Ο Άκης Καπράνος μιλά για τους μύθους και τις αλήθειες των μεταμεσονύκτιων προβολών

Συνομιλήσαμε με τον κριτικό κινηματογράφου και εμπνευστή του «Midnight Express» λίγο πριν την έναρξη των νέων late night προβολών στο Ααβόρα.

Ο Άκης Καπράνος μιλά για τους μύθους και τις αλήθειες των μεταμεσονύκτιων προβολών

Μια νέα κινηματογραφική λέσχη που επανέφερε μια λατρεμένη σινεφίλ συνήθεια έκανε την εμφάνισή της την περασμένη άνοιξη. Ο λόγος για το «Midnight Express», το σινε-κλαμπ που εμπνεύστηκε ο κριτικός κινηματογράφου Άκης Καπράνος και βρήκε φιλόξενο «σπίτι» στον κινηματογράφο Ααβόρα.

Εκεί όπου κάθε Σάββατο μετά τα μεσάνυχτα βρίσκαμε καταφύγιο οι λάτρεις των cult ταινιών («Plan 9 from Outer Space», Εντ Γουντ), του σινεμά του φανταστικού («Labyrinth», Τζιμ Χένσον), του τρόμου («Evil Dead», Σαμ Ράιμι), αλλά και του arthouse («Hardcore», Πολ Σρέντερ). Καθώς το «Midnight Express» ετοιμάζεται για την πολυαναμενόμενη επιστροφή του αυτό το Σάββατο (24/11) με το «Χαμός στην Τσαϊνατάουν» (1986) του Τζον Κάρπεντερ, ζητήσαμε από τον Άκη Καπράνο να μας εξηγήσει τους λόγους που οι μεταμεσονύκτιες προβολές ασκούν τέτοια έλξη στο κοινό μέχρι σήμερα.

Στο τέλος της συνέντευξης θα βρείτε το πρόγραμμα του «Midnight Express» έως το Δεκέμβριο.

Ο Άκης Καπράνος μιλά για τους μύθους και τις αλήθειες των μεταμεσονύκτιων προβολών - εικόνα 1
Ο Άκης Καπράνος

Τι τύποι έρχονται στο «Midnight Express»; Ψυλλιασμένοι σινεφίλ, nerds ή πρωτάρηδες των μεταμεσονύκτιων προβολών;
Κυρίως πρωτάρηδες που έχουν ακούσει κάτι ιστορίες για τις οργιώδεις προβολές στο Άμλετ, το Ριάλτο, το Άλφαβιλ… Υπάρχει τέτοιος όγκος πληροφορίας διαδυκτιακά για τις πρώτες μεταμεσονύχτιες προβολές στην Αθήνα που νομίζω αρκετός κόσμος έρχεται για να ζήσει και αυτός εκείνη την εμπειρία. Και είναι όντως κάτι διαφορετικό γι αυτούς, όπως αντιστρόφως για μένα είναι κάτι που πλησιάζει κατά πολύ το τι συνέβαινε εκείνες τις νύχτες. Επίσης νομίζω πως και οι σινεφίλ, nerds είναι στην πραγματικότητα. Όλοι οι σινεφίλ είμαστε. Αλλά δε θα ξεχάσω ένα ζευγάρι εξηντάρηδων που ήρθαν μετά από την προβολή του «Carnival of Souls» να με ευχαριστήσουν, γιατί έζησαν ξανά τη μέρα που γνωρίστηκαν και ερωτεύτηκαν. Ήταν σε μια μεταμεσονύκτια προβολή της ταινίας και ήθελαν να την αναβιώσουν. Οκ, συγκινήθηκα εκεί.

Ποιο είναι το πλεονέκτημα της νύχτας απέναντι στις «κανονικές» προβολές;
Αρχικά, μόνο εδώ μπορείς να δεις ταινίες που δε θα δεις πουθενά αλλού. Και κατά δεύτερον, μπορείς να συνδιαλέγεσαι ακομπλεξάριστα μαζί τους. Θυμάμαι όταν είδα πρώτη φορά τον «Κυνόδοντα» σε ονομαστή arthouse αίθουσα της Αθήνας – ε, ήταν μια αποκαρδιωτική εμπειρία. Η ταινία ήταν γεμάτη χιούμορ και δεν μπορούσα να γελάσω με τα αστεία της! Όποτε μου ξέφευγε ένα γελάκι, άρχιζαν από δίπλα μου κάτι κυρίες τα «σσσς». Δεν ήταν πως το κοινό δεν καταλάβαινε τι έβλεπε, αλλά ας είναι, ο καθένας καταλαβαίνει κάτι διαφορετικό... Εμένα όμως αυτό το κοινό μού επέβαλε έναν κανόνα βάσει των δικών του συστολών, με άλλα λόγια δεν μπορούσα να απολαύσω την ταινία. Αυτός ο ψηλομύτικος, κενός περιεχομένου ελιτισμός είναι για μένα εξίσου επιβλαβής απέναντι στο σινεμά όσο και εκείνοι που παρλάρουν στα κινητά τους, μέσα στα multiplex και δεν τρέχει μία. Στο «Midnight Express» τα έχουμε καταργήσει αυτά, αν και οι «σιωπηλοί» μπορούν άνετα να κάθονται στον εξώστη.

Ο Άκης Καπράνος μιλά για τους μύθους και τις αλήθειες των μεταμεσονύκτιων προβολών - εικόνα 2

Και πώς επιτυγχάνεται η ισορροπία μεταξύ της εντελώς fun ατμόσφαιρας που επικρατεί στην Ααβόρα και της αποφυγής του κανιβαλισμού των ταινιών την ώρα της προβολής;
Νομίζω πως αντιλαμβανόμαστε αμέσως την αφετηρία μας, που είναι η αγάπη απέναντι στη ταινία που προβάλλεται. Κανείς δε μπαίνει στην αίθουσα με σκοπό να χλευάσει, να ειρωνευτεί, είτε αυτό αφορά μια ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ, είτε μια ταινία του Εντ Γουντ. Αγαπάμε και τους δυο δημιουργούς το ίδιο. Αυτό συνέβαινε νομίζω παλαιότερα, στις προβολές του 2000 στη Δεξαμενή, εκεί όντως ο κόσμος ήταν ψιλοάσχετος με τη φάση και κατέβαινε για να σαρκάσει τα πάντα. Γι αυτό και «έσβησαν» λίγο μετά. Μου έχει τύχει θεατής που χλεύαζε ταινία όταν είχα πάει να δω το «Η Διαδοχή», και εκεί φυσικά του είπα να μαζευτεί γιατί θα είχαμε πρόβλημα, άλλο η fun ατμόσφαιρα και άλλο να μη σέβεσαι τους άλλους θεατές. Ή να μην αγαπάς το σινεμά. Ο κόσμος αυτός θεωρεί τη μεγάλη οθόνη μια παραλλαγή της τηλεόρασης που έχει στο σπίτι, γι αυτό αντιδρά έτσι. Δεν έχουμε τέτοιους στο «Midnight Express», είπαμε, όλοι nerds είμαστε. Βέβαια υπάρχουν ταινίες που προσφέρονται για κανιβαλισμό, απλά δεν έχουμε προγραμματίσει ακόμη μια τέτοια. Έχω μια πρόσφατη ελληνική στο νου μου… Λες;

Ο Άκης Καπράνος μιλά για τους μύθους και τις αλήθειες των μεταμεσονύκτιων προβολών - εικόνα 3
«The Rocky Horror Picture Show»

Η προβολή του «The Rocky Horror Picture Show» ήταν μία από τις καλύτερες που έχω παρακολουθήσει ποτέ. Να ελπίζουμε φέτος σε μια επαναληπτική προβολή;
Συναντάω ακόμα τύπους στο δρόμο που μου λένε «πότε θα ξαναπαίξετε το “Rocky Horror”;» και ταρακουνιέμαι λίγο, αντιλαμβάνομαι το αντίκτυπο αυτού που κάνουμε. Από ένα σημείο και μετά δεν έχω μνήμη από εκείνη τη βραδιά πρέπει να σου πω, αν και θυμάμαι πως κόπηκαν 300 εισιτήρια εκείνο το βράδυ, ήταν ένα πραγματικό σόου. Και φυσικά δε θα μπορούσε να απουσιάζει και από το φετινό πρόγραμμα – άλλωστε το κοινό μόλις πέρυσι άρχισε να εκπαιδεύεται στο «Rocky Horror», μη ξεχνάς πως πολλοί την έβλεπαν για πρώτη φορά. Φέτος τους περιμένουμε πιο «διαβασμένους» - ελπίζοντας φυσικά να φέρουν και νέα θύματα!

Έχω βγει έξω Σαββατόβραδο για ένα ποτό αλλά και το έχω διακόψει για να πεταχτώ στην Ααβόρα και να συνεχίσω μετά. Υπάρχει κατάλληλη ώρα για να έρθει κανείς στο τέρμα της Ιπποκράτους;
Αυτό που μπορώ να πω με σιγουριά είναι πως η καλύτερη ώρα για ένα ποτό (ή ένα μπουκάλι, αναλόγως τα κέφια) είναι μετά από μια μεταμεσονύχτια προβολή. Στις δυο το βράδυ έχουμε λήξει, τέλειο μου ακούγεται για συνέχεια. Ούτως ή άλλως γιατί να βγεις για ποτό Σάββατο βράδυ από τις δώδεκα; Αφού ξημερώματα θα γυρίσεις σπίτι ούτως ή άλλως – άσε που κανείς πλέον δε θέλει να γυρίζει σπίτι του, κάθε στενό και αφτεράδικο.

Ποιο είναι το καλύτερο συνοδευτικό μιας μεταμεσονύκτιας προβολής;
Καλή παρέα, ακομπλεξάριστη διάθεση και πολλή αγάπη. Και για τη παρέα, οκ, και να έρθεις μόνος σου θα σε καλύψουμε εμείς. Όλοι εκεί μέσα, μια παρέα είμαστε.

Για τις δράσεις, τα νέα, και τις επόμενες προβολές του «Midnight Express» μπορείτε να ενημερώνεστε μέσω της σελίδας της σινε-λέσχης στο facebook, την οποία βρίσκετε εδώ.

Οι προβολές Νοεμβρίου-Δεκεμβρίου:

24/11: Χαμός στην Τσαϊνατάουν (1986, Τζον Κάρπεντερ)
1/12: Δράκουλας - Ο Άρχων του Σκότους (1966, Τέρενς Φίσερ)
8/12: Το Κουρδιστό Πορτοκάλι (1971, Στάνλεϊ Κούμπρικ)
15/12: Η Ψυχή στο Στόμα (2006, Γιάννης Οικιονομίδης)
22/12: Ο Ψαλιδοχέρης (Τιμ Μπάρτον, 1990)

i Μεταμεσονύκτιες προβολές της κινηματογραφικής λέσχης «Midnight Express» | Κινηματογράφος Ααβόρα, Ιπποκράτους 180, Νεάπολη | 2106423271 | Είσ.: € 5 | Όλες οι προβολές γίνονται κάθε Σάββατο προς Κυριακή στις 00.30

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Τα 5 must-see στο διαδικτυακό 13ο Ethnofest

Αυτά είναι τα φιλμ που δεν πρέπει να χάσετε στη ψηφιακή πλατφόρμα του Φεστιβάλ Εθνογραφικού Κινηματογράφου της Αθήνας.

Sight & Sound: Η ανατρεπτική λίστα των 100 καλύτερων ταινιών όλων των εποχών

Ιστορικές αλλαγές έβγαλε η καθιερωμένη ψηφοφορία του βρετανικού περιοδικού η οποία ανέδειξε ένα καινούριο νούμερο ένα αλλάζοντας τα δεδομένα.

Αυτά είναι τα πρώτα φαβορί για τα 95α βραβεία Όσκαρ

Καθώς ξεκινά η λεγόμενη "εποχή των βραβείων", ρίχνουμε μια ματιά στις ταινίες που πρόκειται να πρωταγωνιστήσουν στην απονομή της Αμερικανικής Ακαδημίας.

Οι 25 καλύτερες ταινίες του 2022 σύμφωνα με το IndieWire

Το έγκριτο αμερικανικό σάιτ επιλέγει τις σπουδαιότερες κινηματογραφικές παραγωγές της χρονιάς.

Το τρέιλερ του "Cocaine Bear" είναι ακριβώς όσο ακραίο νομίζετε

Μια κραυγαλέα αληθινή ιστορία εμπνέει τη μάλλον πιο "καμένη" ταινία του 2023.

Τα βραβεία του 35ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου

Παρουσία του κορυφαίου σκηνοθέτη Εμίρ Κουστουρίτσα, η μακροβιότερη κινηματογραφική διοργάνωση της Αθήνας μοίρασε τις δάφνες της.