Ο απεσταλμένος του «α» Χρήστος Μήτσης βρίσκεται ήδη στην Κρουαζέτ από όπου μεταφέρει το κλίμα της φετινής διοργάνωσης που ξεκινά αύριο (8/5) και προβλέπει τα «δυνατά χαρτιά» του διαγωνιστικού.
Μπαίνοντας στην όγδοη δεκαετία του, το σπουδαιότερο κινηματογραφικό φεστιβάλ του πλανήτη ανακοίνωσε μια σειρά αλλαγών, από την απονομή των βραβείων το Σάββατο ως τις καθυστερημένες δημοσιογραφικές προβολές σε σχέση με τις επίσημες πρεμιέρες των ταινιών, έμεινε όμως πιστό στην προάσπιση της σκοτεινής αίθουσας ως προτεραιότητα του σύγχρονου σινεμά.
Έτσι, μετά την περσινή φασαρία που ξεσηκώθηκε με την επιλογή στο πρόγραμμά του ταινιών του Netflix οι οποίες δεν προβλήθηκαν στις γαλλικές αίθουσες, αρνήθηκε να πράξει και φέτος κάτι παρόμοιο. Από τη μεριά του, ούτε ο Ριντ Χάστινγκς υποχώρησε κι έτσι καμιά ταινία της διαδικτυακής πλατφόρμας (όπως το «Roma» του Αλφόνσο Κουαρόν) δεν περιλαμβάνεται στο φετινό line-up, το οποίο συγκεντρώνει σχεδόν όλη την αφρόκρεμα του ενεργού καλλιτεχνικού κινηματογράφου.
Πρώτος απ’ όλους ο διπλά βραβευμένος με Όσκαρ Ιρανός Ασγκάρ Φαραντί, του οποίου το ισπανόφωνο ψυχολογικό θρίλερ «Everybody Knows» με τους Πενέλοπε Κρουζ, Χαβιέρ Μπαρδέμ και Ρικάρντο Νταρίν θα «κηρύξει» την Τρίτη το βράδυ την επίσημη έναρξη της 71ης διοργάνωσης. Το διαγωνιστικό πρόγραμμα περιλαμβάνει άλλες 20 ταινίες, ανάμεσά τους και το τελευταίο σινε-δοκίμιο του 88χρονου Ζαν – Λικ Γκοντάρ «Το Βιβλίο των Εικόνων». Ο ίδιος δεν αναμένεται βέβαια να δώσει το παρών στη διοργάνωση, η παρουσία του θα είναι όμως διαρκής, καθώς η φετινή κομψότατη αφίσα του δωδεκαήμερου event είναι αφιερωμένη στον «Τρελό Πιερό» του.
Ανάμεσα στα υπόλοιπα μεγάλα ονόματα του προγράμματος, όπως ο οσκαρικός Πάβελ Παβλικόφσκι (ο ασπρόμαυρος «Ψυχρός Πόλεμός» του είναι μια ερωτική ιστορία στην Ευρώπη του ’50) και ο Τζαφάρ Παναχί (με τα γυναικεία «Τρία Πρόσωπα»), ο μόνος ο οποίος έχει βραβευτεί με τον Χρυσό Φοίνικα του φεστιβάλ είναι ο Τούρκος auteur Νουρί Μπιλγκέ Τσεϊλάν («Χειμερία Νάρκη»), ο οποίος επιστρέφει στην Κρουαζέτ με την τρίωρη «Άγρια Αχλαδιά». Το αντίπαλο δέος, ο προβοκάτορας Λαρς Φον Τρίερ και το θρίλερ τρόμου «The House That Jack Built» με τους Ματ Ντίλον και Ούμα Θέρμαν βρίσκονται εκτός συναγωνισμού, όπως και το spin-off του «Star Wars» «Solo» και ο πολυαναμενόμενος «Άνθρωπος που Σκότωσε τον Δον Κιχώτη» του Τέρι Γκίλιαμ.
Όπως πάντα, οι οικοδεσπότες έχουν ισχυρή παρουσία, με το «Σε Πόλεμο», όπου ο Στεφάν Μπριζέ («Ο Νόμος της Αγοράς») ξανασυναντά τον Βενσάν Λιντόν σε ένα έντονα κοινωνικοπολιτικό δράμα, και το γκέι ρομάντζο «Sorry Angel» του Κριστόφ Ονορέ να ξεχωρίζουν. Δυναμικό παρών δηλώνουν τόσο οι Ιταλοί με το «Dogman» του Ματέο Γκαρόνε («Γόμορρα») και το «Happy as Lazzaro» της Αλίτσε Ρορβάκερ («Τα Θαύματα»), όσο και οι Ασιάτες με τον Κινέζο Τζία Ζανγκ-Κε («Ash Is Purest White»), τον Νοτιοκορεάτη Λι Τσανγκ-Ντονγκ («Burning») και τους Γιαπωνέζους Χιροκάζου Κόρε-Έντα («Shoplifters») και Ριουσούκε Χαμαγκούτσι («Asako I & II»).
Οι Ρώσοι επιστρέφουν με το «Καλοκαίρι» του Κίριλ Σερεμπρενίκοφ («Ο Πιστός»), ενώ οι γείτονες Καζάκοι με το «Ayka» του Καζάκου Σεργκέι Ντβορτσεβόι («Τα Μάτια της Τουλπάν»). Οι αντίστοιχες επιλογές από το αμερικανικό σινεμά («BlackkKlansman» του Σπάικ Λι και «Under the Silver Lake» του Ντέιβιντ Ρόμπερτ Μίτσελ μοιάζουν μάλλον χλωμές σε σχέση με τη δυναμική του.
Τον Φοίνικα όσο και τα υπόλοιπα βραβεία θα απονείμει το Σάββατο 19/5 η Κέιτ Μπλάνσετ, πρόεδρος μιας κριτικής επιτροπής με έντονο θηλυκό άρωμα, καθώς οι προσπάθειες του φεστιβάλ να ενισχύσει το ρόλο των γυναικών στην κινηματογραφική βιομηχανία γίνονται κάθε χρόνο κι εντονότερες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το γεγονός πως οι μισές ταινίες του τμήματος Ένα Κάποιο Βλέμμα (όπου συμμετέχουν και οι ελληνικής συμπαραγωγής «Θεριστές» του Νοτιοαφρικανού Ετιέν Καλός), έχουν γυναικεία σκηνοθετική υπογραφή. Μικρή σε μήκος, αλλά σπουδαία ως υπόσχεση για το μέλλον είναι και η υπόλοιπη ελληνική παρουσία στο φεστιβάλ, με το sci-fi «Third Kind» του Γιώργου Ζώη και το «Έκτορας Μαλό: Η Τελευταία Μέρα της Χρονιάς» της Ζακλίν Λέντζου βρίσκονται ανάμεσα στις μικρού μήκους του τμήματος Εβδομάδα Κριτικής, εκτός και εντός συναγωνισμού, αντίστοιχα.
Ευχαριστούμε την Air France για τη βοήθειά της στην πραγματοποίηση του ταξιδιού.