές λογοτεχνικές και κινηματογραφικές ιστορίες.

Ένα Φλιτζάνι Καφέ και Καινούργια Παπούτσια

Υπαρξιακά αδιέξοδα πασχίζουν να αναδειχθούν μέσα από μια μελοδραματική συνθήκη, ο μινιμαλιστικός χειρισμός της οποίας καταντά φτωχός και μονοδιάστατος.