Location scouting και κινηματογραφικός τουρισμός στο επίκεντρο του Hellenic Film Commission

Βρεθήκαμε στην ενημερωτική ημερίδα του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου για τους τρόπους βελτίωσης της εγχώριας κινηματογραφικής παραγωγής.

Location scouting και κινηματογραφικός τουρισμός στο επίκεντρο του Hellenic Film Commission

Το ελληνικό κινηματογραφικό τοπίο βρίσκεται σε συνεχή κίνηση τους τελευταίους μήνες, από τη στιγμή δηλαδή που αποφασίστηκε η εφαρμογή του πολυθρύλητου cash rebate. Το αναγκαίο επενδυτικό κίνητρο, το οποίο έφτασε επιτέλους και στην Ελλάδα, οδήγησε σχεδόν αμέσως στην άφιξη ξένων παραγωγών στη χώρα μας, οι οποίες αναμένεται να αυξηθούν στο μέλλον.

Το γεγονός αυτό συνιστά εγρήγορση από τα κατά τόπους γραφεία του Hellenic Film Commission από τη μία και από την άλλη δημιουργεί την ανάγκη για άρτια ενημερωμένους και εξειδικευμένους ντόπιους κινηματογραφιστές ώστε να ανταποκριθούν στη ζήτηση, αλλά και να γνωρίζουν ακριβώς πώς και εκείνοι μπορούν να επωφεληθούν από το cash rebate. Για την καλύτερη ενημέρωση και επιμόρφωση λοιπόν, το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου (ΕΚΚ) και το Hellenic Film Commision μας κάλεσαν την Τρίτη (27/11) στο Ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος», όπου ακούσαμε τρεις έμπειρους επαγγελματίες του σινεμά να μας μιλούν για τον κεντρικό ρόλο που έχει μια τοποθεσία στην εξέλιξη και πραγματοποίηση μιας ταινίας.

O κ. Σταθόπουλος είπε: «Δε χρειάζεται να έρθεις στην Ελλάδα, για να γυρίσεις μόνο Ελλάδα. Εδώ υπάρχουν ταλαντούχα και οργανωμένα συνεργεία με πολλές δυνατότητες εξέλιξης που πραγματικά ξεχωρίζουν.»

Τη συζήτηση άνοιξαν οι location managers Γιώργος Σταθόπουλος και Τάτε Αράεζ Γκουσμάν. Ο κ. Σταθόπουλος γνωρίζει καλά τι σημαίνει να κάνεις γύρισμα στην Ελλάδα και δη σε αρχαιολογικούς χώρους, καθώς έχει δουλέψει σε ταινίες όπως «Τα Δύο Πρόσωπα του Ιανουαρίου» (Χοσεΐν Αμίνι, 2014), η οποία περιλάμβανε γυρίσματα στην Ακρόπολη και την Κνωσό. Από την άλλη ο κ. Γκουσμάν «κρύβεται» πίσω από ορισμένες από τις εντυπωσιακότερες τοποθεσίες του «Game of Thrones», ενώ στο παρελθόν έχει συνεργαστεί με τον Ρίντλεϊ Σκοτ στο «Η Έξοδος: Θεοί και Βασιλιάδες» (2014).

Location scouting και κινηματογραφικός τουρισμός στο επίκεντρο του Hellenic Film Commission - εικόνα 1

Οι δύο επαγγελματίες ανέλυσαν στις τοποθετήσεις τους με ακρίβεια τις ευθύνες και τις ανάγκες ενός location manager, ενώ επέμειναν στη σημασία που έχει η διατήρηση μιας πολύ καλής σχέσης με την τοπική κοινωνία που φιλοξενεί το εκάστοτε γύρισμα. Σε αυτό το σημείο ο καθένας μοιράστηκε με τους παρευρισκόμενους τη δική του προσωπική αστεία ιστορία, με τον κ. Σταθόπουλο να περιγράφει πώς χρειάστηκε να προσλάβει ιδιωτική εταιρία φύλαξης για μία μέρα ώστε να προφυλαχθεί μια εκκλησία στην Κρήτη από... ένα κοπάδι κατσίκες.

Μετά την προβολή ενός εντυπωσιακού βίντεο στο οποίο ο κ. Γκουσμάν μάς έδειξε τον τρόπο που μοναδικής ομορφιάς τοποθεσίες στην Ισπανία χρησιμοποιήθηκαν στο «Game of Thrones», ρωτήσαμε και τους δύο ομιλητές εάν ποτέ ανησυχούν πως μια τοποθεσία που θα δουλέψει τέλεια σε μια παραγωγή, στη συνέχεια θα γίνει αντικείμενο εκμετάλλευσης από τους τουρίστες.

Ο κ. Σταθόπουλος ομολόγησε πως γνωρίζει μέρη τα οποία συνειδητά δεν προτείνει για γύρισμα ώστε να τα προστατέψει, ενώ σημείωσε ότι παίζει πολύ μεγάλο ρόλο στις προτάσεις του με τι συνεργείο δουλεύει, ώστε να ξέρει πόσο προσεκτικοί θα είναι με τον εκάστοτε χώρο. Ο κ. Γκουσμάν πρόσθεσε ότι ασυζητητί, ο σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον είναι το πιο σημαντικό από όλα όταν διαλέγει τοποθεσίες.

Location scouting και κινηματογραφικός τουρισμός στο επίκεντρο του Hellenic Film Commission - εικόνα 2

Αναπόφευκτα στη συζήτηση ανέκυψε το θέμα των αδειών για γύρισμα σε αρχαιολογικούς χώρους και μη, ένα ζήτημα το οποίο ταλανίζει εδώ και δεκαετίες τις παραγωγές στην Ελλάδα, με πρόσφατο παράδειγμα το «θρίλερ» με τη σειρά του βραβευμένου Κορεάτη σκηνοθέτη Παρκ Τσαν-Γουκ, «The Little Drummer Girl».

Σχετικά, η συντονίστρια της συζήτησης και διευθύντρια του Hellenic Film Commission Βένια Βέργου σχολίασε: «Είναι αναγκαίο αφενός ένα νέο, σταθερό, ορθολογικό θεσμικό πλαίσιο αδειοδότησης και τελών, το οποίο θα ανταποκρίνεται στις σύγχρονες απαιτήσεις και αφετέρου η ουσιαστική συνεργασία των εμπλεκόμενων θεσμικών οργάνων. Το Hellenic Film Commission του ΕΚΚ έχει εισηγηθεί στις αρμόδιες διευθύνσεις του Υπουργείου Πολιτισμού τις προτάσεις του, σεβόμενο τόσο το μοναδικό πολιτιστικό απόθεμα της χώρας, όσο και τις δυνατότητες που παρέχονται για την προβολή και αξιοποίησή του μέσω των οπτικοακουστικών παραγωγών, στην κατεύθυνση της ευρύτερης ανάπτυξης της κινηματογραφικής βιομηχανίας στην Ελλάδα».

Το αναγκαίο επενδυτικό κίνητρο, το οποίο έφτασε επιτέλους και στην Ελλάδα, οδήγησε σχεδόν αμέσως στην άφιξη ξένων παραγωγών στη χώρα μας, οι οποίες αναμένεται να αυξηθούν στο μέλλον.

Για το γεγονός πως η Ελλάδα δεν είναι μια χώρα όπου μια ταινία έρχεται να μόνο για τον ήλιο και τη θάλασσα, ο κ. Σταθόπουλος είπε: «Δε χρειάζεται να έρθεις στην Ελλάδα, για να γυρίσεις μόνο Ελλάδα. Εδώ υπάρχουν ταλαντούχα και οργανωμένα συνεργεία με πολλές δυνατότητες εξέλιξης που πραγματικά ξεχωρίζουν. Είναι μια αλυσιδωτή αντίδραση. Η μεγάλη ζήτηση, θα φέρει και νέα προσφορά σε δυνατότητες κινηματογράφησης».

Με τη σειρά του ο κ. Γκουσμάν υπογράμμισε τη σημασία του cash rebate στην ελληνική παραγωγή, φέρνοντας ως παράδειγμα την πατρίδα του την Ισπανία: «Η ενημέρωση των παραγωγών για τα κίνητρα είναι μια σημαντική δραστηριότητα την οποία κάνουν τα Film Commissions. Η ισπανική εμπειρία δείχνει πως η λειτουργία εδώ και είκοσι χρόνια του Film Commissions αύξησε σημαντικά την προσέλκυση διεθνών παραγωγών, η οποία επωφελήθηκε στη συνέχεια από την παροχή του tax rebate τα τελευταία τρία χρόνια».

Location scouting και κινηματογραφικός τουρισμός στο επίκεντρο του Hellenic Film Commission - εικόνα 3

Τη σκυτάλη πήρε ο ειδικός σύμβουλος σε θέματα κινηματογραφικού τουρισμού Στέφαν Ρος. Μέσα από τις συνεργασίες του με υπηρεσίες τουρισμού σε χώρες όπως η Μ. Βρετανία και η Τσεχία, αλλά και ταινίες όπως «Ο Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» και «Πάντινγκτον», ο Ρος ανέλυσε την πολυδιάστατη σχέση και αλληλεπίδραση του κινηματογράφου με τον τουρισμό. Συγκεκριμένα δήλωσε: «Ο δημιουργικός συνδυασμός μυθοπλασίας του κινηματογράφου με την πραγματικότητα είναι το κλειδί στον κινηματογραφικό τουρισμό. Σε κάθε χώρα γυρίζονται πολλές παραγωγές, δεν σημαίνει όμως πως όλες είναι κατάλληλες για τη δημιουργία ενός τουριστικού πακέτου».

Σύμφωνα με την εισήγησή του, τα τρία στρατηγικά σημεία αξιοποίησης του κινηματογραφικού τουρισμού είναι: οι τοποθεσίες των γυρισμάτων, η δημιουργία υπηρεσιών και δραστηριοτήτων που παρέχουν τη δυνατότητα στους επισκέπτες να αποκτήσουν κινηματογραφικές εμπειρίες, και η προβολή της ιστορίας και των αυθεντικών εμπειριών των ανθρώπων που συμμετείχαν στα γυρίσματα μιας παραγωγής σε μια περιοχή.

Στη συνέχεια παρουσίασε διάφορους δημιουργικούς τρόπους για την προσέλκυση επισκεπτών, ενώ επέμεινε στη σημασία της αφοσίωσης σε διαφορετικές κατηγορίες κοινού, τόσο στους ενθουσιώδεις θαυμαστές μιας ταινίας όσο και στους πιο αδιάφορους, μειώνοντας την απόσταση του ενδιαφέροντος μεταξύ τους μέσω της οικειοποίησης της συνολικής εμπειρίας των γυρισμάτων.

Όλα αυτά έρχονται μία μέρα μετά (26/11) την ανοιχτή συζήτηση της Ένωσης Σκηνοθετών και Παραγωγών Ελλάδος (ΕΣΠΕΚ), στην οποία ξεκαθαρίστηκε σε όλους τους τόνους ότι το ταλέντο και η θετική προοπτική του ελληνικού σινεμά είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με τη βούληση των αρμόδιων θεσμών για συντονισμό των δράσεών τους και εφαρμογή ειλημμένων αποφάσεων. Ευελπιστούμε έτσι να δούμε σύντομα απτά αποτελέσματα που μόνο κερδισμένο θα έχουν τον ελληνικό κινηματογράφο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Οι Αντίπαλοι

Σεναριακό υπόδειγμα αθλητικού (μελο)δράματος πάνω στις απρόβλεπτες διαδρομές των ανθρώπινων επιθυμιών. "Χορογραφημένο" με ερωτική ένταση και σκηνοθετημένο με φλασάτη, βιντεοκλιπίστικη αυταρέσκεια.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
25/04/2024

Ζωντανό Πνεύμα

Δύο κόσμοι και τρεις γενιές συγκρούονται σε ένα δράμα ενηλικίωσης με στοιχεία μαγικού ρεαλισμού, κωμωδίας και θρίλερ, το οποίο, όμως, ασθμαίνει για να βρει την ιδανική ισορροπία.

Ο Τελευταίος Ήρωας

Κουστουριτσική, ξέφρενη και βιτριολική σάτιρα, η οποία βγαίνει απ’ τα νερά της όταν προσπαθεί, αδίκως, να σοβαρευτεί και να περάσει "μηνύματα".

Σούπερ Μάγκι

Σίκουελ ενός διεκπεραιωτικά στημένου αυστραλέζικου animation, το οποίο καταγγέλλει απλοϊκά τους κινδύνους της υπνωτιστικά γοητευτικής νέας εικονικής πραγματικότητας.

Ο Μύλος και ο Σταυρός

Με κάδρα που παραπέμπουν σε πίνακες της φλαμανδικής και της ολλανδικής σχολής, ο Μαγιέφσκι στήνει μια οπτικά μεγαλοπρεπή αλληγορία πάνω στην τέχνη, την αληθινή ζωή και την ανθρώπινη μισαλλοδοξία.