Με το γκάζι στο πάτωμα ξεκίνησε το 59ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Δυναμικά ξεκινήσε η φετινή κινηματογραφική γιορτή της συμπρωτεύουσας, όπου το «Roma» του Αλφόνσο Κουαρόν έσκασε σαν σινεφίλ βόμβα μεγατόνων.

Με το γκάζι στο πάτωμα ξεκίνησε το 59ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Μια από τις υποχρεώσεις των «περιφερειακών» φεστιβάλ, δηλαδή όλων αυτών πλην των πέντε – έξι πρωτοκλασάτων που κυνηγούν αποκλειστικά παγκόσμιες ή διεθνείς πρωτιές, είναι να συμπεριλάβουν στο πρόγραμμά τους και μια επιλογή από τις ταινίες εκείνες οι οποίες έχουν ξεκινήσει από αλλού τη φεστιβαλική τους καριέρα, είναι φαβορί για επερχόμενα ακαδημαϊκά βραβεία και έχουν βρει διανομή στις αίθουσες, αποτελούν λοιπόν κινηματογραφικές γεγονότα που η εθνική τους πρεμιέρα είναι δώρο για κάθε σινεφίλ.

Όπως οι «Κλέφτες Καταστημάτων» του Χιροκάζου Κορεέντα, μια γλυκόπικρη ματιά στους εξοβελισμένους από το ιαπωνικό θαύμα φτωχοδιαβόλους, οι οποίοι προσπαθούν με τον πιο ανορθόδοξο, μα και πιο ανθρώπινο τρόπο να επιβιώσουν ως εναλλακτική οικογένεια. Πρόκειται για το φετινό Χρυσό Φοίνικα των Κανών, ο οποίος σήκωσε την αυλαία του 59ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και φυσικά καταχειροκροτήθηκε από ένα κατάμεστο Ολύμπιον. Μέσα σε 48 ώρες, όμως, το cine-talk of the town ήταν το άλλο μεγάλο φεστιβαλικό βραβείο της χρονιάς, το Χρυσό Λιοντάρι της Βενετίας.

Με το γκάζι στο πάτωμα ξεκίνησε το 59ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης - εικόνα 1
«Roma»

Με περιπετειώδη διαδρομή ως τις αίθουσες, όπου αν και παραγωγή του Netflix τελικά θα προβληθεί στις 14/12 (και στη χώρα μας), το «Roma» του Αλφόνσο Κουαρόν βρίσκεται στον κινηματογραφικό αντίποδα του «Gravity», της τελευταίας και χολιγουντιανής ταινίας του η οποία του χάρισε το Όσκαρ σκηνοθεσίας. Δίωρο χρονικό μιας νεαρής Μεξικάνας υπηρέτριας στο σπίτι μιας εύπορης οικογένειας των αρχών της δεκαετίας του ’70, το ημιαυτοβιογραφικό ασπρόμαυρο δράμα του Κουαρόν προσγειώνει τις φαντασμαγορικές εικόνες της διαστημικής – κι υπαρξιακής – αναζήτησης της Σάντρα Μπούλοκ σε μια γήινη, νεορεαλιστική πραγματικότητα, όπου και τα πλέον ταπεινά όνειρα μοιάζουν με άφθαστες ουτοπίες. Σεναριακή ψιλοβελονιά, απέριττη σκηνοθετική δεξιοτεχνία, εξαιρετικός χειρισμός της πολιτικής ιστορίας και των κανόνων του μελοδράματος, αλλά και μια διακριτική αναφορά στις κινηματογραφικές μνήμες (από τον Ρενουάρ ως τον παζολινικό τίτλο και τον Φελίνι) συνθέτουν ένα συγκινητικό και παλιομοδίτικα μοντέρνο αριστούργημα.

Με το γκάζι στο πάτωμα ξεκίνησε το 59ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης - εικόνα 2
«Μη με Αγγίζεις»

Το παρών δίνει στο φεστιβάλ και το τρίτο μεγάλο φεστιβαλικό βραβείο του 2017, η Χρυσή Άρκτος του Βερολίνου. Μόνο που το τολμηρό θεματικά «Μη με Αγγίζεις» της Ρουμάνας Αντίνα Πιντιλίε, μια ντοκιμαντεριστική προσέγγιση των ανασφαλειών που μας εμποδίζουν να συμφιλιωθούμε με το σώμα μας, αποτελεί μια περισσότερο εγκεφαλική σινε-άσκηση γνωστών κλισέ («αγαπάμε με τον τρόπο που μας έχουν αγαπήσει») παρά μια θαρραλέα, εις βάθος κριτική της σύγχρονης αδυναμίας επικοινωνίας.

Με το γκάζι στο πάτωμα ξεκίνησε το 59ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης - εικόνα 3
«Φυγαδεύοντας τον Χέντριξ»

Στο «εσωτερικό μέτωπο», το οποίο η φετινή διοργάνωση έχει ενισχύσει με το μεγάλο κι ενδιαφέρον αφιέρωμα στον Ελληνικό Queer Κινηματογράφο, το «Φυγαδεύοντας τον Χέντριξ» του Μάριου Πιπερίδη, το οποίο απέσπασε το Μεγάλο Βραβείο στο φεστιβάλ της Τραϊμπέκα, κατάφερε να ισορροπήσει με αξιοπρέπεια χιούμορ, πολιτικές νύξεις και διαχρονικά μηνύματα εθνικής συμφιλίωσης. Με αφορμή το ταξίδι ενός Ελληνοκύπριου (Αδάμ Μπουσδούκος) στα Κατεχόμενα σε αναζήτηση του άτακτου σκύλου του, μια σειρά παρεξηγήσεων φέρνουν κοντά ένθεν και κείθεν losers, σε μια συμπαθητική, συμβατική και προβλέψιμη κομεντί που γνωρίζει καλά τα όριά της. Το «Ελεύθερο Θέμα» της Στέλλας Θεοδωράκη, αντίθετα, αποδεικνύεται υπερβολικά φιλόδοξο και πομπώδες στη διαχείριση των ψυχολογικο-κοινωνικο-ερωτικο-φιλοσοφικών θεμάτων που επιχειρεί να θίξει, μπλέκοντας τον Ρίλκε, το Skype, τον Βελάσκεθ, τις αντιμνημονιακές διαδηλώσεις, τον Τζόις, τους νεοναζί και την αντισυμβατική κινηματογραφική αφήγηση σε ένα πολύγλωσσο δράμα, με την φιλότιμη Θεοδώρα Τζήμου στο ρόλο μιας καθηγήτριας που αναθέτει ιδεολογικά «επικίνδυνες» εργασίες στους μαθητές της.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Αγγελική Παπούλια πώς βρέθηκες στη Σλοβενία για τον "Τελευταίο Ήρωα";

Η καταξιωμένη Ελληνίδα ηθοποιός μιλά στο "α" για τη συμμετοχή της στη σπιρτόζικη δραμεντί όπου υποδύεται μια εκπρόσωπο πολυεθνικής που αναστατώνει μια μικρή φτωχή κοινωνία.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
25/04/2024

Επαγγελματίας Υπνοβάτης

Ενδιαφέρουσα ιδέα που μένει απλά υποσχόμενη, μιας και υλοποιείται με σεναριακή χοντροκοπιά, ερμηνευτική ανεπάρκεια και αφηγηματική προχειρότητα.

Μην Ανοίγεις την Πόρτα

Η πρώτη ταινία των Unboxholics είναι ένα ψυχολογικό θρίλερ με υποβλητική ατμόσφαιρα, αλλά ελάχιστο ψαχνό. Δραματικά ισχνό και σκηνοθετημένο μονότονα, κορυφώνεται χωρίς την παραμικρή έκπληξη.

Οι Αντίπαλοι

Σεναριακό υπόδειγμα αθλητικού (μελο)δράματος πάνω στις απρόβλεπτες διαδρομές των ανθρώπινων επιθυμιών. "Χορογραφημένο" με ερωτική ένταση και σκηνοθετημένο με φλασάτη, βιντεοκλιπίστικη αυταρέσκεια.

Ζωντανό Πνεύμα

Δύο κόσμοι και τρεις γενιές συγκρούονται σε ένα δράμα ενηλικίωσης με στοιχεία μαγικού ρεαλισμού, κωμωδίας και θρίλερ, το οποίο, όμως, ασθμαίνει για να βρει την ιδανική ισορροπία.

Ο Τελευταίος Ήρωας

Κουστουριτσική, ξέφρενη και βιτριολική σάτιρα, η οποία βγαίνει απ’ τα νερά της όταν προσπαθεί, αδίκως, να σοβαρευτεί και να περάσει "μηνύματα".

Σούπερ Μάγκι

Σίκουελ ενός διεκπεραιωτικά στημένου αυστραλέζικου animation, το οποίο καταγγέλλει απλοϊκά τους κινδύνους της υπνωτιστικά γοητευτικής νέας εικονικής πραγματικότητας.