Όλα όσα θέλατε να μάθετε για τον Ίνγκμαρ Μπέργκμαν από τους (σινε)βιογράφους του Μαρί Νίρεροντ και Μίκαελ Τιμ

Με αφορμή το αφιερώμα στον σπουδαίο δημιουργό είχαμε μια αποκαλυπτική συζήτηση για τη ζωή του στο Σουηδικό Ινστιτούτο.

Όλα όσα θέλατε να μάθετε για τον Ίνγκμαρ Μπέργκμαν από τους (σινε)βιογράφους του Μαρί Νίρεροντ και Μίκαελ Τιμ

Με αφορμή το αφιερώμα στον σπουδαίο δημιουργό είχαμε μια αποκαλυπτική συζήτηση για τη ζωή του στο Σουηδικό Ινστιτούτο.

Όλα όσα θέλατε να μάθετε για τον Ίνγκμαρ Μπέργκμαν από τους (σινε)βιογράφους του Μαρί Νίρεροντ και Μίκαελ Τιμ - εικόνα 1

Το χθεσινό ανοιξιάτικο μεσημέρι (19/4), που έμοιαζε περισσότερο με μέσα Ιουλίου, μαζευτήκαμε με συναδέλφους πίσω από το μουσείο της Ακρόπολης, στο φιλόξενο Σουηδικό Ινστιτούτο, για να συζητήσουμε από κοντά με δύο από τους λιγοστούς ανθρώπους που έζησαν από στενά τον ασύγκριτο Ίνγκμαρ Μπέργκμαν.

Η σκηνοθέτιδα Μαρί Νίρεροντ και ο βιογράφος του σκηνοθέτη Μίκαελ Τιμ, βρίσκονται στην Αθήνα καλεσμένοι του αφιερώματος «Μια Αιωνιότητα και Ένας Αιώνας: Μπέργκμαν 1918 - 2018», που θα διαρκέσει έως την Κυριακή (22/4) στους κινηματογράφους Ανδόρα και Άστορ, η μεν για να παρουσιάσει το ντοκιμαντέρ της «Bergman Island», ο δε για να μιλήσει στο κοινό για τη μοιρασμένη αγάπη του σκηνοθέτη ανάμεσα στο σινεμά και το θέατρο (21/4, 19.00, Άστορ, είσοδος ελεύθερη).

Όλα όσα θέλατε να μάθετε για τον Ίνγκμαρ Μπέργκμαν από τους (σινε)βιογράφους του Μαρί Νίρεροντ και Μίκαελ Τιμ - εικόνα 2
Αριστερά η Μαρί Νίρεροντ και δεξιά ο Μίκαελ Τιμ

Τρομερά ευγενικοί και πρόθυμοι να απαντήσουν σε όλες μας τις ερωτήσεις, η κ. Νίρεροντ και ο κ. Τιμ φρόντισαν να μας αποκαλύψουν πολλά άγνωστα γεγονότα για τη ζωή του Μπέργκμαν, σε μια συζήτηση που ξεπέρασε τη μία ώρα χωρίς ακριβώς να το καταλάβουμε.

Ο Μίκαελ Τιμ, του οποίου η μακρόχρονη φιλία με τον Μπέργκμαν ξεκίνησε σε ένα... ασανσέρ στη Στοκχόλμη, μας εκμυστηρεύτηκε πως ο Σουηδός μισούσε τα ταξίδια, ένα «πάθος» που μοιραζόταν με τον σπουδαίο συνάδελφό του Φεντερίκο Φελίνι, με τον οποίο αστειευόμενοι ήθελαν να φτιάξουν μία λέσχη για όσους ένιωθαν το ίδιο. Παρόλα αυτά, ο Μπέργκμαν βρέθηκε στην Ελλάδα μαζί με το Εθνικό Βασιλικό Θέατρο της Σουηδίας και θέλησε να επισκεφτεί το Μαντείο των Δελφών. Εκεί, επέμενε να μπει ολομόναχος όπως και έγινε, αλλά επέστρεψε απογοητευμένος. Βλέπετε, φώναζε τις ερωτήσεις του στο Μαντείο στα σουηδικά, και έτσι δεν πήρε απάντηση...

Όλα όσα θέλατε να μάθετε για τον Ίνγκμαρ Μπέργκμαν από τους (σινε)βιογράφους του Μαρί Νίρεροντ και Μίκαελ Τιμ - εικόνα 3
Ο Ίνγκμαρ Μπέργκμαν

Η Μαρί Νίρεροντ από την άλλη, γνωρίστηκε με τον Ίνγκμαρ Μπέργκμαν μέσω της δουλειάς της στις αρχές των '80s, όταν εργαζόταν ως δημοσιογράφος και του πήρε συνέντευξη. Ο περιβόητα οξύθυμος και ανά στιγμές πικρός Μπέργκμαν, είχε προκαλέσει τρομερό άγχος στη Νίρεροντ, η οποία έμελλε να του πάρει μερικές ακόμα συνεντεύξεις στο μέλλον. Μάλιστα, μετά από μία του 1997 την κάλεσε να την ευχαριστήσει, καθώς ένας οδηγός ταξί του είπε πως «φαίνεται καλός άνθρωπος τελικά» (!).

Και οι δύο πάντως συμφώνησαν πως παρά το γεγονός ότι το όνομα «Μπέργκμαν» συνοδεύεται πάντα από αναφορές στο θυμό του, ο οποίος ήταν τέτοιος που κατά τη διάρκεια προβών μία φορά λιποθύμησε, στην πραγματικότητα ήταν ένας γλυκός και αστείος άνθρωπος. Ενδεικτικό είναι το γεγονός πως ενώ ο Μπέργκμαν είχε 9 παιδιά και δεν ανέθρεψε κανένα από αυτά, σφάλμα που αναγνώρισε και μετάνιωσε ο ίδιος προς το τέλος της ζωής του, όταν ο Τιμ θέλησε να μιλήσει με τις πρώην γυναίκες του για τη συγγραφή της βιογραφίας του, καμία δε μίλησε άσχημα για εκείνον. «Είναι καλύτερα να είσαι ευγενικός με τις γυναίκες σου μετά το γάμο, παρά κατά τη διάρκεια» είχε πει τότε αστειευόμενος στον Τιμ.

Όλα όσα θέλατε να μάθετε για τον Ίνγκμαρ Μπέργκμαν από τους (σινε)βιογράφους του Μαρί Νίρεροντ και Μίκαελ Τιμ - εικόνα 4
«Η Έβδομη Σφραγίδα» (1957)

Σύντομα στη συζήτηση ανέκυψε η σχέση του Μπέργκμαν με το Θεό, και το θρησκευτικό στοιχείο των ταινιών του συνολικά. Μάθαμε λοιπόν, πως παρότι η θρησκευτική διάσταση είναι πανταχού παρούσα στη φιλμογραφία του, και απασχολούσε πολύ τον ίδιο, στην πραγματικότητα δεν είχε μια σταθερή άποψη αναφορικά με το θείο. Ήταν μάλλον ρευστή, όπως δήλωσε ο Τιμ, καθώς στο διάστημα μιας βδομάδας μπορεί να άλλαζε δυο φορές γνώμη πάνω σε ένα σχετικό ζήτημα.

Όσο για το πολιτικό υπόβαθρό του, οι Νίρεροντ και Τιμ ήταν ρητοί: πολιτική και τέχνη δε συνδυάζονται. Αυτό πίστευε ακράδαντα ο Μπέργκμαν, και ήταν συνέπεια των βιωμάτων του κατά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, αλλά και νωρίτερα καθώς η οικογένειά του έβλεπε θετικά την ανέλιξη του Χίτλερ στην εξουσία (ο ίδιος τον γνώρισε μάλιστα στιγμιαία το 1936), έτσι ένιωθε πως έπρεπε να εναντιωθεί σε αυτούς και καθετί πολιτικοποιημένο στην τέχνη του.

Όλα όσα θέλατε να μάθετε για τον Ίνγκμαρ Μπέργκμαν από τους (σινε)βιογράφους του Μαρί Νίρεροντ και Μίκαελ Τιμ - εικόνα 5
«Φθινοπωρινή Σονάτα» (1978)

Σε ερώτησή μας σχετικά με το ταξίδι του στις Η.Π.Α. το 1976, όταν αναγκάστηκε να εγκαταλείψει τη Σουηδία μετά από ένα ταπεινωτικό για εκείνον φορολογικό σκάνδαλο, ρωτήσαμε αν αληθεύει πως γνώρισε τον Τσαρλς Μπρόνσον (τον διαβόητο vigilante των «Death Wish») κατά τη διάρκεια γυρισμάτων. Ο μύθος λέει πως ο Μπέργκμαν παρακολούθησε μία σκηνή όπου ο Μπρόνσον πυροβολείται, και ενθουσιάστηκε από τον τρόπο που έσκασαν πάνω του τα ψεύτικα σκάγια. Τότε ο Μπρόνσον τον ρώτησε «Γιατί; Δεν έχετε όπλα στις ταινίες σας;»

Δυστυχώς ο κ. Τιμ δε μας επιβεβαίωσε πως η στιχομυθία είναι πραγματική, όσο κι αν το θέλαμε, εκτός από το γεγονός πως οι Αμερικάνοι δεν είχαν δει ποτέ τους ταινία του Μπέργκμαν. Ο ίδιος δεν πτοήθηκε όμως και απολάμβανε τις χολιγουντιανές ταινίες, ειδικά εκείνες με πρωταγωνιστή τον Κλιντ Ίστγουντ.

Όλα όσα θέλατε να μάθετε για τον Ίνγκμαρ Μπέργκμαν από τους (σινε)βιογράφους του Μαρί Νίρεροντ και Μίκαελ Τιμ - εικόνα 6
Ο Ίνγκμαρ Μπέργκμαν και ο Τσαρλς Μπρόνσνον

Τέλος, ο κ. Τιμ μας διηγήθηκε ακόμα μία φανταστική ιστορία. Στα '60s, Μπέργκμαν, Φελίνι και Ακίρα Κουροσάβα είχαν συμφωνήσει να φτιάξουν μαζί μια ταινία και έδωσαν ραντεβού στη Ρώμη για να την προετοιμάσουν. Ο Μπέργκμαν, πάντα οργανωμένος μέχρι την τελευταία λεπτομέρεια, έφτασε με το σενάριό του, ο Φελίνι το θεώρησε περιττό καθώς μπορούσε να πάει για γύρισμα και χωρίς αυτό, ενώ ο Ακίρα Κουροσάβα δεν εμφανίστηκε ποτέ γιατί... ντρεπόταν.

Αυτή ήταν μια γεύση των πολλών που έχουν να μοιραστούν με το κοινό οι Μαρί Νίρεροντ και Μίκαελ Τιμ, έτσι το μόνο που έχετε να κάνετε είναι να επισκεφτείτε το αφιέρωμα και να τους κάνετε από κοντά τα δικά σας ερωτήματα.

Δείτε το πρόγραμμα εδώ:

Σε περίπτωση που δεν μπορείτε να δείτε το έγγραφο παρακαλώ πατήστε το ακόλουθο link Πρόγραμμα

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Αγγελική Παπούλια πώς βρέθηκες στη Σλοβενία για τον "Τελευταίο Ήρωα";

Η καταξιωμένη Ελληνίδα ηθοποιός μιλά στο "α" για τη συμμετοχή της στη σπιρτόζικη δραμεντί όπου υποδύεται μια εκπρόσωπο πολυεθνικής που αναστατώνει μια μικρή φτωχή κοινωνία.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
25/04/2024

Επαγγελματίας Υπνοβάτης

Ενδιαφέρουσα ιδέα που μένει απλά υποσχόμενη, μιας και υλοποιείται με σεναριακή χοντροκοπιά, ερμηνευτική ανεπάρκεια και αφηγηματική προχειρότητα.

Μην Ανοίγεις την Πόρτα

Η πρώτη ταινία των Unboxholics είναι ένα ψυχολογικό θρίλερ με υποβλητική ατμόσφαιρα, αλλά ελάχιστο ψαχνό. Δραματικά ισχνό και σκηνοθετημένο μονότονα, κορυφώνεται χωρίς την παραμικρή έκπληξη.

Οι Αντίπαλοι

Σεναριακό υπόδειγμα αθλητικού (μελο)δράματος πάνω στις απρόβλεπτες διαδρομές των ανθρώπινων επιθυμιών. "Χορογραφημένο" με ερωτική ένταση και σκηνοθετημένο με φλασάτη, βιντεοκλιπίστικη αυταρέσκεια.

Ζωντανό Πνεύμα

Δύο κόσμοι και τρεις γενιές συγκρούονται σε ένα δράμα ενηλικίωσης με στοιχεία μαγικού ρεαλισμού, κωμωδίας και θρίλερ, το οποίο, όμως, ασθμαίνει για να βρει την ιδανική ισορροπία.

Ο Τελευταίος Ήρωας

Κουστουριτσική, ξέφρενη και βιτριολική σάτιρα, η οποία βγαίνει απ’ τα νερά της όταν προσπαθεί, αδίκως, να σοβαρευτεί και να περάσει "μηνύματα".

Σούπερ Μάγκι

Σίκουελ ενός διεκπεραιωτικά στημένου αυστραλέζικου animation, το οποίο καταγγέλλει απλοϊκά τους κινδύνους της υπνωτιστικά γοητευτικής νέας εικονικής πραγματικότητας.